El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Por entre els docents per l’ús del xat GPT per enganyar-los
  • CA

La intel·ligència artificial té cada cop més pes en el nostre dia a dia. Al sector de la salut els beneficis són cada vegada més clars i els experts aposten per fer-ne ús. La intel·ligència artificial ajuda a millorar la qualitat de vida dels pacients i a detectar malalties greus de forma molt precoç, el que la fa una gran aliada en aquest camp. Ara bé, al sector de l’educació els avantatges i inconvenients estan molt més igualats, el que fa que els docents tinguin dubtes sobre l’aplicació d’aquesta tecnologia a les seves aules. L’exemple més clar i recent és el xat GPT, una de les eines més ben dissenyades en els últims anys i que està provocant problemes molts professors. Els docents estan cada dia més preocupats per l’ús d’aquest programa que els pot enganyar al 100% amb textos que no han escrit els alumnes, sinó el xat, i que són entregats com a treballs que puntuen. 

El xat GPT és capaç de mantenir converses convencionals i respondre qualsevol cosa que se li pregunti, el que fa que sigui una eina perillosa. Molts alumnes l’han començat a fer-lo servir per enganyar amb els treballs, o això temen els educadors, ja que aquesta tecnologia és capaç de fer textos coherents i ben estructurats en qüestió de segons. Els professors ho tenen molt complicat per distingir aquests textos de treballs escrits per humans, cosa que converteix el xat GPT en una mina per als estudiants que no volen treballar

Alguns instituts ja han començat a fer proves amb aquest xat per mirar de transmetre als alumnes els avantatges que pot tenir si fan un ús correcte d’aquesta eina. És el cas de l’INS Xaloc, a Sant Pere de Ribes. La seva directora, Estefania Rodríguez, qualifica de “brutal” la capacitat de producció que té aquest xat d’intel·ligència artificial i assenyala que estan en un “moment de reflexió” per estudiar de quina manera poden treballar amb aquesta tecnologia. 

“Tenim por”, confessen mestres i professors

“Hauria de ser una aliada, no una cosa de la qual tenir por, però el fet és que en tenim”, admet Rodríguez, que insisteix que per aquest motiu han iniciat un “procés de reflexió” per aprendre a utilitzar el xat i posteriorment fer que els alumnes s’empoderin i l’utilitzin bé. Per ara, assegura, no han detectat cap treball copiat amb aquest xat, però ja estan fent proves per avançar-se i ensenyar als alumnes a fer servir bé aquesta tecnologia i evitar plagis. 

“El problema és que si només fan servir aquest xat no aprendran mai a construir un text, aniran directament a preguntar o demanar el que necessiten a la intel·ligència artificial”, assenyala la directora d’aquest institut d’alta complexitat. Afegeix que és molt difícil detectar si un treball s’ha fet fent servir aquest xat, perquè l’han provat demanant estils diferents de redacció i tots li surten bé. 

Una estudiant prenent notes i treballant amb un ordinador / Pixabay
Una estudiant prenent notes i treballant amb un ordinador / Pixabay

A banda, la directora assenyala que els docents han de ser capaços de traslladar als estudiants el missatge que aquestes eines tenen biaixos i no se n’han de refiar del tot, perquè la informació que obtenen d’internet pot tenir incorreccions. 

Adaptar-s’hi o quedar-se enrere

Els experts titllen aquest xat de “petita gran revolució” i assenyalen que és el primer cop que la intel·ligència artificial es posa a disposició dels usuaris sense necessitat d’un coneixement previ o tècnic. Una de les que més aposten per introduir la intel·ligència artificial al sector de l’educació és Maria Pardo de Santayana, directora comercial de We Humans. “És impressionant el que fa el xat, és molt difícil rastrejar la originalitat d’un treball i per tant poder-ne tallar el mal ús, però l’educació ha d’avançar cap a nous camins”, raona. En el seu cas, defensa que l’arribada de la intel·ligència artificial a l’educació empeny el sector a adaptar-se per aprofitar-ne els avantatges.

Pardo sosté que s’haurà de canviar la manera com els nens fan els deures perquè la intel·ligència artificial “és imparable” i a partir d’ara podrà replicar els treballs sense que sigui plagi ni es pugui controlar. Tot i defensar que aquest canvi és innegociable, adverteix que primer s’haurà d’estudiar bé com es pot utilitzar la tecnologia per millorar l’educació. “La intel·ligència artificial ja ha arribat al sector i s’hi quedarà per sempre. Per tant, hem de veure els avantatges que pot aportar i revisar la manera com s’ensenya actualment”, insisteix. 

Comparteix aquest punt de vista el professor de Pedagogia Aplicada de la UAB Pere Marquès, que creu que el professorat s’ha d’adaptar a les noves eines com ara el xat GPT. “Fa anys quan van aparèixer les calculadores científiques estaven prohibides i quan es van generalitzar les pàgines web el professorat també es va esverar. Aquest és un pas més”, explica Marquès. L’expert apunta que ara no es poden encarregar treballs que es puguin resoldre amb la intel·ligència artificial, sinó que s’ha d’obligar els alumnes a seleccionar la informació, sintetitzar-la i preparar presentacions orals de les quals puguin treure profit. “Cal donar claus al professorat perquè copiar d’internet o del xat no sigui un problema. Ens ha de ser igual que els estudiants trobin la informació a internet, l’important és que la interioritzin bé”, raona.

Per tant, la clau és explicar al professorat i la societat que la intel·ligència artificial pot ser una eina, però no per això ha de fer la feina dels alumnes. “S’ha d’integrar aquestes eines en l’aprenentatge perquè l’alumne les pugui fer servir per desenvolupar les competències, perquè el xat no desapareixerà i hem d’adaptar-nos-hi”, conclou.

L’e-learning guanya terreny

Hi ha diversos informes que validen la intel·ligència artificial com a eina per millorar l’aprenentatge. Per exemple, el World Economic Forum sosté que l’aprenentatge pot ser més efectiu perquè quan els estudiants estudien online retenen entre un 25% i un 60% més en un 40% menys de temps. Pardo, a més, sosté que la intel·ligència artificial permet a cada alumne estudiar de forma individualitzada i al seu ritme. “Cadascú pot progressar segons les seves habilitats i capacitats. Millora l’experiència d’aprendre”, defensa. 

La posició que adoptem en mirar el mòbil pot ser molt perjudicial per a la salut / Pixabay
Els experts assenyalen que l’educació ha de canviar per adaptar-se a la intel·ligència artificial, que ha arribat per quedar-se / Pixabay

La indústria és conscient que l’e-learning està guanyant terreny i, de fet, ja mou grans quantitats de diners. El 2022, en concret, es van moure al mercat global d’e-learning 243.000 milions d’euros. Pel que fa a la intel·ligència artificial aplicada a l’àmbit educatiu, un estudi de Global Market Insights certifica que només el 2020 es van moure 1.000 milions i que entre el 2021 i el 2027 el volum de diners creixerà un 40% anual. 

Pèrdua de la part humana de l’educació

Tot i els avantatges que pot oferir la tecnologia en l’àmbit educatiu, Pardo avisa que també hi ha un gran desavantatge difícil de salvaguardar. “Si es trasllada tot a l’online hi ha una inevitable pèrdua de la part humana, com ara saber si l’alumne està aprenent bé la lliçó o el concepte”, adverteix. En aquest sentit, We the Humans treballa per aconseguir una intel·ligència artificial humanitzada. En concret, han dissenyat el que anomenen humans digitals. “Apliquem intel·ligència artificial però li posem cara, ulls, boca i sentiments per construir els humans digitals, que tenen els avantatges de la tecnologia i la part humana per fer l’acompanyament”, explica Pardo. 

L’empresa sosté que aquesta “solució híbrida” és la “ideal” per resoldre els problemes que planteja la intel·ligència artificial i aprofitar alhora el seu potencial per canviar la manera d’ensenyar. “Els humans digitals inclús podrien estudiar els rostres dels alumnes per veure el nivell de frustració dels estudiants davant cada matèria”, explica abans d’afegir que ja s’està testant en un centre de formació professional. 

Guia per treure profit d’eines com el xat GPT

Davant els perills i dubtes que planteja aquesta tecnologia a les escoles i instituts, la Fundació Bofill ha elaborat una guia perquè els docents sàpiguen com enfrontar-s’hi i treure’n profit. A l’informe, l’entitat assenyala que és “un imperatiu” ser conscients que la realitat està canviant i té un impacte en l’educació, per la qual cosa cal “descobrir i divulgar” beneficis d’utilitzar aquesta tecnologia tenint també en compte els “potencials perills” del mal ús. 

“Hi ha grans camps d’acció quant a l’ús de la intel·ligència artificial”, assenyalen al text, que posa d’exemple les aplicacions per simplificar la gestió educativa, és a dir, aquelles que es fan servir per crear horaris o distribuir espais. En altres camps del sector educatiu on podria ser molt útil encara no s’ha desenvolupat prou, com ara en l’avaluació de l’alumnat, que està poc implementada. “Té un gran potencial per millorar l’educació cap a una major personalització de l’aprenentatge, però s’ha de tenir en compte que té riscos inherents”, conclou la guia.   

Més notícies
El big data i la codificació automàtica gràcies a la IA, claus en la revolució al sector de la medicina / Pixabay
Big data i intel·ligència artificial per revolucionar la medicina
Notícia: Big data i intel·ligència artificial per revolucionar la medicina
Comparteix
L’objectiu és personalitzar els tractaments i facilitar la feina als metges amb la codificació automàtica per accelerar els diagnòstics i millorar la prevenció
Start-ups que aposten per la Intel·ligència Artificial
Notícia: Start-ups que aposten per la Intel·ligència Artificial
Comparteix
El desenvolupament d'Intel·ligència Artificial confirma els grans beneficis de la implementació d'aquesta tecnologia en diferents sectors
Foto de família d'autoritats i responsables d'Aigües de Barcelona, a la inauguració del centre Dinapsis / Foto: Agbar
Intel·ligència artificial per fer front a l’emergència climàtica
Notícia: Intel·ligència artificial per fer front a l’emergència climàtica
Comparteix
Aigües de Barcelona inaugura Dinapsis, un centre punter per innovar en la gestió digital del cicle integral de l'aigua
Una dona mira el mòbil / Pixabay
El Govern ofereix un curs de  formació bàsica en intel·ligència artificial
Notícia: El Govern ofereix un curs de  formació bàsica en intel·ligència artificial
Comparteix
El curs ciutadanIA està obert a tothom i no requereix de formació tècnica prèvia per fer-lo

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Guiru a gener 21, 2023 | 23:01
    Guiru gener 21, 2023 | 23:01
    No serà que tenen por que el GPT sàpiga més que ells?
  2. Icona del comentari de: Com hi ha món! a gener 21, 2023 | 23:56
    Com hi ha món! gener 21, 2023 | 23:56
    El que mai podrà substituir la intel·ligència artificial són els experts pedagogs, perquè per fer-ho aquests primer haurien de tenir alguna intel·ligència a replicar.
    • Icona del comentari de: I què penses que és la informàtica? a gener 22, 2023 | 11:10
      I què penses que és la informàtica? gener 22, 2023 | 11:10
      Replica la inteligència del informàtic!
      • Icona del comentari de: El xat GPT ho hauria argumentat millor a gener 22, 2023 | 12:12
        El xat GPT ho hauria argumentat millor gener 22, 2023 | 12:12
        La IA no la desenvolupen informàtics, sinó enginyers de les ciències de la computació amb forta formació en física i matemàtiques que treballen en crear models computacionals a partir del coneixement aportat des de moltes altres ciències, com ara la neurobiologia. No són els campions d'escacs el que han desenvolupat sistemes invencibles d'escacs, malgrat que l'experiència i anàlisi de dades de milers de partides hagi estat essencial pel seu desenvolupament.
        • Icona del comentari de: tens problemes de tutulitis? a gener 22, 2023 | 12:52
          tens problemes de tutulitis? gener 22, 2023 | 12:52
          tranki, aquí hem tingut batxillers que han arribat a Presidents...
          • Icona del comentari de: No li arribes ni a la sola de les sabates, tifa a gener 22, 2023 | 14:53
            No li arribes ni a la sola de les sabates, tifa gener 22, 2023 | 14:53
            Em sembla que ets tu, el ruc que té problemes amb els títols. Però jo sé diferenciar entre la professió d'informàtic i les ciències de la computació, sabatot. Conec molts doctorats que no valen res, i molta gent amb menys títols que té una capacitat lògica i de pensament que sobrepassa molts imbècils titulats. En tot cas el president Puigdemont té una trajectòria cultural que tu ni t'hi acostes, i sobretot, és president perquè els catalans el van escollir el 2017, que es allò que en una democràcia compta per a ser president, altrament seria una tecnocràcia o, en el teu cas, una absoluta desgràcia.
            3
            Icona de dislike al comentari de: No li arribes ni a la sola de les sabates, tifa a gener 22, 2023 | 14:53 1
          • Icona del comentari de: Si que'l vam escollir a gener 22, 2023 | 17:18
            Si que'l vam escollir gener 22, 2023 | 17:18
            Amb l'engany de prometre tornar i fa 5 anys que l'esperem. Ens va deixar com hereu, a dit com ell, mai el vam votar, un pallasso que va estar 4 anys jugant amb pancartetes i obeint als jutges.
            1
            Icona de dislike al comentari de: Si que'l vam escollir a gener 22, 2023 | 17:18 1
  3. Icona del comentari de: Si a gener 22, 2023 | 00:05
    Si gener 22, 2023 | 00:05
    Utilitza el xat GPT. Aprova sense saber llegir ni escriure sent un puto ignorant. Obtens el títol. Quan duraras a una feina? A no ser qur siguis un borbó, un militarpoli, un empresari IBEx, un fiscal fatxa o un polític, no et podràs guanyar les garrofes sent un inútil.
    • Icona del comentari de: Potser en un altre país a gener 22, 2023 | 10:42
      Potser en un altre país gener 22, 2023 | 10:42
      No creguis. Les institucions educatives del país van plenes de personal amb aquesta qualificació.
      • Icona del comentari de: No només les educatives a gener 22, 2023 | 12:55
        No només les educatives gener 22, 2023 | 12:55
        Sobretot a la política, recordes al batxiller?
    • Icona del comentari de: sS a gener 22, 2023 | 11:37
      sS gener 22, 2023 | 11:37
      El mateix deien de les calculadores, que no sabries sumar. Potser que anem evolucionant i integrant totes aquestes eines al sistema educatiu.
      • Icona del comentari de: Involucionats a gener 22, 2023 | 18:00
        Involucionats gener 22, 2023 | 18:00
        I és exactament el que ha acabat passant. Molts estudiants avui no saben fer una simple divisió sense calculadora. Ja ni esmento una arrel quadrada. Però els rucs evolucionats ho avalen dient que no els hi calen aquestes destreses mentals perquè ja ho fan les màquines. I ho demostren amb un argumentari on evidencien que pensar per ells mateixos tampoc és res que trobin a faltar.
  4. Icona del comentari de: Ok Corral a gener 22, 2023 | 12:08
    Ok Corral gener 22, 2023 | 12:08
    Sí, com diuen alguns, ja està ple de gent amb títols i oposicions regalades ( Rajoy, Casaso… dels fatxes la majoria; Sánchez, amb doctorat fotocopiat…, els segons de la llista). Està preocupat un professor de música per aquestes eines? Poc des del punt de vista de si aprèn o copia. Molts exàmens es superaven a base de repetir exercicis típics d’exàmens anteriors. He vist notes de MH sense entendre el que resolien, ni com sovint. Però és evident que l’abús de la calculadora des de ben petits ha creat generacions d’ineptes mentals.
  5. Icona del comentari de: Realitat a gener 22, 2023 | 13:33
    Realitat gener 22, 2023 | 13:33
    La gran majoria, per no dir la totalitat dels treballs que presenten els alumnes, són copiats. Això no és cap novetat. Ara bé, és fàcil de saber si els continguts i el redactat l'ha fet o no l'alumne. En realitat és una excepció que un bon treball el faci un alumne, ell tot sol.
  6. Icona del comentari de: Anònim a gener 23, 2023 | 08:23
    Anònim gener 23, 2023 | 08:23
    La solució es fàcil. Els treballs i entregues no puntuen de cara a l avaluació final, es dona feedback i acomoanyament a l alumne però unicament un exàmen presencial escrit sense pc és vàlid per l avaluació.

Respon a I què penses que és la informàtica? Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa