El Govern ha donat llum verda aquest dimarts al currículum per a l’educació infantil, que inclou l’etapa de 0 a 3 i la de 3 a 6 anys i que posa el focus en l’educació afectivosexual. L’executiu de Pere Aragonès tancarà amb aquest últim decret la nova ordenació de les etapes educatives, ja que l’any passat es van anunciar els decrets de batxillerat i secundària, que van aixecar polseguera per l’aposta per l’educació competencial. Aquest dimarts s’ha anunciat el canvi en el currículum d’educació infantil, que també posarà el focus en les competències i en l’educació afectivosexual, un “imprescindible” segons la portaveu del Govern, Patrícia Plaja. La conselleria d’Educació defineix aquest nou currículum com el primer que presenta aquesta etapa com a “única”, amb una “identitat pròpia” i amb la mateixa “intencionalitat educativa” en els dos cicles.
El decret del Govern estableix que al llarg d’aquesta etapa de 0 a 6 l’infant ha de fer dos processos pel que fa a l’educació afectivosexual. Per una banda, la vinculació afectiva amb els familiars i adults de confiança, i per l’altra l’establiment de la seva identitat sexual i de gènere. “Els infants necessiten tenir l’oportunitat d’explorar els diferents rols de gènere a través del joc i de la seva quotidianitat”, assenyala Educació en la guia d’aplicació del nou currículum dissenyada per als mestres. La conselleria subratlla que és tasca de l’escola assegurar que l’ambient en el que es mouen els infants reflecteix “varietat de perspectives de gènere” que vagin “més enllà dels estereotips socialment marcats”, així com acompanyar de forma respectuosa la identitat que l’infant va desenvolupant.
Desenvolupament de l’infant al marge dels estereotips
La guia del decret assenyala que l’escola haurà de proposar situacions d’aprenentatge que promoguin el respecte als drets fonamentals i la igualtat amb la intenció d'”afavorir el desenvolupament de les persones al marge dels estereotips i rols en funció del sexe”. Així, els mestres hauran de posar a l’abast dels nens contes, jocs o material didàctic que sigui respectuós amb la igualtat i la inclusió educativa per “positivitzar la diversitat en un marc de normalització”. “És important que tinguem presents les múltiples possibilitats que tenim per plantejar en el dia a dia de l’escola la diversitat afectiva, sexual, de gènere i familiar; sempre de manera inclusiva, positiva i propera”, conclou la guia.

“Protagonista de l’aprenentatge”
Educació insisteix que el nou currículum “posa l’infant al centre de les decisions” i el fa “protagonista del seu propi aprenentatge”. Els eixos que es busca promoure són els següents: un infant que creix amb autonomia i confiança, que es comunica amb diferents llenguatges, que descobreix l’entorn amb curiositat i que forma part de la diversitat del mon que l’envolta. Aquests eixos “faciliten als equips educatius la concreció i planificació pedagògica del dia a dia”. A banda, la conselleria assegura que el decret prioritza el benestar de l’infant i promou situacions d’aprenentatge significatives, funcionals, contextualitzades i amb sentit.
El decret també recull l’acompanyament de les famílies amb la intenció de facilitar que puguin formar part de la vida de l’escola i convertir-la en un espai d’educació comunitària.