Missing 'path' query parameter

Millorar el nivell dels alumnes de català i matemàtiques és la gran prioritat del Departament d’Educació, en mans de la consellera Esther Niubó. Els darrers resultats de les proves internacionals PISA de l’any 2022 i l’informe TIMMS del 2023 -centrat en la competència matemàtica- ja van posar sobre la taula les mancances dels estudiants catalans en aquestes dues matèries. Des de llavors, l’administració catalana ha maniobrat per capgirar el baix nivell de l’alumnat i reimpulsar el sistema educatiu per assolir “l’excel·lència”. Tenint en compte aquesta situació, l’actual cartera d’ensenyament ha creat el Marc per a la millora de la competència matemàtica i lingüística. Es tracta d’un pla que busca establir un conjunt “d’accions i mesures” per tornar a situar Catalunya en una posició de referència “en qualitat educativa”.

Una de les primeres mesures que s’inclouen en aquest nou projecte és incorporar 250 centres més el reforç de les matemàtiques a través d’un nou programa, el de Suport Intensiu de les Matemàtiques (SIM), el qual s’afegeix a l’actual pla Florence -impulsat per l’anterior consellera, Anna Simó, i que Niubó ha mantingut aquest curs. Així doncs, gairebé mig miler de centres educatius de Catalunya estarien acompanyats per programes de reforç de l’administració per intentar revertir els mals resultats en matemàtiques. Una segona mesura impulsada per l’actual consellera és oferir un reforç gratuït en llengua i matemàtiques a l’alumnat vulnerable a través dels plans educatius d’entorn. Des d’Educació han explicat que no es tracta d’oferir places noves sinó reorientar el que s’està fent ara per tal que les activitats serveixin per reforçar aquestes dues matèries en el cas dels alumnes amb més necessitats i que no tenen accés a altres tipus de suports. Per a la consellera, aquest conjunt de mesures ha de suposar un “punt d’inflexió” per al sistema educatiu català.

La consellera d’Educació, Esther Niubó, i l’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés, amb alumnes de l’Escola Pau Casals de Sabadell / María Belmez (ACN)

Les novetats de Niubó

Aquest dijous, la consellera d’Educació ha presentat aquest nou pla de xoc per millorar el nivell de matemàtiques i llengua. A banda de crear nous programes de reforç per aquestes dues matèries, el departament també aposta per crear un “programa d’acompanyament i mentoria per a 170 centres amb resultats mitjans-baixos en llengües i matemàtiques”: “Inclou 120 mentories per reforçar les estratègies didàctiques generals i cinquanta mentories especialitzades en matemàtiques”, detallen des de la cartera d’ensenyament. El marc inclou també el reforç de l’avaluació a través de la Inspecció amb l’objectiu de detectar on hi ha mancances i com es podrien millorar, amb estratègies adaptades a cada centre. En aquest sentit, la responsable de la conselleria ha assegurat que, després de fer una diagnosi del sistema educatiu, constaten que “hi ha d’haver més relació i treball conjunt” i “més presència” dels inspectors als centres per, entre d’altres, reduir la “feina burocràtica” que han de fer.

Aquest nou desplegament de la conselleria d’Educació, articulat amb trenta mesures, té un pressupost de 129,3 milions d’euros, els quals es desplegaran en els pròxims tres anys. En aquest mateix període, el departament que encapçala Esther Niubó també aposta per millorar la formació dels docents per orientar-los cap a les noves realitats del sistema educatiu català. En detall, la cartera d’Educació col·laborarà amb el Departament d’Universitats per redefinir lleugerament la formació que ofereixen als futurs docents en aquestes matèries que requereixen un reforç a l’escola. En aquesta línia, la conselleria apunta que també s’emmarcaran els postgraus en llengües i matemàtiques, els quals ja havia anunciat anteriorment l’administració catalana. Aquest conjunt de mesures, doncs, aplicades tant als centres educatius com en l’etapa formativa dels docents, haurien de permetre millorar -o, com a mínim, intentar-ho- el nivell de català i matemàtiques dels estudiants del país.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter