El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Crit d’alerta contra la “barbaritat” d’eliminar la filosofia de l’ESO
  • CA

L’esborrany del decret d’Educació per al curs vinent deixa un buit que, si no es rectifica, seria un cop gairebé mortal per a la filosofia. Seguint les passes de la coneguda com a llei Celaá, que va eliminar filosofia com a optativa a l’últim curs de l’ESO i la va fer obligatòria a primer i segon de batxillerat, ara el Govern vol eliminar també aquesta assignatura als instituts catalans. El cert és que es podria optar per mantenir-la, ja que la llei Celaá preveu que el 50% del currículum escolar el decideixi cada autonomia, però si l’esborrany surt endavant la filosofia ja no seria ni tan sols una opció –com ho és ara– pels estudiants catalans d’ESO. I alguns experts ho qualifiquen de “barbaritat”.

Davant aquesta “barbaritat”, el filòsof i professor Àlex Agustí ha engegat una campanya per mantenir viva la filosofia a l’ESO. Amb la intenció de recollir el màxim de signatures possibles, ha posat en marxa una iniciativa a Change.org que ja acumula 4.100 signatures i que busca “no plorar la mort de la filosofia sinó lluitar per ella davant aquesta ofensiva”. En declaracions a El Món, Agustí lamenta que es deixi de banda una matèria “reina” en la recerca de la veritat. “La filosofia és una molt bona aliada per lluitar contra la falsedat, les fake news i els relats falsos”, sosté el filòsof, que lamenta que eliminar la filosofia és “treure les eines per reflexionar”. 

Alumnes de 4t d'ESO de l'institut Martí i Franquès de Tar...
Alumnes de 4t d’ESO de l’institut Martí i Franquès de Tarragona / ACN

“La filosofia vol que brollin preguntes i treure les eines de pensament als alumnes és un perill perquè no podran combatre fal·làcies”, lamenta. Eliminar la filosofia de l’ESO per situar-la únicament al batxillerat és, segons aquest filòsof, una mesura “elitista”. “Pensen que tothom farà batxillerat, però els qui optin per un cicle no hauran tingut accés mai a la filosofia”, explica Agustí, que considera que la filosofia ha de ser accessible “des de tots els àmbits i estrats de la societat”. 

Tres vegades més religió que ètica

L’esborrany del decret d’Educació preveu que de primer a tercer d’ESO es facin tres vegades més hores de religió que de valors ètics, una assignatura propera a la filosofia. Així, a banda d’eliminar la filosofia, l’esborrany té la intenció de reduir a només un curs valors ètics, el que suposaria tenir l’ESO amb menys continguts filosòfics de les darreres dècades

D’aquesta manera es dedicarien el triple d’hores (105) a la religió que a valors ètics, que es quedaria en 35. Un dels problemes d’aquesta iniciativa és que fins ara la religió era una optativa que anava acompanyada d’una altra optativa “mirall”, és a dir, mentre uns alumnes feien religió els altres feien valors ètics. 

Ara, amb els canvis en aquesta assignatura, que passarà d’optativa als quatre cursos a obligatòria durant únicament un curs mentre que religió es mantindrà optativa de primer a quart, no se sap què cursaran els alumnes que no facin religió. “Els centres hauran d’inventar una altra assignatura optativa per cobrir les hores en què uns alumnes fan religió, però serà complicat perquè no podrà ser avaluable ni un reforç d’una altra assignatura per no suposar un greuge”, explica Agustí, que considera complicat trobar una assignatura així que tingui utilitat. 

Fonts del departament d’Educació sostenen en declaracions a aquest diari que aquests canvis en el currículum no són definitius i el Govern està immers en un procés participatiu que estarà obert fins el 18 de febrer. La intenció, asseguren, no és eliminar el contingut filosòfic, sinó deixar que siguin els centres educatius els que decideixin bona part del currículum i dels continguts a treballar. 

Europa avança cap a més filosofia, Catalunya cap a menys

L’investigador del departament de filosofia de la UAB Thomas Sturm està preparant una conferència amb diversos filòsofs europeus per tal d’abordar la situació en què es troben les democràcies. A Catalunya, assegura aquest expert, la situació de la filosofia no és la pitjor, però lamenta que s’avanci cap a la reducció de les hores destinades a aquesta matèria. “En les darreres dècades tots els països han millorat l’ensenyament de la filosofia, mentre que aquí va en decreixement”, assenyala Sturm. 

L’expert assegura que la llei espanyola que garanteix l’educació de filosofia al batxillerat el va sorprendre positivament, però reclama un reforç de l’ensenyament a les escoles i sobretot un canvi en la manera d’abordar la filosofia. “Aprenen història de la filosofia, obres, dates i autors, però sense ensenyar com pensar de manera filosòfica”, apunta. Sturm creu que el currículum hauria de començar a partir dels mètodes del pensament filosòfic, pel que el darrer any de l’ESO hauria de destinar-se a la introducció a la lògica i el pensament. 

Una professora adreçant-se als alumnes el primer dia de classe a l'institut Sòl de Riu d'Alcanar / ACN
Una professora adreçant-se als alumnes el primer dia de classe a l’institut Sòl de Riu d’Alcanar / ACN

Aprendre a discernir veritats per combatre populismes

“Necessitem més i no menys hores de filosofia, perquè dona l’habilitat de tenir pensament crític, una cosa fonamental per revertir les tendències de propaganda i populisme a què s’enfronta la societat avui en dia”, sosté Sturm, que adverteix que no es pot començar “massa tard” a formar-los. “Cal que entenguin aviat què són els arguments i les seves avaluacions crítiques perquè puguin raonar millor i esquivar les fal·làcies”, defensa. 

La pandèmia ha portat encara més desinformació a les xarxes, el que evidencia la necessitat d’enfortir l’ensenyament perquè els joves assumeixin una forma de pensar que els permeti ser crítics. “És com aprendre piano, és molt més difícil si no es fa a la joventut”, explica l’expert. Amb la filosofia, assegura, els joves poden aprendre què són les fal·làcies i els sofismes per tal de distingir-les de la veritat. 

Excessiva parcel·lització 

La psicopedagoga Sylvie Pérez no veu sentit a tantes assignatures i considera que molts conceptes s’han de tractar “de forma transversal”. “Tendim a una parcel·lització i una segmentació del coneixement molt gran”, lamenta la psicopedagoga, que considera que hi ha molt espai per les qüestions que es poden tractar de forma transversal i es deixen de banda les “grans matèries” que ajuden a desenvolupar un pensament crític i capacitat inductiva i deductiva. “El qüestionar-se les coses i fer-se preguntes queda relegat… I després ens queixem que no aprenen!”, assenyala sorpresa.

La psicopedagoga creu que la filosofia és una d’aquestes grans matèries que “té contingut per sí mateixa”. Per això, no entén per què no es manté l’opció de poder-la cursar si els alumnes ho demanen. “Fa la sensació que es fa per una falsa modernització, perquè així es dona resposta a les demandes d’economia, digitalització i orientació personal, quan tot això ja s’està fent ara que es pot fer filosofia”, resol. Aquestes competències, que considera importants, s’haurien de fer, al seu parer, transversalment, i no com assignatures. 

“La filosofia vol que brollin preguntes i treure les eines de pensament als alumnes és un perill perquè no podran combatre fal·làcies”, Thomas Sturm

En aquest marc, assenyala que si finalment aquest esborrany es converteix en una realitat s’hauran de revisar de nou les competències que es treballaven a valors ètics i filosofia per incorporar-les a les assignatures que sí que es poden fer i evitar “caure en la dinàmica de no ensenyar a pensar”.  

Precarització dels docents 

Aquest decret d’Educació que dona un altre cop a una disciplina molt castigada des de fa dècades podria acabar afectant, de retruc, els llicenciats en filosofia, que veuran com es tanca la porta de la docència. 

“Que es redueixi la filosofia a secundària no només és perjudicial pels alumnes, sinó que també s’elimina la sortida laboral de la docència per als llicenciats”, explica Agustí, que augura que els docents interins que no estan estabilitzats perdran la feina o es veuran condemnats a fer classes de matèries en què no estan especialitzats.

El boom momentani de Merlí que no ha servit per revifar la filosofia

La sèrie Merlí va donar la sensació que la filosofia podia tenir sortides laborals i les universitats van notar un increment en els alumnes que es matriculaven en aquesta carrera. “Merlí va donar aire a la filosofia entre els més joves per trencar el tabú que és una especialitat avorrida, però va ser només momentani”, lamenta Agustí. 

En la mateixa línia que Merlí, que semblava despertar de nou l’interès per la filosofia, dècades enrere hi va haver un altre boom amb el llibre El mundo de Sofia. Així ho recorda Pérez, que lamenta que s’hagi acabat traient importància a la filosofia i al pensament crític amb el pas del temps. 

Comentaris

  1. Icona del comentari de: ciutadà a febrer 12, 2022 | 17:57
    ciutadà febrer 12, 2022 | 17:57
    Ja ho sabiem: quan més rucs més manyacs. El Poder sap molt bé el què fa.
    • Icona del comentari de: Pere Llimonera i Citronell a febrer 13, 2022 | 11:11
      Pere Llimonera i Citronell febrer 13, 2022 | 11:11
      Así es... y como dice 'Gerard', también la Historia, etc... Así se puede enseñar "Historia Inventada" en cada Región Autonómica a gusto del consumidor (que se lo creen todo o casi)... o del político local de turno demagogo... y a 'llevárselo crudo' y a crear clientelismo...
  2. Icona del comentari de: Gerard a febrer 12, 2022 | 22:08
    Gerard febrer 12, 2022 | 22:08
    No és només la filosofia… També la Història i les Ciències Socials es converteixen en una matèria de segona fila, equiparable, pel que fa a les hores lectives, a l’Educació Física… Qui tingui ocasió, que es miri amb deteniment el “projecte” de reforma de l’ESO… un pas més en la infantilització de l’alumnat i la societat en general. Està clar que l’ensenyament només interessa avui com un pseudo-esplai on aparcar “nens i nenes” (de 14, 15, 16… anys). Estic disposat a apostar amb qui vulgui que d’aquí 10 anys la notícia serà la manca de professors i professores… Avui dia és una dedicació de darrer recurs: en els instituts, els profes de mates són enginyers i arquitectes de formació, com els de tecnologia o física… De veritat creieu que val la pena estar anys formant-se per aguantar el que s’ha d’aguantar en el dia a dia en un institut?
  3. Icona del comentari de: Gerard a febrer 12, 2022 | 22:12
    Gerard febrer 12, 2022 | 22:12
    Ei, i que ningú oblidi que les reformes modernitzadores liquidadores de les humanitats i la cultura de l’esforç (pq ja no existeix el suspens, que diuen que desmotiva) les fan governs que diuen ser “de progrés”…
  4. Icona del comentari de: Bisbes ifills de junqueras a febrer 13, 2022 | 05:20
    Bisbes ifills de junqueras febrer 13, 2022 | 05:20
    Esquerra vol rucs, someres que son qui voten al Maestro Junqueras i la seva secta d'analfabets d'erc.rucs de poble i rufians. Cambray, porqueria española, incultura i religio catolica del,FRAILE JUNQUERAS DE ESPAÑA.UNA
  5. Icona del comentari de: Bisbes i fills de junqueras a febrer 13, 2022 | 05:20
    Bisbes i fills de junqueras febrer 13, 2022 | 05:20
    Esquerra vol rucs, someres que son qui voten al Maestro Junqueras i la seva secta d'analfabets d'erc.rucs de poble i rufians. Cambray, porqueria española, incultura i religio catolica del,FRAILE JUNQUERAS DE ESPAÑA.UNA
  6. Icona del comentari de: Som al segle 21 a febrer 13, 2022 | 09:35
    Som al segle 21 febrer 13, 2022 | 09:35
    Val més que destinin el temps a aprendre idiomes, que no pas a fer assignatures que només serveixen per divagar. Aprendre a pensar es fa amb matemàtiques, ciències i tecnologia.
    • Icona del comentari de: Jaume a febrer 13, 2022 | 20:04
      Jaume febrer 13, 2022 | 20:04
      La filosofía és a la base del pensament racional i de la lògica matemàtica, del rigor en el raonament i de l'esperit crític. Si no sabem això, anem al pedregar. Vivim en una societat opulenta i superficial. Hi ha gent que es pensa que portar ordinadors a classe significa una millora en l'educació. Doncs no. La cosa no va per aquí. Les matemàtiques i les ciències són importantíssimes. Sense filosofia, no existirien. Ensenyar tecnologia a ESO és una manera d'ocupar el temps dels nostres fills. Però algú em pot dir perquè serveix? Li aclariré de bon grat. No serveix absolutament de res. A tot estirar, memoritzen una sèrie de protocols o fórmules, com micos ensinistrats, fins el dia de l'examen. També aprenen a fer una làmpara amb cable elèctric, portalampares i endoll. Molt guai, certament. Unes nocions de cuina i reposteria serien molt més importants. Idiomes, capítol interessantíssim. La majoria de profes d'anglès no tenen fluidesa en anglès. És una llàstima, perquè entre nosaltres tenim una important població de nadius, que ho farien molt bé, però no poden exercir de per raons barroques de titulació. Però és igual. La canalla l'aprenen mirant Netflix. Bon dia a tothom.
  7. Icona del comentari de: Jaumet a febrer 13, 2022 | 20:11
    Jaumet febrer 13, 2022 | 20:11
    La filosofía és a la base del pensament racional i de la lògica matemàtica, del rigor i de l'esperit crític. Si oblidem això, anem pel pedregar. Les matemàtiques i les ciències són importantíssimes. Però recordem que sense filosofia, ni tan sols existirien. Vivim en una societat opulenta i superficial. Hi ha gent que es pensa que portar ordinadors a classe significa una millora en l'educació. Doncs no. La cosa no va per aquí. Ensenyar tecnologia a ESO és una manera d'ocupar el temps dels nostres fills. Però algú em pot dir perquè serveix? A tot estirar, memoritzen una sèrie de protocols o fórmules, com micos ensinistrats, fins el dia de l'examen. També aprenen a fer una làmpara amb cable elèctric. I a fer algun video amb el mòbil per si volen ser influencers. A ningú li ha passat pel cap que unes nocions de cuina i reposteria serien, formativament, molt més importants. Idiomes, capítol interessantíssim. La majoria de profes d'anglès no tenen fluidesa. És una llàstima, perquè entre nosaltres tenim una important població de nadius, que ho farien molt bé, però no poden exercir de per raons barroques de titulació. Però és igual. La canalla l'aprenen mirant Netflix. Bon dia a tothom.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa