Enmig del caos continu que es viu dia sí dia també a Rodalies de Catalunya, que aquesta setmana ja acapara incidències dos dies seguits, aquest dimarts ha aparegut la presidenta de la Comunitat de Madrid, Isabel Díaz Ayuso, per culpar el president espanyol en funcions, Pedro Sánchez, del “caos” a Rodalies de Madrid per la manca d’inversió després que el trencament d’un pantògraf aquesta matinada hagi afectat el sistema d’electrificació a l’estació de tren a Puerta de Atocha provocant retards a tots els trens amb entrada o sortida des d’aquesta.
“Madrid, una altra vegada sumit en el caos per culpa de Sánchez, que castiga la nostra regió sense inversions essencials. Els madrilenys, ostatges de les avaries i retards de Renfe”, ha denunciat Ayuso a la xarxa social X, abans Twitter. Tot i que ja s’ha resolt la incidència i es tracta de recuperar de mica en mica la circulació ferroviària, es continuen registrant retards a l’estació, per la qual cosa Renfe ha habilitat canvis i devolucions sense despeses per a aquells viatgers que decideixin no viatjar avui o bé canviar el bitllet per viatjar un altre dia.
La queixa d’Ayuso coincideix amb el segon dia d’incidències a la xarxa de Rodalies de Catalunya, que acumula més avaries que dies feiners en un any. A això, cal sumar-li que l’Estat espanyol només va executar un terç dels diners que havia d’invertir a Catalunya tal com s’havia acordat als pressupostos del 2021 mentre que a Madrid li van ploure els milions. Concretament, la Comunitat de Madrid es va endur 2.086 milions d’euros mentre que els catalans es van quedar amb només 740 milions.

Un greuge històric
Els greus problemes que pateix el trànsit de Rodalies a Catalunya té una causa explícita: les baixes inversions i la baixa execució de les mateixes en les darreres dècades. Un detallat Estudi de Transport de l’Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal, AIReF, elaborat l’any 2020, detalla com l’aposta per l’Alta Velocitat a Espanya ha acabat generant un dèficit d’inversions a la xarxa de rodalies, on la inversió ha estat del tot dispar entre el període 1990-2018.
“La inversió total en rodalies en el període 1990-2018 s’ha limitat a 3.600 milions d’euros, xifra que contrasta amb els 55.888 milions d’euros invertits en alta velocitat en el mateix període, malgrat que només va acumular 30 milions de viatgers el 2018, un 4,8% del total de passatgers en ferrocarril”, assenyala l’estudi. També remarca que en el període analitzat de la inversió conjunta de 12.400 milions d’euros només se n’havien executat 701 milions, és a dir, un 5,5% d’acord amb les dades d’ADIF.
Durant aquests gairebé 30 anys, segons l’informe abans mencionat, Madrid ha rebut el 50% de les inversions de Rodalies de tot l’Estat mentre que la xarxa de Catalunya, malgrat situar-se en el segon lloc d’inversions, només n’ha rebut un 16%, igual que la de Cadis. A banda de l’escassetat de fons destinats a la infraestructura, aquest document destaca que aquest dèficit inversor s’ha vist acompanyat d’una renovació molt baixa del material mòbil que té actualment una edat mitjana de 21 anys, amb una part important de trens a punt de superar els 30 i fins i tot amb 11 trens pròxims als 40.