“El dinosaure ja és a l’aula. Cal que siguem proactius per reflexionar com deixem entrar la intel·ligència artificial a les aules per aprofitar-la al màxim”. Així ha definit la consellera d’Educació, Anna Simó, acompanyada del director general d’Innovació, Digitalització i Currículum, Joan Cuevas, la nova aposta del departament per estendre la intel·ligència artificial (IA) a l’escola durant la presentació de la jornada ‘L’Educació que ve’ celebrada al Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA). La conselleria planteja un pla d’acció articulat en quatre actuacions per adaptar l’ensenyament a les noves tecnologies. Ara bé, sempre tocant de peus a terra: “No hem d’entomar la IA des de la passivitat, però tampoc des de l’entusiasme acrític”, argumenta Cuevas seguint les paraules de la consellera que adverteix que cal una “alfabetització digital” per garantir un ús ètic de la intel·ligència artificial.
L’objectiu d’aquestes actuacions és implementar la intel·ligència artificial com una “eina de suport” i “millora”, tant per als alumnes com per al professorat: “No podem deixar passar l’oportunitat d’acompanyar als alumnes perquè facin un ús crític i ètic de la IA, per donar suport als docents a l’hora d’implementar-los a les seves classes, i per millorar la tasca de l’administració educativa, bé sigui per recollir dades, mesurar les polítiques implementades o per reduir la burocràcia”, defensa Simó. L’estudi elaborat per la conselleria apunta que aquestes noves “eines” es poden implementar per crear imatges, textos o vídeos, cosa que permet a l’alumne posar el focus en altres qüestions més complexes: “Tenint en compte que ja existeixen eines de creació de textos [com el ChatGPT, per exemple], cal centrar-se a avaluar la capacitat d’argumentació dels alumnes, ja que són tasques que no es poden fer amb intel·ligència artificial”, assevera el flamant director general d’Innovació, Digitalització i Currículum.

A banda d’un document de recomanacions i orientacions elaborat per la conselleria, des de la cartera d’Educació també impulsaran una estratègia de formació per a docents amb dos cursos telemàtics que estaran disponibles de cara al curs vinent, una pàgina web on sintetitzar tota la informació sobre la IA a l’Educació amb un apartat de “recursos per al professorat”.
El primer pas, però, és orientar els centres: “Ser rigorosos en educació demana temps i estudi, per tal de poder prendre decisions basades en l’evidència. Quant a l’aplicació de la IA en educació, el període de temps és massa breu per poder extreure’n conclusions definitives; per això aquest document té per objectiu fomentar la reflexió entre els i les docents i en els claustres“, apunta la conselleria. A banda de fer propostes de com aplicar la intel·ligència artificial, el departament també recull un seguit d’eines, com Dall-E 2 o Synthesia, entre d’altres, per dur a terme cada una de les tasques.
Adaptar les activitats de l’aula
L’ús de la IA per part de l’alumnat ha generat una certa controvèrsia, ja que podria utilitzar aquestes aplicacions per fer les tasques i lliurar-les com si el contingut fos d’elaboració pròpia. Tenint en compte aquest context, el departament aposta per “un treball competencial basat en situacions d’aprenentatge”, és a dir, a potenciar situacions “properes” a l’alumnat que dificultin que les IA donin “respostes tancades” als reptes sense que puguin fer servir la intel·ligència artificial. Tant Simó com Cuevas, però, posen especial èmfasi en la necessitat de “formar al professorat” en l’ús d’intel·ligències artificials. Des d’Educació també consideren que és adequat implementar les IA generatives a l’hora de dissenyar les activitats de l’aula, ja que ofereixen diverses propostes de reptes per reinventar constantment i “personalitzar” l’ensenyament.
Des d’Educació, però, també consideren que és essencial fer un ús regulat de les intel·ligències artificials generatives, ja que no es poden aplicar en tots els casos: “Si estem ensenyant a redactar, haurem de veure que és millor no fer-les servir en aquest moment”, argumenta l’assessor tècnic docent a l’Àrea de Cultura Digital del Departament d’Educació, Jaume Feliu.

“Fer-ne un ús ètic”
La consellera, però, ha volgut posar especial èmfasi en la necessitat de “fer un ús ètic” i “responsable” de la IA. L’estudi d’Educació assenyala els set punts que cal tenir en compte a l’hora d’estendre aquesta nova eina a les aules: la “privacitat”, la “vigilància”, la falta d’autonomia, ja que “traspassar decisions a les IA pot provocar falta d’autonomia de les persones en determinades ocasions”, els biaixos informatius, la confiança excessiva, la bretxa digital i la protecció de dades. Totes aquestes recomanacions i riscos estan recollits en el nou document orientatiu que presenta la conselleria aquest mateix dimarts. Tenint en compte aquests “reptes”, Simó ha encoratjat als docents a fer un “bon acompanyament” de l’alumnat a l’hora de fer servir la intel·ligència artificial: “L’educació sempre necessitarà els docents”, conclou.