El fet que el govern espanyol implantarà peatges en diverses carreteres de tot l’Estat a partir de l’any 2024 és conegut des de fa temps, tot i que no volen dir-ne d’aquesta manera, fins al punt que la ministra de Transports, Raquel Sánchez, va arribar a dir que no tornarien. Aquest dimarts, però, la mateixa ministra ha anunciat que l’executiu presentarà la proposta de pagament per ús de vies d’alta capacitat en pocs mesos.
En una roda de premsa posterior al consell de ministres d’aquest dimarts, Raquel Sánchez ha assegurat que el govern espanyol negociaria les condicions d’aquest taxa amb els agents, socials, econòmics, el sector del transport i les autonomies. A més, la ministra garanteix que vetllarà perquè el nou sistema de tarifació “sigui just, rigorós i sostenible i no ocasioni greuges territorials”.
Segons Europa Press, la titular de Transports no ha donat més detalls d’aquest nou sistema de tarifació per a autopistes i autovies, però assegura que estan estudiant una fórmula que permeti “assegurar el correcte manteniment d’aquestes instal·lacions”. Aquest sistema ja s’ha implantat en 24 dels 27 països de la Unió Europea. Sánchez ha detallat que el fet de conservar el bon estat de les carreteres li costa al govern espanyol 9.000 milions d’euros.
El govern espanyol es va comprometre amb la Unió Europea a implantar els peatges a la seva xarxa de carreteres a partir del 2024. L’executiu de Pedro Sánchez va incloure aquesta acció en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència que va presentar a la Unió Europea com a resposta a la crisi econòmica produïda per la covid-19. Aquest projecte ha comportat moltes crítiques des que es va anunciar al mes de maig, però ha rebut el suport del director de la Direcció General de Tràfic, Pere Navarro. Un cop es van conèixer les intencions del govern, Navarro va assegurar que “no podem la conservació i el manteniment d’autopistes i peatges als Pressupostos Generals de l’Estat i fer que les pagui la pobra àvia que cobra una pensió i un pis i no té ni cotxe“.