L’exili és complicat, també per a les finances. Així es desprèn de l’auditoria encarregada pel Consell de la República sobre els números de l’entitat arran de les polèmiques despeses del seu vicepresident, Toni Comín. L’informe pericial, al qual ha tingut accés El Món qualifica de “possibles irregularitats” despeses del també eurodiputat de Junts per un import de 15.530 euros. Però, a més a més, l’auditor descriu el desgavell dels balanços de l’entitat i apunta a diverses causes, sobretot la “persecució política”, que complica, a parer seu, el control financer de l’organisme. En tot cas, l’auditor conclou que és “preocupant” la situació financera i el “dèficit patrimonial” de l’entitat.
També destaca, com una altra causa del caos, la manca de fixació de pressupostos anuals i el fet que una sola persona no pot comandar el control dels diners que rep i gestiona l’entitat. Tot plegat en una estructura conformada per dues entitats a Catalunya que traspassen fons al Consell de la República, com són Catalunya Cultura i Progrés i Cat Global SL. Aquesta terna d’entitats, segons l’auditor, afegeix “complexitat” al control dels números que tampoc tenen pressupostos clars.
Tot plegat en el marc de la crisi interna de l’entitat que aquesta setmana –entre ahir i aquest dimarts– celebra reunions dels seus comitès locals i que intenten frenar l’allau de preguntes sobre els dubtes que ha generat la gestió de Comín. Fonts dels participants en els consells que es van reunir aquest dilluns asseguren que el “coordinador de referents locals” d’aquestes entitats municipals ha intentat tirar pilotes fora sobre la polèmica de les irregularitats detectada per l’auditoria dels comptes del Consell de la República.

“Determinar necessitats financeres” de les entitats
En aquest marc, i atesa la legislació belga de comptabilitat, l’auditor proposa la “determinació de les necessitats financeres” de Cat Global, Catalunya Cultura i Progrés i Consell de la República. Així, a principi de cada any haurien de “reservar l’import calculat per cobrir-les”. És a dir, haurien de ser “pressupostos aprovats en el ple del govern, i els pagaments haurien de cenyir-se estrictament a aquest pressupost amb un calendari de pagaments establert, d’acord amb l’entrada i sortida de fons”.
De fet, l’informe pericial considera “imprescindible formular pressupostos de despeses previs, adaptant les accions a la previsió d’ingressos de manera conservadora“. “La manca de pressupost pot conduir fàcilment a dèficits no desitjats i a una gestió deficitària, especialment en un context de recaptació decreixent”, alerta l’auditor. En la mateixa línia, apunta que cal trobar un sistema de “repartició dels fons rebuts per totes les entitats” tenint present que hi ha despeses fixes, com ara la de personal i la de la Casa de la República. En aquesta proposta, el mateix expert financer rebutja fer parts per quotes percentuals de les donacions que rep l’entitat.
“Situació econòmica preocupant” del Consell de la República
El context de les dificultats que impliquen l’exili no és obstacle perquè l’auditor demani per rigorositat i control per portar els comptes del Consell, i més tenint present que “l’entitat es troba en una situació moderadament preocupant, on les despeses superen els ingressos considerant el còmput global d’any”. En aquesta línia exposa que el Consell de la República presenta un “patrimoni negatiu de 58.108 euros, el que significa que, a data 31 de desembre del 2023, l’acumulat d’ingressos és inferior a les despeses i, per tant, té un dèficit patrimonial“.
L’auditor retreu la manera amb què s’ha intentat tapar aquest dèficit. “S’ha finançat bàsicament amb el retard en el pagament a proveïdors per import de 63.175 euros”, subratlla. “Tot i que es pot plantejar la idea de diferir aquest dèficit amb futurs superàvits, això comporta un risc considerable, especialment en un context en què les aportacions a l’entitat han anat disminuint“, alerta el censor de comptes.
A més, l’informe remarca que “s’ha detectat una gestió organitzativa en l’àmbit comptable força deficitària”. “És difícil d’entendre que, en data de l’informe, nou mesos després del tancament de l’exercici del 2023, encara hi havia documents pendents de lliurar al comptable de l’entitat, entre els quals s’inclouen nòmines del mes de desembre i documents de despeses efectuades amb targetes Vises”, critica amb fermesa.
“Aquesta situació denota una clara necessitat de millora en els fluxos de comunicació i gestió documental entre l’entitat i el comptable”, raona. D’aquí que proposi “implementar un sistema que garanteixi que cada mes el comptable disposi tota la documentació del mes anterior, el qual es considera viable tenint en compte que el volum de documents a gestionar no és especialment elevat”.

“Concentrar l’activitat”, la recomanació de l’auditor
L’auditoria fa un esment prou explícit al que qualifica “d’excés de complexitat” dels números creuats de les tres entitats. “Crec que seria útil concentrar tota l’activitat de les tres entitats en una de sola, almenys de les entitats que no tenen ingressos propis”, planteja l’auditor. Una solució que “simplificaria significativament la gestió, considerant la nova situació política, ja que permetria que les donacions i les despeses es gestionessin directament des de Catalunya, aprofitant l’entitat catalana”.
Ara bé, no tot ho veu tan fàcil. El mateix auditor reconeix que “la transferència de donacions d’una entitat a una altra podria presentar dificultats”. “La situació de persecució política també ho fa inviable”, argüeix. “Per tant, estem parlant més d’un desig de normalitat que una recomanació, ja que actualment no és aplicable”, determina. En aquesta línia, posa l’exemple d’un cas que la legislació belga no permet computar. En concret, les subvencions a Catalunya Cultura i Progrés per import de 58.970 euros per part de Cat Globlal. L’inspector financer recorda que aquesta mena de subvencions requereixen “un acord per part consell d’administració de Cat Global”. “Segons el comptable -contractat a Bèlgica-, no existeix cap document que suporti aquesta operació”, avisa. En tot cas, l’auditor aporta una acta de l’assemblea de Cat Global ASBL de data 30/6/24 en què s’acorda “cancel·lar totes les posicions amb Catalunya Cultura i Progrés de forma genèrica”. Una prevenció que l’auditor no acaba de veure clara.

