Mariona Reig, perseguida per la Guàrdia Civil: “No penso callar, diré el que em sembli”

La investigada per un delicte d'odi, injúries i amenaces s'acull al dret de no declarar

“Era mestra, i m’he passat mitja vida ensenyant coneixement i valors, entre els quals, la justícia. Si m’he passat mitja vida ensenyant valors, creieu què he dit una mala paraula o he amenaçat algú? No ho permetia ni al pati ni a la classe, home! És evident que no saben qui sóc!”. Així s’ha explicat Mariona Reig, una dona de 70 anys i amb mobilitat molt reduïda, investigada per un delicte d’odi, injúries i amenaces a un brigada de la Guàrdia Civil arran d’un comentari en un post a Facebook.

Un cas que es va encetar l’octubre del 2017 i que ja porta més de 1.000 folis sumarials i sis imputats més. La Mariona estava citada avui a declarar als jutjats de la Bisbal de l’Empordà per ordre del jutjat d’instrucció 3 de Tortosa, que dirigeix les diligències. S’ha acollit al seu dret de no declarar. “Jo estic tranquil·la, no he fet res”, ha assenyalat. “No penso callar, diré el que em sembli”, ha reblat. De fet, aquesta no era la primera vegada que anava a declarar. Fa uns mesos va declarar només per un delicte d’odi, però avui ho tornava a fer perquè la jutgessa d’instrucció, a petició del fiscal, ha ampliat la imputació a injúries i amenaces. Ara la instrucció continua.

“La decisió correcta hauria de ser un arxiu definitiu, perquè no hi ha cap delicte”, ha assegurat la seva advocada Montse Vinyets. “Està molt trillat per la jurisprudència, no hi pot haver delicte d’odi contra una força policial, és impossible, ni hi ha cap injúria ni amenaça per un comentari a facebook innocu”, ha recordat. El cas és curiós, perquè el fiscal, va presentar un escrit admetent que no hi havia delicte d’odi, però per intentar salvar el sumari, va considerar que hi havien delictes d’injúries i amenaces. De tota manera, la jutgessa continua imputant el delicte d’odi.

L’advocada però veu una estratègia més rebuscada per part del brigada de la Guàrdia Civil arran de la baixa al·legada, la seva incapacitat declarada i el seu estat psicològic. “Està clar que dels delictes se’n poden derivar responsabilitats civils i a la vista dels informes que aporta el denunciant podrien ser quantitats econòmiques molt elevades i està clar que en darrera instància hi ha una pretensió econòmica darrera”, ha esbossat la lletrada. Les defenses discutim aquests informes perquè “no existeix cap tipus de relació de causalitat entre els fets que denuncia i les conseqüències que recullen els informes metges, hi ha alguna cosa que trenca la causalitat, i això s’ha d’investigar, tot i que trobem moltes traves per investigar”.

Mariona ha arribat al jutjat on l’esperava una cinquantena de persones, membres del grup de suport i del CDR Peix Fregit -de Palafurgell d’on és la investigada- la consellera Dolors Bassa, el diputat d’ERC al Congrés, Joan Margall, el diputat de JxCAT al Parlament, Salvador Vergès així com l’alcalde de la Bisbal, Enric Marquès, o l’alcaldessa de Mont-ràs, Vanessa Peiró. Mariona ha agraït l’acompanyament i, no s’ha deixat la ironia en afegir que no deia “res més perquè no he dit res”.

Més informació aviat

La Mariona Reig, a la sortida del Jutjat, acompanyada per la seva advocada Montse Vinyets/QS

Comentaris

    Josep 27/07/2021 1:05 pm
    jo odio i desitjo l'extermini de la GC i tot el que representi l'españa francoborbónica
    Chamaco 27/07/2021 1:08 pm
    Cuanto más mayor ..más odio
      Ich verstehe nur Bahnhof 27/07/2021 9:20 pm
      Eh ? Què cony diu en Cagaco ?
    Fart d,indepes 27/07/2021 1:31 pm
    A ver vieja chocha, que amenazar insultar y denigrar en las redes es delito, así amenaces a tu vecino, a un judio o negro, a una mujer, aun político o a un policia. Los indepes son así, y cuanto más indepes son peor
      Anònim 27/07/2021 3:37 pm
      Por lo menos aprendre a escribir tu idioma, ¡ zoquete !
        Fart d,indepes 27/07/2021 9:59 pm
        Jodete!! :)
      Ich verstehe nur Bahnhof 27/07/2021 9:21 pm
      .Què cony diu aquest ruc que no sap ni posar la dièresi ?
        S’ha acollit al seu dret de no declarar. (...) “No penso callar, diré el que em sembli”, 28/07/2021 6:54 am
        Aclárese, buena mujer. A lo mejor puede declarar en Facebook, es más simbólico.
      Anònim 27/07/2021 9:50 pm
      Mira qui parla, el més inculte i anormal de la classe.
      al Fart.. 28/07/2021 8:47 am
      A veure, tros de soca, hi ha una cosa que es diu llibertat d'expressió, però clar està en països demòcrates...i tú crítiques, però lo primer que dius ja és un insult! Les teves maneres són de xusquero i mitja merda, és el que teniu els molt espanyols...
      Duna 28/07/2021 9:07 am
      Tot el meu suport a aquesta sra. amb més cultura i saber estar, que la majoria que despotriquen contra ella...i és molt ridícul que la guàrdia civil es senti amenaçada per una señora de 70 anys amb mobilitat reduïda, els hi hauria de caure la cara de vergonya, potser aquest cos, deu tenir molt poca feina i gens de dignitat per perdre el temps amb aquests afers. Si sabéssin el que pensem d'ells la majoria, és dedicarien a una altra cosa ..
      Anònim 28/07/2021 7:06 pm
      El que estigui fart d’ indepes ja pot marxar al seu país, això va per llarg. Per culpa de garrulos com tu volem deixar España. Costarà i molt perquè a qui robareu si Catalunya la perdeu ? Us aureu d’ espabilar una mica, que ja us toca.
    I així porten 300 anys! 27/07/2021 1:35 pm
    L'odi i les ganes de fer mal i sang ceguen totes les institucions de Ñordor
    Doctor Strangelove 27/07/2021 1:36 pm
    Quin ésser més lamentable. Si volies dir algo ho dius de jove, ara dedica,t a viure de la pensió que et paguem els que treballem i deixa de donar pel cul, petarda ! Quin fàstic, però pagaré xq per molt dolent que sigui aquest ésser se l,ha de mantenir!. Doc
      Ricard 27/07/2021 6:21 pm
      Lamentable? Perquè? No té dret a empipar-se com a catalana que ens apallissin impunement? Als que està Vostè mantenint i jo són mil·lers de funcionaris castellans que són uns inútils, és a dir que no fan res d'utilitat, i reprimeixen als que els peguem els impostos. És inaudit.
        Doctor Strangelove 27/07/2021 8:12 pm
        A veure Richie, que no, que no us van apallissar ni res per l'estil. S'apallissa a Ucraïna, Rússia, Cuba, Veneçuela, Turquia i tota aquesta colla de països on es mata gent, aquí us van fotre un parell de mastegots per no deixar fer la feina a la policia. És que denigreu als catalans, fent-nos apareixen com a éssers que només saben fer el ploricó i queixar-se, però que no sou capaços d'encaixar un cop. Mira nano, t'ho explico a un servidor el perseguia la poli a cavall en un Madrid-Ovrebo's Team a València, una final de la copa de Sa Majestat en Campechano I, perquè uns "graciosillos" obrevistes es dedicaven a tirar objectes als cotxes de Madrid, i ja et dic, que aquests polis pegaven de veritat, i tu creus que ens vam queixar, doncs no! O sigui, el que dic sempre, els vells al geriàtric i que no donin pel cul, ja els hi paguem prou la pensió. És que ens voleu "cornudos y apaleados" (ho dic en castellà, car sona més fort). Doc.
          al Strangelove 28/07/2021 8:57 am
          Quin desgraciat i amargat que ets...tots els teus comentaris van enfocats a menysprear i a dir incoherències...deu fer fàstic passar per el teu costat, t'aconsello una visita al phisiquiatre, perquè segurament tens algun trauma que no ha estat ben gestionat...
          Ricard 28/07/2021 9:32 am
          Si es al sofà de casa per ara no entren a apallissar-lo. Als demés si.
      Anònim 27/07/2021 9:23 pm
      El doctor llepaculs borbònics donant lliçons !
      al Strangelove 28/07/2021 8:55 am
      Quin desgraciat i amargat que ets...tots els teus comentaris van enfocats a menysprear i a dir incoherències...deu fer fàstic passar per el teu costat, t'aconsello una visita al phisiquiatre, perquè segurament tens algun trauma que no ha estat ben gestionat...
    és que ni hi ha per llogar-hi cadires 27/07/2021 1:42 pm
    Mariona, jo de gran, m'agradaria ser com vostè. No deixi de ser com és!!! Molts ànims
      Gonzalo 27/07/2021 2:43 pm
      Acabarás igual. Necesitando un andador y cagandote y meandote encima.
        Jo 28/07/2021 9:00 am
        I tu què no ho vegis...
      Ricard 27/07/2021 6:22 pm
      Ànim Mariona!
    De Roquetes vinc 27/07/2021 1:49 pm
    Para chamaco. Soy hijo y hermano de G.C. y siento vergüenza ajena. Tot el meu suport, senyora I a l'altre, que es millori i que torni aviat a fer la punyeta als catalans. Que és l'únic que saben fer.
    Me too 27/07/2021 2:02 pm
    Jo també odio a mort a la GC, tots els cossos policials. i tots el Jueces fascistas, que son el 99%
      Quim, de Reus. 27/07/2021 5:56 pm
      Doctor Strangelove, per vostè no pasan els anys. Segueix mostranse com un científic nazi desaforat. Vol imposar el que ha de fer una persona de major d'edat.? Y tu li pagues el que.? Aquesta Senyora ha pagat tota la seva vida laboral els rèdits que ara rep. Y tu.... segurament no has cotitzat per pagar-li un cafè. Au, ves, que et moqui la iaia.
    Gonzalo 27/07/2021 2:43 pm
    Acabarás igual. Necesitando un andador y cagandote y meandote encima.
      Peter smich 27/07/2021 4:07 pm
      Gonzalo, hauries de montar un circ, els teus comentaris segur que serien un èxit com a pallasso, no llest. T'ho aconsello.
      MHP 27/07/2021 5:27 pm
      L'odi no te edat. Per l'assetjament i el senyalament per la cacera, no hi ha edat i no fa fala mobilitat. Que es foti la senyora.
    MHP 27/07/2021 5:26 pm
    L'odi no te edat. Per l'assetjament i el senyalament per la cacera, no hi ha edat i no fa fala mobilitat. Que es foti la senyora.
    Ricard 27/07/2021 6:19 pm
    Apallisen i denuncïen. Els castellanistes són una fanàtics que només saben fer mal. Et foten i no tan sols pots protestar. Vergonyós per xenòfob.
    Juan Civil 27/07/2021 6:21 pm
    Bé, tots els que cridaven "a por ellos" també als tribunals
    Angelblau 27/07/2021 9:36 pm
    Senyora Mariona te tota la raó
    Som el 90.18 % (el 1-O de 2.266498 votants, 2.044.038 vam votar SÍ a la independència) 27/07/2021 9:39 pm
    Tot el meu suport a la Mariona Reig ! Vostè és un exemple per a tots els catalans
      Duna 28/07/2021 9:06 am
      Tot el meu suport a aquesta sra. amb més cultura i saber estar, que la majoria que despotriquen contra ella...i és molt ridícul que la guàrdia civil es senti amenaçada per una señora de 70 anys amb mobilitat reduïda, els hi hauria de caure la cara de vergonya, potser aquest cos, deu tenir molt poca feina i gens de dignitat per perdre el temps amb aquests afers. Si sabéssin el que pensem d'ells la majoria, és dedicarien a una altra cosa ..
    Pedro 27/07/2021 9:56 pm
    ¿ Por qué no se publica lo que ella dijo y así cada uno podrá valorarlo? ElMón sólo hace que dividir y aumentar el odio entre unos y otros.
    Ferran 28/07/2021 1:10 pm
    Olé tú tía, no te doblegues!!!