La tercera jornada de les proves d’accés a la universitat (PAU) ha arrencat amb l’examen de Llengua i Literatura catalana, per alguns, l’últim examen dels tres dies frenètics de selectivitat. A la Facultat de Biologia de la Universitat de Barcelona (UB) ja es comença a respirar un ambient d’estiu. Malgrat la calor, els alumnes ocupen totes les taules de la terrassa de la facultat per celebrar que ja s’acaba la selectivitat. El consens general dels alumnes consultats per El Món és que l’examen de català ha estat “més fàcil” que el de castellà, que va ser l’encarregat de donar el tret de sortida als tres dies de PAU: “L’examen era més curt i bastant més senzill que el de castellà”, explica l’Alberto, que ha muntat una petita rotllana amb companys seus als afores de la facultat per comentar la jugada i planificar com celebraran avui que ja s’ha acabat “la tortura” de la selectivitat. Les sensacions són bones.
L’Albert discuteix amb els seus companys quina de les dues proves ha estat més senzilla i, tot i que hi ha petites diferències d’opinió, la resposta és força unitària: “Era un examen assequible”. El mateix comenten en Blai, el Nico i en Marcel, tres estudiants que han fet el batxillerat científic i que aspiren a matricular-se en carreres d’enginyeria industrial i matemàtiques: “No era gaire difícil. Es podia fer sense problemes”, diuen a preguntes d’aquest diari. El punt que ha generat més dubtes entre els estudiants és el del “fet literari” -l’aspecte que substitueix les tradicionals preguntes sobre les lectures obligatòries, que enguany ja no formen part del temari de la selectivitat: “Era el més complicat, perquè no a tots els instituts ho estudiem igual”, admet en Marcel, que considera que la selectivitat “no està gaire ben organitzada”, cosa que dificulta la preparació dels alumnes al llarg del curs. En aquest aspecte, però, alguns estudiants han aprofitat que ja s’havien après les figures retòriques per l’examen de castellà per reproduir-ho aquest matí: “M’ha costat una mica, però es podia fer”, diu l’Àlex, que creu que l’examen li ha anat “força bé”.

La gentrificació i el turisme massificat, eixos de l’examen de català
El principal tema sobre el qual ha girat l’examen de català d’aquest matí és “la gentrificació” i les conseqüències d’un turisme massificat. Dos aspectes de roent actualitat que afecten la majoria de barris de la capital catalana. En detall, el primer exercici, el de comprensió lectora, els feia diverses preguntes a partir d’un text que parlava sobre la gentrificació i l’auge del turisme que acaba expulsant als veïns de tota la vida de les seves cases. Aquest tema s’ha tornat a repetir en l’apartat d’expressió escrita de la prova de català, on els estudiants havien d’elaborar un text sobre les conseqüències del turisme: “Sempre són exàmens amb temes molt actuals”, apunta en Blai. En aquest tema, generalment, els estudiants no hi han trobat gaires complicacions. Tampoc els preocupen en excés les faltes d’ortografia, un dels principals elements que han generat més polèmica aquesta selectivitat arran dels canvis d’última hora de la conselleria de Recerca i Universitats, en mans de la consellera Núria Montserrat. “No acostumo a fer-ne”, diu l’Àlex. És a dir, les penalitzacions per faltes d’ortografia, no els preocupen gaire.
A la Facultat de Biologia de la Universitat de Barcelona ja es respira ambient postselectivitat. A diferència dels dos dies anteriors, el bar de la facultat ha quedat ple de gom a gom en qüestió de minuts i a les taules ja no es veuen gaires apunts sobre la taula. Cafès, rialles i cares de satisfacció: “Jo avui ja no en tinc cap més, així que ara marxaré cap a casa i a gaudir de l’estiu”, diu entre riures l’Alberto. A alguns encara els queden alguns exàmens, com les matemàtiques aplicades a les ciències socials o empresa, però, segons comenten, “no els preocupa gens”: “No crec que siguin gaire difícils”, diuen. Les proves d’accés a la universitat, doncs, ja pràcticament han acabat. Ara, a pensar en l’estiu.