El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha tornat a marcar distàncies amb el concert econòmic en una visita oficial a Navarra i ha assegurat que el nou sistema de finançament per a Catalunya serà “diferent” al model foral de Navarra i del País Basc. “El nostre camí és diferent: és el camí del finançament singular, no és el camí de Navarra. Estem treballant la nostra pròpia línia”, ha assegurat el president en una compareixença davant els mitjans de comunicació després de reunir-se amb la presidenta navarresa María Chivite, en el marc de la ronda de reunions amb presidents autonòmics. De fet, Illa sempre ha evitat fer servir la paraula concert econòmic, una paraula que mai ha fet servir i que tampoc apareix en el pacte subscrit amb ERC per a la seva investidura tot i que els republicans van parlar d’un preacord per un “concert econòmic solidari”.
“Nosaltres el que hem acordat és fer un model de finançament singular que no va contra ningú, que recull les singularitats que té Catalunya en el marc de convivència que tenim acordat i que desplegarem en positiu”, ha remarcat el president de la Generalitat. A més, ha defensat que la proposta pactada amb Esquerra Republicana “no va contra ningú” i pretén dur-la a terme “amb molt de rigor, amb més serenitat” i amb “esperit constructiu”. “Sembla que alguns tenen escrit el que diran abans ni tan sols de conèixer la lletra del que proposarem”, ha criticat.
Tot i marcar distàncies amb els models de finançament, Illa ha assegurat que a Navarra i Catalunya comparteixen “una mateixa voluntat de ser i de conviure, una història, una cultura i una personalitat pròpies”. “Compartim unes polítiques públiques i uns projectes econòmics el desenvolupament dels quals serà clau per al futur d’Espanya i d’Europa. Crec fermament que quan Catalunya i Navarra lideren, Espanya avança i Europa s’enforteix. Així ens ho ensenya el passat, així ens ho exigeix el present i així construirem el futur”, ha indicat.

Illa destaca les “bones relacions” amb Navarra
Aquestes paraules les ha pronunciat durant una conferència celebrada abans de la seva trobada amb la presidenta de Navarra. Segons ha destacat, “són gairebé 6.000 els catalans i catalanes que viuen a Navarra i gairebé 9.000 els navarresos i les navarreses que ho fan a Catalunya”, i “la cultura de Catalunya i Espanya la construirem sobre una confiança restablerta, sobre la capacitat d’acordar i de pactar”. El “millor exemple”, ha dit, són “les bones relacions i el treball conjunt que Catalunya i Navarra estem construint”.
Aquesta “estabilitat institucional”, que Illa defensa des que va ser elegit president de la Generalitat, és, segons ha dit, un “fonament a partir del qual generar prosperitat”. “Però tan fonamental com generar prosperitat és compartir-la. Compartir-la socialment i compartir-la territorialment. I aquí hi ha diferents visions, dos enfocaments, dos models, dues visions: el model de prosperitat compartida i el model d’acumulació insolidària dels que volen també generar prosperitat, però la reserven per a uns quants afortunats d’uns determinats territoris. El contrast és clar i és diàfan. Avançar de la mà de tothom o avançar deixant certs col·lectius al marge”, ha afegit.
El “bressol” de la indústria a l’Estat espanyol
D’altra banda, Salvador Illa ha volgut subratllar que Catalunya i Navarra són el “bressol de la indústria a Espanya” i ha apostat per “enfortir el múscul industrial”. “L’objectiu del meu Govern és impulsar la reindustrialització fins que el pes de la indústria del PIB de Catalunya arribi al 22%”, ha indicat, i ha assenyalat que “Catalunya i Navarra són punta de llança” del cotxe elèctric. A més, el president ha celebrat que Navarra “estigui disposada, com ja fa Catalunya, a aplicar la llei d’habitatge vigent i declarar zones tensionades per controlar l’augment dels preus”. “No són creïbles les queixes de certs responsables polítics que, tenint instruments legals disponibles, no els usen”, ha subratllat.