El conseller de Territori del Govern de la Generalitat, Juli Fernàndez, ha recordat el compromís de l’Estat espanyol d’instal·lar un sistema que intentés reduir riscos manuals a la xarxa de Rodalies des del 2008. Ho ha dit en una entrevista a Catalunya Ràdio en ser preguntat pel xoc entre dos trens aquest dimecres a Montcada i Reixac. “És evident que si hi ha mecanismes que poden permetre reduir riscos i els tenien previstos al pla de Rodalies 2008-2015 i no estan aplicats, de ben segur que podríem haver minimitzat riscos”, assegurava el conseller de Territori.

Sense novetats sobre l’accident
Amb això, Fernàndez ha dit que ara per ara no hi ha cap novetat sobre el perquè de l’accident d’aquest dimecres que va deixar fins a 155 ferits a l’estació de Montcada i Reixac-Manresa. Ha afegit que la informació de que disposen és la que ja apuntava ahir el Ministeri de Transports: l’accident es va produir en el context d’una operació manual en l’entrada a una estació en corba. El conseller ha dit que és “bastant objectiu” que fer operacions manuals incrementa el risc i ha retret que això podria no ser així ja que existia el compromís per intentar reduir aquestes operacions.
Fernàndez insisteix en el traspàs de Rodalies
D’altra banda, el conseller ha tornat a insistir en el traspàs de les competències de Rodalies a la Generalitat i ha lamentat la situació de la infraestructura ferroviària. “Això genera incertesa als ciutadans”, deia el conseller Fernàndez. Tot i això, ha avisat que si es produís el traspàs la situació no canviaria d’un dia per l’altra, però ha garantit escenaris que permetin caminar cap a la millora i l’assoliment dels estàndards de països de l’entorn. El conseller també ha xifrat entre 1.300 i 1.500 milions d’euros la manca d’inversió actual i ha declarat que aquesta és una de les principals carpetes en les negociacions amb el govern espanyol i, en especial, en una futura reunió bilateral.