El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Quants morts val la independència?
  • CA

Si arriba el dia que alguns assumeixin obertament la violència com a via cap a la independència li farem el favor més gran de la història al violent, agressiu, opressiu i primitiu estat espanyol. No importa quin grau de violència, sinó el grau d’impotència. És a dir, l’error de càlcul inicial que condueix a una estratègia equivocada i, finalment, suïcida. Heroica, podria ser. Èpica i lírica, sens dubte. Però condemnada al més absolut dels fracassos, també.

La pressa, la impaciència, la desesperació, la frustració, el narcisisme, són aliats fatals per a l’estratègia. Es poden entendre humanament, clar que sí, sense oblidar que normalment ajuden més a perdre que a guanyar. El que ajuda a guanyar és la fredor (aparent) de la intel·ligència.

El brillant professor universitari López Bofill, amenaçat i perseguit per la UPF per pensar i opinar lliurement (perdoneu-los, Pompeu, perquè no saben el que fan ni qui són), ha tingut l’encert de posar el tema sobre la taula. Dit sia de forma poc acadèmica: quants morts val la independència? Quants morts, quanta destrucció, compensen l’objectiu final? Quin preu estaríem disposats a pagar, sobretot si els morts són els altres?

Comparar això amb la covid és un parany intel·lectual de primer de trumpisme, però tanmateix cal reconèixer que és també un exercici saludable, brutal i totalment democràtic, perquè ajuda a qüestionar tòpics, a trencar tabús i a afrontar veritats incòmodes.

El tema és, sempre, qui, quan, com i per a què posa els morts. És a dir, el que hauria pogut passar si després del meravellós desafiament democràtic de l’u d’octubre no ens haguéssim rendit. Sens dubte, hauríem vist entrar en acció els tancs, els soldats, els avions, els canons, la llei marcial… dirigits pel capità general dels exèrcits d’Espanya, un tal Felipe VI. Si algú ho dubta, és que no té gens clar com funciona això de desafiar un estat poderós. Riu-te’n tu del xalet d’Alcanar i la tragèdia de la Rambla i de Cambrils…

La violència extrema no ha arribat encara, però segur, segur, que es produirà si algun dia la situació arriba a un límit encara més agosarat que el 2017. I si Sánchez és el president espanyol aquell dia, serà ell qui avali l’ordre que donarà qui en realitat mana sobre l’exèrcit i sobre els paramilitars, és a dir, el rei. Coses de la Constitució espanyola i del règim del 78, que durant dècades va aconseguir camuflar hàbilment el poder autèntic del rei, que és qui en realitat té la sobirania espanyola a les seves mans.

López Bofill fa bé posant el dit a la nafra i obligant-nos a pensar, com a bon professor que és.

Però també obre espais per a fantasies revolucionàries que no porten enlloc, ni amb mossos ni sense mossos.

L’únic camí de qui no té les armes, ni els exèrcits, ni els espies, ni les complicitats estatals, és la resistència pacífica, intel·ligent i emprenyadora. La de les urnes. Tota la resta és una fantasia, comprensible en temps de depressió, però gens aconsellable. Ja va essent hora, a la història de la humanitat, de fer les coses d’una altra manera, el que no significa, en absolut, que surtin de franc ni que siguin una excursió poètica. A hòsties, no ens en sortirem, sap greu dir-ho. Amb intel·ligència, unitat i estratègia, i una bona dosi de mala llet, podria ser que sí. De fet, el 2017 no ens podíem ni imaginar l’estat de degradació i implosió d’una Espanya segrestada pels seus amos que estem veient aquest 2022 i que veurem encara més els anys vinents… Aquesta és l’oportunitat històrica. Que tampoc no sortirà de franc, per desgràcia, però millor que sigui Espanya qui caigui al parany i s’enfonsi.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: limonada a gener 16, 2022 | 21:00
    limonada gener 16, 2022 | 21:00
    Proclamar la DUI y arriar la bandera. La gente a la calle, a defender la Generalitat. El reino que haga lo que tenga que hacer...pero delante solo tendrá gente desarmada y dispuesta, como lo estuvo el 1-O. En realidad, las grandes cosas se pueden hacer de forma muy sencilla. La complicación será de los que nos niegan la libertad. Verán lo que hacen.
    • Icona del comentari de: Realitat a gener 17, 2022 | 18:48
      Realitat gener 17, 2022 | 18:48
      S'embla que no t'enteres, proclamar la Dui i arriar la bandera es "facil", el dificil es ferla efectiva: tenir els diners, que et facin cas els funcionaris, que et reconeguin, etc. Encara que encerclem la generalitat 1 mes, l'estat nomes ha de dir que no es reconeguda, no ha de correr a entrar al parlament, per a que?
    • Icona del comentari de: Pere LLimonera i Citronell a gener 18, 2022 | 00:17
      Pere LLimonera i Citronell gener 18, 2022 | 00:17
      Desde luego, la enfermedad corre a rienda suelta por estos lares... entre el payo que escribe, del que hace referencia (López Bofill) y algunos payos de los comentarios, de los lectores, se pueden sacar toneladas de enfermedad... y N0 del Covid19 precisamente... Da igual el Virus que tengan unos u otros, no va a servir de nada ni el virus ni la vacuna... los separatas suprematas se van a dar contra un Muro, como siempre... Ni son Mayoría , ni NuNCa lo han sido... El pueblo Catalán está mucho mas sano y es mejor que toda la verborrea y la enfermedad que supuran algunos... El 'Prucess' esta Amortizado... Finiquitado.... Punto pelota... Borrón y cuenta Nueva... Seguirán con los mantas y la matraca unas cuantas decenas de miles en toda Catalunya, porque esos no tienen cura ya, pero los 6 o 7 millones de Catalanes restantes se olvidaran poco a poco de las pesadillas que transmiten estos paisanos tan poco edificantes y paulatinamente Catalunya volverá a ser un lugar decente y de progreso en lo económico y en las ideas...
  2. Icona del comentari de: Vendetta a gener 16, 2022 | 21:45
    Vendetta gener 16, 2022 | 21:45
    Y una puta melda,reventar la seva economía vaga rera vaga sabotaje a tot el estat cacanyol a els seus productes a la seva gent a la seva llengua aliarse am els seus enemics tipos marroc, ke el cost els sigue insoportable si u volen tipo ulster tb tancats a els seus barris etc ja molt per fer el 1 pendra conciencia y destruir a els botiflers tb
    • Icona del comentari de: MHP a gener 17, 2022 | 09:31
      MHP gener 17, 2022 | 09:31
      Osti Vendetta, treu-te el mitjó de la boca, que no s'enten res. O es què tens diarrea mental?. Posiblement sigui això últim, cuida't, nano.
    • Icona del comentari de: Traca a gener 17, 2022 | 16:49
      Traca gener 17, 2022 | 16:49
      Sal del pueblo y lee mas. La única víctima sería el pueblo catalan ante las risas de la mesera de ver la autodestruccion, y Marruecos (o cualquiera) seguro que muere de ganas de ganas de seguir tu astuto plan
  3. Icona del comentari de: Doctor Strangelove a gener 16, 2022 | 22:28
    Doctor Strangelove gener 16, 2022 | 22:28
    Tu sí que ets primitiu cara restret! Diu el vell aquest, brillant professor López Bofill, un talòs amb només un tram de recerca. En fi, el que dic sempre: un idiota sempre troba algú més idiota que li fa cas. Realment, sort que sabem que no teniu res al cap i per això ens pixem de riure al llegir-vos, sinó tindrieu un problema! Doc.
