El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Pols d’Iturri a Interior amb les ITV dels camions dels bombers
  • CA

Nou episodi del cas Bombers. L’empresa sevillana Iturri,  principal protagonista de l’afer de les irregularitats en el manteniment dels camions d’extinció d’incendis, “manté un pols” amb el departament d’Interior. Tot perquè la conselleria ha liquidat el contracte de manteniment preventiu i correctiu dels vehicles de la Direcció General de Prevenció i Extinció d’Incendis. Com a reacció a aquesta decisió, segons fonts del departament, s’ha detectat que l’empresa “arrossega els peus” a l’hora de fer les Inspeccions Tècniques de Vehicles, les ITV, tal i com estableix la pròrroga de “serveis mínims” que va signar el director del servei, el veterà Joan Delort, quan es va donar per resolt el nou contracte de licitació de manera definitiva el 7 de febrer

La situació s’ha generat arran de la investigació per part del jutjat d’instrucció número 14 de Barcelona de les irregularitats administratives en les adjudicacions dels contractes de manteniment preventiu i correctiu dels vehicles de Bombers. Un cas que manté una desena d’imputats de la direcció tècnica i política del cos dels darrers anys. De fet, l’actual director, Joan Delort, també hi és com investigat, tot i que va arribar al càrrec després que esclatés l’afer. Tot al voltant de l’empresa Iturri que ha acaparat la pràctica totalitat tant de les adjudicacions en els darrers cinc anys com de la facturació. 

El secretari general Departament d’Interior, Oriol Amorós, el 6 de juliol del 2021 a la seu de la conselleria.
El secretari general Departament d’Interior, Oriol Amorós, el 6 de juliol del 2021 a la seu de la conselleria.

La investigació interna es va encetar amb Miquel Sàmper de conseller del ram. Un cop tancada va remetre a la fiscalia. Amb l’entrada de Joan Ignasi Elena, com a nou responsable polític del departament, va recollir la investigació del seu antecessor i el 3 de juny va iniciar els tràmits per resoldre el contracte amb l’empresa subministradora. Quan va esclatar el cas, el mes de novembre a través d’una informació del diari El Món, Interior va informar que havia començat a preparar una nova licitació més ben “dimensionada” i més “controlable” per tal que es formalitzés en abans del mes d’abril. Així el 20 d’octubre es va publicar l’oferta de licitació per a un nou contracte de manteniment preventiu que, en principi, tenia en compte el desgavell fiscal i comptable dels anteriors anys. Interior calcula que pel cap baix l’embolic s’hauria encetat fa dotze anys. 

El nou contracte es va licitar el 19 de novembre. Ara bé, Grupo Iturri ja havia formalitzat un contracte nou, de manteniment, curiosament pel tràmit d’urgència. Però alhora, Iturri havia perdut un altra adjudicació davant l’empresa Tallers Sercoin. Interior insistia que eren dos exemples de la tàctica del departament de fer contractes concrets, petits, fins que no es formalitzi el nou contracte marc. En concret, el passat 12 de novembre es va exhaurir el termini per tal de presentar ofertes a l’anunci del 20 d’octubre que obria una nova licitació per al manteniment preventiu de vehicles. 

Aquest anunci de licitació per tramitació ordinària, al qual que ha tingut accés El Món, inclou una memòria justificava i l’import s’enfila a 9.624.672,00 euros sense IVA. És per a dos exercicis i està repartit en dos lots. Era un redimensionament. Es tractava de l’expedient IT-2022-30, i l’obertura del sobre de pliques serà telemàtica –no presencial– a les deu del matí del 19 de novembre. L’import és gairebé el doble de les licitacions dels anys anteriors. Fonts d’Interior, asseguren que Iturri envia “mails” per veure com estaven els tràmits. La nova adjudicació feia pal·lès el diferencial amb els anteriors contractes que subsumirien la desmarxada dels costos del manteniment sobrevinguts dels altres anys i que ara s’investiguen. “Havíem de fer un nou contracte més dimensionat i amb més mecanismes de control”, asseguraven des del departament d’Interior.

La resolució del 7 de febrer d'Oriol Amorós amb que resol el contracte i licitació que podia guanyar Iturri/Quico Sallés
La resolució del 7 de febrer d’Oriol Amorós amb que resol el contracte i licitació que podia guanyar Iturri/Quico Sallés

Però les tornes han canviat. El passat quatre de febrer, el secretari general d’Interior, Oriol Amorós, va demanar un informe a l’assessoria jurídica del departament perquè no veia que el concurs fos aigua clara. De fet, que els criteris del plec de condicions estaven elaborats per dos càrrecs investigats i feia la “percepció” que les condicions afavorien a l’empresa investigada. Així, els lletrats del departament feien constar que les condicions del plec atorgaven “puntuació respecte a l’experiència del personal adscrit a l’execució del contracte en reparacions efectuades en maquinària de fabricants concrets, sense admetre l’experiència del personal en reparacions de maquinària anàloga d’altres fabricants”. És a dir, si bé presentaven una oferta competitiva, les condicions d’experiència -Iturri fa anys que fa el manteniment- els hi atorgaven la totalitat dels punts claus per l’adjudicació.

Per altra banda, pels advocats d’Interior també grinyolaven condicions com el calendari de les revisions. D’aquesta manera retreia que les condicions “fixen un mínim de reparacions prèvies respecte maquinària de marques concretes, sense que es justifiqui el motiu que fonamenta la fixació d’aquest mínim, la qual cosa suposa, també, una discriminació no fonamentada entre les empreses licitadores”. És a dir, que les normes de resolució donaven totes les facilitats perquè Iturri se sortís amb la seva. El 7 de febrer, el secretari Amorós va resoldre el contracte. 

Ara bé, els camions no es poden quedar sense el manteniment i, ni molt menys sense passar les ITV. Així que el director Delort va signar una pròrroga de serveis mínims, per tal de complir amb el calendari oficial i obligat de les revisions tècniques oficials. Així que Iturri és qui ha de passar aquestes ITV. Des d’Interior, però asseguren que l’empresa alenteix el servei i el compliment, com una “mesura de pressió” davant els canvis contractuals realitzats per Interior. “Detectem aquesta manca de rapidesa davant el programa que preveu la pròrroga de serveis mínims”, convenen a Interior. El malestar al gabinet d’Interior és notori amb l’empresa que fins ara prestava aquest servei i que, de fet, ha de continuar prestant en base la pròrroga de serveis mínims. Un canvi a l’administració que és, ara per ara, un arma de doble fil. 

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa