Nou cas de discriminació lingüística, aquest cop al País Valencià. Va succeir a Gandia, on el cambrer d’un bar es va negar a atendre un client que s’havia adreçat a un cambrer en valencià per demanar-li “un te roig amb gel”. La resposta del cambrer, segons el relat públic de la Plataforma per la Llengua, que ha donat a conèixer el cas, va ser “estem a Espanya i parlem espanyol”. La discriminació lingüística no va acabar aquí. El cambrer va acusar l’afectat de no parlar espanyol “perquè no li donava la gana” i poc després se li va afegir un segon membre del personal del local, que va a dir en to amenaçador que “estem a Espanya i aquí es parla en llengua nacional”. A més, un cop el jove els va demanar el full de reclamacions, no li van facilitar i va haver d’intervenir la policia local perquè el client aconseguís omplir-lo. Els fets van succeir el 18 de setembre al bar Aqua Marina.
La Plataforma per la Llengua ha demanat a l’Oficina de Drets Lingüístics i a la Direcció General de Comerç i Consum que intervingui en el cas, que es tramiti la reclamació de l’afectat i s’iniciï un expedient sancionador quan es confirmi que s’han vulnerat els drets del consumidor. L’entitat considera que el bar ha incomplert el Decret legislatiu 1/2019, que determina que els consumidors tenen dret a utilitzar qualsevol de les llengües oficials del País Valencià, i la Llei 4/1983, que explicita els drets d’expressar-se en valencià en un comerç i de no ser discriminat per aquesta raó.
A més, els fets podrien ser motiu d’una infracció lleu, tenint en compte l’Estatut dels Consumidors, perquè l’establiment es va negar a satisfer una demanda normal d’un client en un bar, com és demanar “un te roig amb gel”.