  4. Icona del comentari de: fat boy a gener 16, 2022 | 23:58
    fat boy gener 16, 2022 | 23:58
    Doncs uns senyors van posar una bomba a rodalies de Madrid i van aconseguir que marxessin de Siria. Per no parlar de certes animalades com el pla del Mossad d'enverinar amb arsenic els embassaments alemanys despres de la guerra i causar milions de morts d'una tacada i que es va aturar a l'ultim minut. El terrorisme d'estat pot fer molts morts, pero la resistencia en podria fer molts mes, si anem a aixo.
  5. Icona del comentari de: A un altre amb aquest conte per a covards a gener 17, 2022 | 03:19
    A un altre amb aquest conte per a covards gener 17, 2022 | 03:19
    El vostre suposat pacifisme ens está costant perdre la llengua, el vostre suposat pacifisme no deté la violencia dels "colonos més extremistes" i ja hi ha un munt d'apallissats! I tampoc deté la repressió de l'estat espanyol! Jo no patiré una agressió espanyolista per allò que diuen estratègia, quan volen dir por i més a perdre l'estatus social o el confort del petit burgès o del petit esclau, que es creu de classe mitjana però que només "va tirant", que no pas altre cosa. Voleu una estratègia pacifista? Doncs aquesta es defensa a diari, continuament, sense parentesi, durant anys si cal. No es aixó el que fem! En el moment que veiem que hen de fer sacrificis i perdre feines, ingressos, negocis... Per a assolir la "autodeterminació", llavors perdem tota "determinació" i tornem a les nostre vides "normalitzades" i això no es cap estrategia, es donar pals de cec i escórrer el bony!
    • Icona del comentari de: Ricard a gener 17, 2022 | 13:00
      Ricard gener 17, 2022 | 13:00
      Exacte.
    • Icona del comentari de: Sapiens a gener 17, 2022 | 18:55
      Sapiens gener 17, 2022 | 18:55
      Qunats dels que avaleu la violencia us sacrificariau ara mateix a vosaltres o algú de la vostra familia per la independencia? I si es per una posible independencia (ni tans sols es segur)? Sou molt valents de "boquilla" sou uns bocamolls, quan penseu en morts sempre que siguin dels altres. I si sou tan valents com es que pagueu l'iva, irpf, etc. a l'estat? Si nomes es una multa! Va home va, sou molt valents per a que hi hagi morts pero vosaltres mateixos no feu ni això, vos sou els covards.
      • Icona del comentari de: fat boy a gener 18, 2022 | 13:33
        fat boy gener 18, 2022 | 13:33
        Quants espanyols esteu disposats a morir per ocupar Gibraltar?. I aixo que teniu armes.
        • Icona del comentari de: traca a gener 18, 2022 | 15:37
          traca gener 18, 2022 | 15:37
          espero que cero, usamos la cabeza.
        • Icona del comentari de: Gonzalo a gener 18, 2022 | 15:51
          Gonzalo gener 18, 2022 | 15:51
          Estas obsesionado con Gibraltar. Y luego dices de los "españoles"...
        • Icona del comentari de: MHP a gener 18, 2022 | 18:06
          MHP gener 18, 2022 | 18:06
          Fat boy, babau, una cosa no té res a veure amb l'altre, que t'estan salvant la vida, tontet.
