El govern espanyol ha desencallat el projecte del de la B-40 que unirà Terrassa i Sabadell després d’aprovar una modificació legal necessària perquè la Generalitat sigui l’encarregada de gestionar les obres de la Ronda Nord. El Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) ha publicat un decret que estipula que el Departament de Territori podrà “licitar, contractar, efectuar el seguiment i supervisar” els treballs de la polèmica infraestructura que el PSC va posar al president de la Generalitat, Pere Aragonès, com a condició per aprovar els pressupostos del 2023.
Amb aquest decret, el govern espanyol desbloqueja l’últim serrell que quedava pendent per signar el conveni, que Territori espera rebre en uns dies, tot i que descarta que es pugui segellar abans de final d’any. Després de l’aprovació del decret per part del Consell de Ministres d’aquests dimecres, els socialistes catalans esperen que es pugui signar en els “pròxims dies” i avisen el Govern que sense aquest projecte i l’aprovació del planejament urbanístic del Hard Rock serà impossible negociar els comptes del 2024.
Territori no es refia del Ministeri de Transports
Fonts del Departament de Territori han explicat a l’Agència Catalana de Notícies (ACN) que resten a l’espera de rebre un últim document amb la nova proposta de conveni, però asseguren que tècnicament és impossible que es pugui analitzar i signar abans d’acabar l’any. La conselleria que dirigeix Ester Capella ha assegurat en diverses ocasions que no es refien del Ministeri de Transports i revisaran tota la lletra petita del document abans de retornar-lo signat, ja que tot i els avenços encara hi ha diferències importants sobre el traçat definitiu i les característiques de la via, que el govern espanyol vol que sigui d’alta capacitat i la Generalitat planeja una ronda urbana.

El canvi legislatiu aprovat pel govern espanyol permetrà “agilitzar la licitació i execució de determinades infraestructures viàries a Catalunya” i no només fa referència a la B-40 i a “donar continuïtat al corredor de la B-40 ja construït a Terrassa i que configurin la Ronda Nord dels sistemes urbans de Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès”. També esmenta les obres del carril bus d’entrada a Barcelona per la B-23 o la millora de la mateixa via entre la capital catalana i Sant Feliu de Llobregat.
Amb el nou decret, la Generalitat podrà licitar, contractar i supervisar els projectes i les obres de la B-40 i la B-23, així com gestionar les expropiacions necessàries, però el govern espanyol haurà d’aprovar tots els estudis previs. Pel que fa al finançament dels treballs, el BOE obre la porta a què els convenis puguin preveure “el desemborsament anticipat de les aportacions a la Generalitat de Catalunya, fins als límits determinats per les normes d’aplicació, sense que sigui necessari prestar la garantia que legalment seria exigible”.
Polèmica amb la B-40 fins a l’últim minut
El projecte de la B-40 ha estat al centre de la polèmica des que el PSC i ERC van tancar els pressupostos del 2023. El perllongament de la Ronda Nord va ser una exigència de Salvador Illa per negociar els comptes. En principi estava previst que el conveni se signés abans del 31 de març, però les desavinences entre el Ministeri de Transports i el Departament de Territori, així com les eleccions del 23-J i les negociacions per a la investidura de Sánchez, han retardat la culminació d’un projecte que ha generat malestar entre els republicans. L’anterior conseller de Territori i exalcalde de Sabadell, Juli Fernández, era un ferm opositor al projecte.