Denuncien l’exclusió del català de l’atenció al client d’AENA al Prat

Un usuari de l’Aeroport del Prat de Barcelona ha denunciat a través de les xarxes socials que el català ha quedat exclòs de l’atenció al client d’AENA quan un familiar seu s’hi ha dirigit fent ús del seu dret a expressar-se en la seva llengua. En un missatge a Twitter, que ha publicat aquest diumenge, l’usuari, el filòleg Jordi de Bofarull, explica que a AENA “no accepten que des de l’aeroport de Barcelona els clients els adrecin correus en català”. El denunciant adjunta en el seu missatge un correu de resposta de la companyia en què aquesta informa que el servei “només està disponible” en castellà i anglès.

En la seva resposta AENA lamenta “les molèsties ocasionades” i prega a l’usuari que li enviï la consulta en castellà o anglès per poder atendre-la “de forma correcta”. Un cop la consulta es faci arribar en les dues llengües indicades, la companyia es compromet a resoldre el problema. A més, es dona l’opció a l’usuari de trucar un telèfon que, tal i com ha comprovat EL MÓN aquest diumenge, només respon en castellà. Aquest diari s’ha posat en contacte amb AENA per obtenir la seva versió dels fets, però fins a aquest moment l’empresa no ha donat explicacions.

El denunciant ha explicat a EL MÓN que els fets van tenir lloc el 30 d’octubre. Un familiar seu que tenia una reserva a l’aparcament Parking General T2 de l’aeroport del Prat va rebre un correu en què se li comunicava que no havien detectat l’entrada del vehicle. Aleshores, afegeix De Bofarull, el seu familiar “va reenviar al correu a bcninformacion@aena.es per indicar que sí que havia accedit al pàrquing, però que la màquina no havia llegit correctament la matrícula (hi faltava una lletra), i hi adjuntava la imatge del tiquet amb la matrícula incompleta”. El correu el va redactar en català. Posteriorment li van contestar des d’aenaaparcamientos@aena.es amb el correu que ha publicat al tuit aquest diumenge. “Quan me’n va informar li vaig demanar permís per posar-ho a Twitter, i així he fet. Ara mateix desconec de quina manera vol procedir”, ha explicat.

Il·legal

Negar l’atenció en català suposaria una violació de la Llei de política lingüística, que estableix unes obligacions destinades a totes les empreses, en matèria de retolació, atenció als clients i usuaris, oferta de serveis i documentació. La Llei determina, per a les empreses i els establiments dedicats a la venda de productes o a la prestació de serveis que desenvolupen la seva activitat a Catalunya, sense excepció, i encara que tinguin els serveis organitzats des de fora que han de poder atendre els clients tant si parlen en català com en castellà, o en aranès a la Vall d’Aran (art. 32.1).

Per altra banda, la Llei 22/2010, de 20 de juliol, del Codi de consum de Catalunya, fixa que les persones consumidores, en llurs relacions de consum, tenen dret, d’acord amb el que estableixen l’Estatut d’autonomia i la legislació aplicable en matèria lingüística, a ésser ateses oralment i per escrit en la llengua oficial que escullin (article 128-1, 1).

Comentaris

    German Geheime Staatspolizei Novembre 14, 2021 | 15:51
    German Geheime Staatspolizei
      Tros de quòniam xovinista espanyol Novembre 15, 2021 | 17:16
      Tros de quòniam xovinista espanyol.
    Ricard Novembre 14, 2021 | 16:54
    Se m'en refot si és il·legal o no. És netament un insult als catalans.
    INNOCENTS Novembre 14, 2021 | 17:41
    Home, i què esperàveu del MAURICIO LUCENA psociata de pro?
    Gonzalo Novembre 14, 2021 | 18:09
    No está hecho el avión para los burros laZis.
      JordiP Novembre 14, 2021 | 22:02
      Què sabran els gripaus de per a què estan fets els avions ...
        Jordi Q Novembre 15, 2021 | 15:54
        Què en saben els gripaus de per a què estan fets els avions...
    Espectador Novembre 14, 2021 | 19:09
    Si, el PSC Lucena cap f'AENA. Aquesta és la feina que ha fet? Segur que es federalista...no tenen vergonya
    Jm Novembre 14, 2021 | 19:11
    Dins de poc ..ens fotran a la foguera als catalans…temps al temps
    JordiP Novembre 14, 2021 | 21:36
    Si turuqes a Telefònica (ara Movistar), la maquineta parlant t'ofereix atención en català si pulses l'u. Si ho fas, tota la "conversació" de la maquineta és en català. Però, a l'arribar al moment de la connexió amn un operador, t'informa "Esta llamada serà atendida en castellano". Xasco. Conclusió: l'atenció en català es una camama, un engany. El català es queda en els titulars. A l'hora de la veritat, et surt un noi o una xicota latina (això, ara, vol dir "de Sudamericà") que, de catala, res. Un dia, afortunadament, em va apaeìxer una nia valenciana de La Costera que parlava un valencià extraordinari. Però és la "rara avis". El català cada dia existeix menys per a les institucions, organismes o empreses radicades fora de Catalunya (també algunes de dins). I ja ens han robat/segrestat unes quantes.
    Ja sabeu indepes Novembre 15, 2021 | 10:05
    O ajo i agua o boicot a AENA. A partir d'ara a viatjar amb tren, cotxe, moto, bicicleta o a pota.
      Al xovinista espanyol saberut Novembre 15, 2021 | 15:31
      Si ets sents molt espanyol i renegat o ets directament un xovinista espanyol i te'n vols fotre d'un poble que no té encara un estat propi, no amaguis la teva espanyolitat, què fots pena.
    Gonzalo Novembre 15, 2021 | 15:12
    Los verdaderos españoles pedimos remedios heroicos contra la gangrena laZinaZi que invade este rincón de solar patrio y moral español.
      Joan de Canyamars Novembre 16, 2021 | 19:55
      Amb el que has escrit, et retrates. El teu "solar patrio" que tu anomenes, no correspon aquest "rincón". Això es un altre pàtria, la meva, i la imposició del castellà, que no espanyol, si que és una expressió del nazisme que cites i que deus admirar o fins hi tot, n'ets militant.
    Jeroni Munyós Novembre 15, 2021 | 15:27
    Malauradament el gruix de catalans no ens queixem i deixem passar aquesta mena de greuges, com ara el d' aquesta empresa pública espanyola que ha exclòs l'oficialitat de la nostra llengua i pròpia del nostre país, com qui no vol la cosa i amb nocturnitat. De fet els que és queixen quasi sempre per nosaltres, son persones significatives o com en aquest cas d'un usuari filòleg. Si molts de catalans féssim el mateix davant de casos com aquest segurament la situació la podríem capgirar, ben entès que no cal oblidar la lluita per un estat propi, i és clar favorable i defensor del país. L'estat propi és una condició necessària, però, no suficient, per a aconseguir un país lliure i amb dret a decidir com els Països Baixos, Txèquia, Suècia, Finlàndia, Suècia, Eslovènia, Croàcia, Lituània... tots estats de la Unió Europea i on llur llengua es respectada pels propis usuaris, evidentment per les estructures pròpies d'estat i per la resta d'estats del món.

Nou comentari