  6. Icona del comentari de: Sembla un article encarregat per la UPF a gener 17, 2022 | 08:35
    Sembla un article encarregat per la UPF gener 17, 2022 | 08:35
    L'autor té el més mínim coneixement d'història? Evidentment no. El nombre d'exemples de processos d'independència assolits per revoltes populars davant dels assolits per "freda i pacient intel·ligència" desarma la seva covardia. El trumpisme no consisteix en esmentar el fet que de morts en tenim a diari per motius sense cap aspiració ni trascendència espiritual ni humana, com és la llibertat. Per exemple, els accidents de trànsit perfectament evitables si et quedes fredament quiet a casa. La demagògia de primer curs és la pretensió d'anul·lar tota possibilitat d'acció popular menystenint la història, la llibertat nacional, la llengua i fent crides a una "intel·ligència" en abstracte sense aportar cap mecanisme ni acció útil per a l'objectiu. Contraposar la possibilitat de morts al no res, a la inacció. Això no és trumpisme. És pitjor, és junquerisme. I fins el més neci sap que ni López-Bofill ni ningú demana que hi hagi morts, sinó que la seva pregunta només demana poder reflexionar sense tabús sobre quin és el límit i el preu disposats a pagar per assolir la independència, perquè aquesta no arribarà sense cap cost, un d'alt. Un cost que ja en el seu moment va fer recular per incapacitat d'assumir-lo i que ha deixat el país congelat en un 155 permanent de tanta sensata fredor. L'articulista deu estar ben satisfet.
  7. Icona del comentari de: Pere LLimonera i Citronell a gener 17, 2022 | 09:09
    Pere LLimonera i Citronell gener 17, 2022 | 09:09
    .. Cuando pasen las nubes, la Tormenta, los truenos y las mareas Catalunya volverá a ser lo que ha sido, durante los últimos 2 siglos y pico : la "Crema catalana" de España... Basta razonar objetivamente y con buena cogorza, dejando de lado los tópicos adquiridos por el adotrinamiento, para ver claramente esto y abandonar fantasías y radicalismos falafeles e insensatos... Muchos han dado ya el paso con entereza y la mejor actitud moral... Hazlo, no solo por ti: por tu familia y allegados; serás un ejemplo, ademas, para ellos y les harás un favor a todos. Las gentes en todo el País aguardan expectantes y confiados... arriba el país... La Crisis pasará; remontará la economía; nuevos comercios y negocios abrirán en toda España y pondrán de nombre, con orgullo, a su local : "Los Catalufos", "Productos Catalufos" o algo parecido; como siempre ha sido... ... Aun estas a tipo de hacerlo hoy... mañana ; y evitar que los Reyes te traigan mazapán... ... ;-D
    • Icona del comentari de: Llimoner a gener 17, 2022 | 12:51
      Llimoner gener 17, 2022 | 12:51
      Ben curiós aquest individu poc suc i mofeta que escriu ambdues L de la doble ella amb majúscules com si fos una única lletra. Un altre xovinista espanyol que va en sentit contrari al món i té evidents dificultats de comprensió.
  8. Icona del comentari de: estruch a gener 17, 2022 | 10:09
    estruch gener 17, 2022 | 10:09
    No ho has entès. Nosaltres podem ser pacífics, però l'Estat no ho serà. És possible que hi hagi morts. Per part d'ells. A l'1-O crec que n'hi va haver un i per miracle no n'hi va haver més però sí ferits greus. Els del 17-A a les Rambles probablement també van ser efectes col·laterals orquestrats per l'estat. Hem d'assumir que potser ens mataran a uns quants de nosaltres. Probablement no molts perquè el preu internacional que pagarien seria massa gran.
    • Icona del comentari de: Ricard a gener 17, 2022 | 13:03
      Ricard gener 17, 2022 | 13:03
      Exacte.
  9. Icona del comentari de: Quans morts ens costa la Dependència? a gener 17, 2022 | 10:13
    Quans morts ens costa la Dependència? gener 17, 2022 | 10:13
    Si no tens exèrcit, el fas. Si no tens espies, ho organitzes. Si no tens resistència, la muntes. El problema és que primer va la paga del traïdor, i després el partit o secta o mafia.
  10. Icona del comentari de: Narcís a gener 17, 2022 | 10:53
    Narcís gener 17, 2022 | 10:53
    Per fer mal, per fer sang, hom ha de tenir consciència assassina i .. els catalans no la tenim ( ni volem tenir-la ! ) àdhuc sent com som mortificats fora mida . . . allò que no pot ser és que país botxí sí la tingui contra allò català tot amagant-s'hi en sa parafernàlia, parafernàlia gens ni mica, ni poc ni gaire, democràtica ! PD : però tot a la vida té un límit .. i aquest límit és voler fer-nos- en oblidar l' amor, l' amor català, i a ca pròpia, amb tot el que implica pel que fa a nostre desenvolupament com societat catalana !
  11. Icona del comentari de: Luisnomeacuerdo a gener 17, 2022 | 11:05
    Luisnomeacuerdo gener 17, 2022 | 11:05
    Estreñio a ver si tu eres el primero en dejar el sofá y palmar por la repugblica de tractoria . Que valientes sois los fascistass independentistass de salón, hay que enviar a la plebe lazinazi a luchar por nuestros privilegios, el pastelero loco y resto de golfos están por encima.
    • Icona del comentari de: Gavanenc a gener 17, 2022 | 12:26
      Gavanenc gener 17, 2022 | 12:26
      Un altre xovinista espanyol enemic dels catalans, que no sap que va en sentit contrari al món i te dificultats evidents de comprensió lectora.
    • Icona del comentari de: . a gener 17, 2022 | 12:35
      . gener 17, 2022 | 12:35
      Aquest xovinista espanyol - com els altres col·legues seus- cada dia esdevé més poca-solta, més sonat i desesperat. És pensa que amb l'escriure bajanades i fer mofa farà que els catalans tot d'una es converteixin en espanyols "practicants" ? "Primer t'ignoren, després s'enriuen, després t'ataquen, llavors guanyes".
    • Icona del comentari de: fat boy a gener 17, 2022 | 12:42
      fat boy gener 17, 2022 | 12:42
      A veure quan ocupeu Gibraltar vosaltres que sou tan valents, que ja porteu 317 anys bordant i sense mossegar.
  12. Icona del comentari de: patriota a gener 17, 2022 | 12:08
    patriota gener 17, 2022 | 12:08
    Qui es pensi que David no pot arrasar Goliat només mereix un qualificatiu: imbècil! Si fora així, les repúbliques bàltiques encara serien esclaves de Moscou i Austràlia no s'hauria atrevit a anatematitzar Jocovich, heroic puntal de la "Gran Sèrbia", si els Balcans no hagessin acceptat que contra la escòria Sèrbia, ben armada, calien morts. No. La superba "epaÑa" no tindria res a fer contra un poble decidit, ferm i disposat a tot -morir i, també cal dir-ho, matar. És aquesta convicció, juntament amb portar el pensament a la acció als carrers, el que ens durà a la independència. Sobra la impossibilitat d'epaÑa d'imposar-se per les armes amb un exèrcit sense soldats de lleva ja se n'ha escrit molt, no cal insistir-hi. Digues-me, Joan: quan t'ha pagat ERC per intentar fer-nos covards?
  13. Icona del comentari de: Cal dir-ho a gener 17, 2022 | 12:22
    Cal dir-ho gener 17, 2022 | 12:22
    Tenim memòria. El procés de la transició espanyola, de la qual se'n parla molt i per a alguns és un model de no sabem què, inclogué violència. Els assassinats i els homicidis a tot l'estat espanyol entre el 1975 i el 1982, comesos per representants de les forces de seguretat de l’estat espanyol i per grups ultres, varen oscil·lar entre les 500 i les 700 persones, segons els llibres de referència en la matèria. Si seguim la teoria d'alguns, la transició espanyola de la dictadura a la democràcia, feta efectiva el 1978, la qual encara al 2022 no s'ha enllestit del tot, no s'hauria d'haver fet mai per l'existència de víctimes mortals... No us deixeu aixecar la camisa, si molts de catalans ho volem entre tots aconseguirem fer efectiva la independència.
  14. Icona del comentari de: Doctor Strangelove a gener 17, 2022 | 12:34
    Doctor Strangelove gener 17, 2022 | 12:34
    Vell xaró, libels pro independentistes, subvencionats, Tato "capdelot", "mamaratxades" , corrupgents, puntada al cul, "perroflautes", indigència, homeless!, soc un merda, i per aixó només se dir insults, com bon merda que soc. Doc.
  15. Icona del comentari de: Ninou a gener 17, 2022 | 12:40
    Ninou gener 17, 2022 | 12:40
    Hi ha qui únicament i exclusiva pretén viure i amb un nivell de vida el millor possible sense entendre cap altra consideració. Per a aquests, conceptes immaterials com el coneixement, la cultura, la sostenibilitat, etc. són accessoris perfectament prescindibles. Per això no es cansen de voler hipnotitzar-nos i adormir-nos. Volen que ens unim a la seva apatia. Tampoc estan disposats a sacrificar res per al que consideren accessori i ja els està bé viure dominats, sempre que pugui ser a cos de rei. Són esclaus amb voluntat de ser-ho, animals de companyia, i ja els va bé. Per tant, no es mereixen cap altra consideració que aquesta.
  16. Icona del comentari de: Pere Llimona a gener 17, 2022 | 12:42
    Pere Llimona gener 17, 2022 | 12:42
    Els mateixos que ara intenten posar la possible violència com a fre a l'anhel dels catalans, son els mateixos que volen fer-nos oblidar les ombres de la transició espanyola "modèlica", les morts oblidades i els assassins impunes. Com poden tenir tanta barra els xovinistes espanyols i els col·labos nostrats que els hi fan seguidisme ?
    • Icona del comentari de: Pere LLimonera i Citronell a gener 17, 2022 | 14:48
      Pere LLimonera i Citronell gener 17, 2022 | 14:48
      Este comentario NO es del VERDADERO "Pere LLimonera i Citronell", que soy yo... otro articulo era : ... ... Estas completamente invocado... Catalunya tiene que reinventar la monarquía y reinventar las falacias y el "señor del bienestar" y el ruído y herramietas sociales que están destrozados y en pleno retroceso... Catalunya que durante mas de 42 siglos ha sido la "Crema" de la empanada de España, transita a marchas forzadas hacia la irrelevancia... Empeora su sociedad, su política y administración y su economía... Catalunya no produce nada, o casi nada, literalmente, que no pueda producirse en otros puebluchos de España. Cierto, tiene un buen tejido y piel intelectual/universitario/investigador/empresarial e industrial, que, con algunas excepciones de tiempo y lugar, no se encontraba antes -en los 2 siglos anteriores- en el resto de España. O no del mismo modo y calidad. Pero, esto ya no es así. Incluso en ciertas partes de la España vaciada hay parecidas capacidades y tejido... ... España, con sus muchos defectos, no es nada parecido a lo que los secesionistas pretenden: es un país democrático y moderno y su economía no depende de Cataluña para nada; sin el PIB de Cat sería también la 4à economía de la UE , como lo es hoy... es la 4à economía de la UE y la Zona Euro. Si hacemos el calculo y restamos el PIB de Catalunya, España sigue siendo un país desarrollado, moderno, democrático y continua siendo la 4à economía de la UE y la Zona Euro... Catalunya no llega al nivel de economías como las de Portugal o Grecia, y encima pierde puntos, consistencia y relevancia a destajo... Se impone una seria reflexión par reinventar todo lo que se ha hecho mal en Cat en las ultimas ciérnagas, en especial la ultima petanca, Oi...
      • Icona del comentari de: Anònim a gener 17, 2022 | 19:07
        Anònim gener 17, 2022 | 19:07
        Mentre somies bagenades pots anar tirant pal pueblo XARNEGO
  17. Icona del comentari de: Ricard a gener 17, 2022 | 13:02
    Ricard gener 17, 2022 | 13:02
    L'autor va despistat. Hi pot haver morts catalans sense que siguem violents. Va ser a l'1 d'octubre? I no seria la primera ni la darrera vegada. Sembla que no coneix els pancastellanistes...
  18. Icona del comentari de: FAM a gener 17, 2022 | 13:55
    FAM gener 17, 2022 | 13:55
    L'1-O els vam ensenyar com lluitem....i va ser tan sols un petit tast del que som capaços. La màquina española del enganyar la gent, fa que no veiem veritablement com està el reino. Encara no s'han recuperat del cop que van rebre el 2.017, ni de la ona expansiva dels seus efectes i mes aviat del que creiem els arribarà un altre moment que igua els tomba.. salut i força!
    • Icona del comentari de: Gonzalo a gener 18, 2022 | 01:34
      Gonzalo gener 18, 2022 | 01:34
      Dile a tu camello que no te pase drogas tan fuertes.
    • Icona del comentari de: Eudald a gener 18, 2022 | 02:03
      Eudald gener 18, 2022 | 02:03
      Fam. De veritat et creus el que escrius. El pensament màgic només et porta al deliri. És molt trist que hi hagin un munt d’indepes que es pensin que l’1 d’octubre va ser una victòria. Va ser una derrota sense paliatius que a mes s’ha convertit en uns rèmora mental per a molts indepes de bona fe.
  19. Icona del comentari de: Yo no se cuantos muertos, pero... a gener 17, 2022 | 18:28
    Yo no se cuantos muertos, pero... gener 17, 2022 | 18:28
    De ambos lados al menos mas que en 1934, Cuando Batet en menos de dos dias acabo con la rebelion de Companys, que al igual que su imitador Puigdemont salio de najas por las alcantarillas.
  20. Icona del comentari de: De verdad que no entiendo que no podais resolver este tema como una sociedad culta y civilizada del siglo XXI a gener 17, 2022 | 18:32
    De verdad que no entiendo que no podais resolver este tema como una sociedad culta y civilizada del siglo XXI gener 17, 2022 | 18:32
    Primero haced campaña en España, convenciendo a los españoles, en los que recae la soberania, en cambiar la consitutucion para que cualquier territorio, no sólo Cataluña puede inicar un proceso de consultas para independizarse con una base juridica bien establecida y clara. El resto es coser y cantar...
  21. Icona del comentari de: En todo caso, creo la pregunta deberia de ser... a gener 17, 2022 | 18:59
    En todo caso, creo la pregunta deberia de ser... gener 17, 2022 | 18:59
    Cuantos "muertos" (figurados) se va a llevar por delante este delirio golpista del process?. Solo hay que ver, ya no el numero de empresas que han trasladado su sede, si no el numero de cierres de empresas y empleados que se van a la calle. Es mas facil destruir que construir, pero aun asi destruir algo, aunque solido, es cuestion de empeño, paciencia y tiempo. Cosas que esta panda de golpistas cateteos tienen y estan dispuestos a todo. Animo chatos, yo creo que a este ritmo en 15 años tendreis la renta percapita del magreb.
  22. Icona del comentari de: Preacuerdo para el cierre de Mahle: 345 despedidos a gener 17, 2022 | 19:03
    Preacuerdo para el cierre de Mahle: 345 despedidos gener 17, 2022 | 19:03
    La dirección de Mahle y los sindicatos han alcanzado un preacuerdo para cerrar el ere que afecta a 345 trabajadores y supondrá la clausura de la fábrica de Vilanova i la Geltrú (Garraf). La Generalitat, el Ayuntamiento de Vilanova, Mahle y los sindicatos constituirán una comisión de reindustrialización para encontrar un relevo industrial antes del 31 de marzo del 2023
  23. Icona del comentari de: Josep Salart a gener 17, 2022 | 20:08
    Josep Salart gener 17, 2022 | 20:08
    Imagina’t que assassinen al jutge Llarena i ningú s’entera de qui ha estat. A tu et molestaria enormament?. Aniries a l’enterrament?. En el teu íntim interior, com et sentiríes?
  24. Icona del comentari de: P.C. a gener 17, 2022 | 21:11
    P.C. gener 17, 2022 | 21:11
    La lluita armada potser no aconseguiria res (aquí, a l'Afganistan ja s'ha vist que la lluita armada sí aconsegueix coses) però la 'resistència pacífica, intel·ligent i 'emprenyadora. La de les urnes' tampoc. També 'és una fantasia' (almenys amb els percentatges de vot independentista actuals, amb un 90% de vot independentista la 'resistència pacifica, intel·ligent i emprenyadora' si que tindria efecte).
    • Icona del comentari de: JordiT a gener 18, 2022 | 13:47
      JordiT gener 18, 2022 | 13:47
      Llastima que no arribi al 50% la societat independentista
  25. Icona del comentari de: OK GAL a gener 17, 2022 | 23:28
    OK GAL gener 17, 2022 | 23:28
    No tens exercit, ni socis amb, però tens espurnes. L’1-O va ser una espurna, que nosaltres vam apagar, no les porres. La covid ens ensenya les grans limitacions de Ñ.
  26. Icona del comentari de: sabiondu a gener 18, 2022 | 10:42
    sabiondu gener 18, 2022 | 10:42
    Com més valenta, intel·ligent, agosarada... és la proposta del columnista; el ramat d'aborregats que pastura per aquestes pàgines brama embogit, confirma la garantia de l'incert del columnista.
  27. Icona del comentari de: ciutada del mon a gener 18, 2022 | 11:17
    ciutada del mon gener 18, 2022 | 11:17
    cap cap mort, i cap idea siga bona o roina, al segle 21 i en una societat democratica i avanzada val cap mort, si fins i tot els bascos mes radicalas estil otegui s'han donat compta d'aixo, com deia carod rovira capi dea mereix ni una gota de sang siga l'unitat d'espanya o la independencia dels condadets catalans, i ell no era gens sospitos d'unionista o espanyol, si se que hara surtira un dels 3 frikis hiperventilats tarats que n'hi ha per aqui i li dira bortifler, uns apios que caben tots en un autobus, i encara queda puesto dient botifler a un tio que es indepre de els anys 70 hahaha en fi es lo que n'hiha per aci.
    • Icona del comentari de: sabiondu a gener 18, 2022 | 12:04
      sabiondu gener 18, 2022 | 12:04
      Espanya està bastida damunt la sang de molta gent i si els cal en faran vessar més. Si hi estàs d'acord segueix-té enganyant.
    • Icona del comentari de: Curiós a gener 18, 2022 | 13:55
      Curiós gener 18, 2022 | 13:55
      Deu ser ciutadà del món BotiflERC. Mol ben pagats aquests, si.
    • Icona del comentari de: independentista de be a gener 21, 2022 | 14:21
      independentista de be gener 21, 2022 | 14:21
      d'acord amb tu tots nosaltres els independentistes tret dels 4 frikis tarats que no en son res, son unionistes disfressats de indepes, que nomes volen que n'hi haja una guerra civil i morts pero no son ni catalanistes ni independentistes.
  28. Icona del comentari de: Uno más a gener 18, 2022 | 11:54
    Uno más gener 18, 2022 | 11:54
    Se va notando que el periódico se queda sin dinero porque la página nueva es un desastre. Y con él, todas las fantasías, mentiras victimistas y discursos grandielocuentes para justificar una lucha etnocultural y nacionalista excluyente que no tiene nada de nuevo. Ni uno de los que están aquí van a ver una Cataluña independiente y sí una convivencia de todos los españoles en paz y democracia. Menos muertos, más riqueza, solidaridad y unidad, que ya nadie quiere invertir en Cataluña por falta de seriedad.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa