El president de la Generalitat, Salvador Illa, i el seu Govern volen deixar clar que estan compromesos amb el compliment dels acords d’investidura subscrits amb Esquerra Republicana i els Comuns, la majoria parlamentària preferent per a l’executiu, i els han inclòs al Pla de Govern de la XV legislatura, “un full de ruta ambiciós” per impulsar la “tercera transformació de Catalunya”. “Aquest pla de Govern i els futurs plans departamentals incorporen la totalitat dels acords d’investidura”, subratlla l’executiu en un pla amb 260 mesures, que s’aprovarà en el Consell Executiu de dilluns i que aquest mateix divendres Illa ha presentat davant unes 300 persones directius en les I Jornades directives de la Generalitat. L’executiu, asseguren fonts de Palau, es compromet “amb el 100%” dels pactes assolits amb Esquerra i Comuns, i defensen que “amb aquesta clàusula queda perfectament indicat que el Govern se’ls fa seus”. En una intervenció pública en aquestes jornades, el president ha subratllat que l’executiu s’ha fixat l’objectiu de generar “prosperitat compartida” sense allunyar-se del “principi de realitat, que som un Govern en minoria” que ha d'”honorar” i complir els acords d’investidura. “És la legislatura del reforçament dels serveis públic i del finançament singular”, ha destacat Salvador Illa. El president de la Generalitat també ha defensat tenir una “relació fluida” amb el govern espanyol, però, tanmateix, ha advertit que no acceptarà lliçons d’altres comunitats autònomes sobre qüestions com la immigració o el finançament. “Ningú li dona lliçons de solidaritat a Catalunya en cap matèria”, ha reblat.
En el pla s’estableixen les cinc prioritats que Illa ja va fixar en els debats d’investidura i de política general: la millora de la qualitat de vida i l’accés a l’habitatge, la transició energètica, l’equitat social, el bon govern, i un autogovern efectiu i el “finançament singular”. En efecte, segons han detallat fonts de Palau, una de les grans “prioritats polítiques” és un nou model de finançament “en els termes que estan acordats amb Esquerra”. En el document només hi ha una breu referència, on s’exposa que, però les mateixes fonts apunten que és per “no incorporar les tres pàgines de l’acord amb Esquerra que fan referència al “finançament singular”. Tot i això, des de Palau remarquen que “estem treballant i tenim vibracions positives”, i assenyalen dues cites “clau”: la Comissió Bilateral Generalitat-Estat i Comissió Mixta d’Afers Econòmics i Fiscals, que seran clau. “La vibració que ens arriba és positiva i que anem en bona direcció”, insisteixen, i apunten a un acord de cara al pròxim semestre.
D’altra banda, el Govern també es fixa impulsar mesures per millorar l’accés a l’habitatge, un dels punts central de l’acord amb els Comuns. En aquest sentit, es compromet a garantir l’accés a un habitatge “digne per a tothom” amb l’ampliació del part públic i de lloguer assequible. Com ja va anunciar Illa en el darrer debat de política general al Parlament, el Govern es compromet a generar 50.000 habitatges protegits de lloguer per a l’horitzó 2030 i mobilitzar sòl residencial per construir habitatge protegit, agilitzant tramitacions urbanístiques i la inversió público-privada. Encara en aquest àmbit, Illa s’ha compromès aquesta setmana a implantar un règim sancionador per a la normativa en habitatge que, segons fonts de l’executiu, s’aprovarà “durant el mes de gener”. Fonts de Palau eviten pronunciar-se sobre les afectacions que tindria en el pla la no aprovació dels pressupostos per a l’any 2025. Així, recorden que “venim d’uns pactes molt ambiciosos d’investidura, on tots hem mogut”, i reiteren el seu compromís en complir-los, però remarquen que “no s’entendria que no poguéssim disposar de pressupostos per tirar endavant aquest projecte”. Sigui com sigui, han deixat clar que “aquest és el full de ruta i seguirà sent el full de ruta”.

El Govern vol incrementar la “connectivitat internacional” de l’Aeroport
Pel que fa a la transició energètica, el Govern es fixa l’objectiu d’assolir un 50% d’autonomia elèctrica amb fonts netes el 2030 i impulsar un model de gestió sostenible de l’aigua que minimitzi l’impacte de la sequera per assolir el 70% d’autonomia hídrica el 2027, entre altres, però en aquest camp també es fa referència a l’Ampliació de l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat i del Port de Barcelona. El Govern vol “incrementar la connectivitat internacional”, però “protegint les àrees naturals”. És l’única referència que es fa a tot l’informe, a l’espera que el Govern rebi “a principis d’any” l’informe de la comissió encarregada de l’ampliació de l’Aeroport del Prat. Tot i això, fonts de Palau deixen clar que aquesta decisió no depèn del Parlament, és a dir “no requereix” l’aprovació d’ERC i els Comuns per tirar-la endavant. Això sí, aprofiten per deixar clar que “aquelles coses que requereixen l’aprovació del Parlament, les treballarem amb la majoria de la investidura, però sense renunciar a treballar amb altres grups per arribar a grans consensos de país”.
En la carpeta d’equitat social, el govern prioritza la millora dels resultats acadèmics de l’alumnat i millora la igualtat d’oportunitats a través de l’equitat educativa. Entre les mesures destacades en educació, l’executiu d’Illa es fixa incrementar el finançament de les escoles bressol i llars d’infants amb l’objectiu d’assolir la “gratuïtat” de l’etapa educativa de 0-3 anys. Pel que fa a la Sanitat, el Govern es proposa reduir les llistes d’espera sanitàries, i també vol habilitar que els CAP es pugui ser atès sense cita prèvia, entre altres. En la carpeta de bon govern es vol dur a terme una reforma de l’administració, simplificar-la i transformar-la digitalment i millorar la seguretat ciutadana i es compromet a assolir que l’any 2023 els Mossos d’Esquadra tinguin una plantilla de 25.000 agents, un acord que, segons expliquen des de Palau, s’ha de tancar en les pròximes reunions de la Comissió Bilateral amb l’Estat espanyol. D’altra banda, pel que fa al català, l’executiu vol aprovar el Pacte Nacional per la Llengua i també es compromet a col·laborar per aconseguir la plena oficialitat del català a les institucions comunitàries.

El pla normatiu preveu complir amb el 45% del paquet legislatiu dels acords d’investidura
El Govern, d’altra banda, també ha presentat el pla normatiu per a l’any 2025 amb 134 iniciatives, entre les quals hi ha 30 iniciatives transformadores del Pla de Govern i 16 dels acords d’investidura, i amb el compromís d’aprovar-ne 47 -16 avantprojectes de llei i 31 avantprojectes de decret-, i també es comprometen a iniciar-ne la tramitació de 87 -30 avantprojectes de llei i 57 avantprojectes de decret-. Amb tot, el Govern preveu complir el 45% de les iniciatives acordades amb ERC i Comuns per a la investidura d’Illa. De les 134 iniciatives previstes, el Govern es fixa l’objectiu d’aprovar-ne el 70%, i amb dos anys volen passar del 40% de l’executiu de Pere Aragonès al 90%. És a dir, a complir gairebé amb la totalitat del pla normatiu, que aniran fixant any rere any.
Per enguany, el Govern considera que hi ha una trentena de normes que tenen major rellevància com a “reformes transformadores”. Entre aquestes hi ha el projecte de decret del reglament del Registre d’habitatges buits i d’habitatges ocupats sense títol habilitant i el Registre de persones grans tenidores d’habitatge. També vol impulsar l’avantprojecte de llei de simplificació de procediments i tràmits administratius i el d’organització de l’Administració de la Generalitat, el del seu sector públic institucional, el de llei de governs locals de Catalunya i el de finançament local, entre altres.