El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Per marxar d’Espanya cal fer política a Espanya
  • CA

Sánchez pot ser moltes coses (cínic, frívol, surfejador, insosteniblement lleuger…) però no té ni un sol pèl de tonto. Hi ha una Espanya política tan intel·ligent com covarda que veu a venir que la batalla judicial a Europa té moltes probabilitats d’acabar malament. Fan més soroll, sí, l’exèrcit de piròmans decidit a xocar contra Europa i el que faci falta. Però Sánchez ha captat que hi ha també un ampli sector de la política i la societat espanyola que no té cap mena de ganes d’estavellar-se, al mateix temps que no té tampoc la valentia d’enfrontar-se a la dictadura judicial i mediàtica madrilenya, enverinada de franquisme endèmic.

Aquí hi ha una oportunitat per als audaços… amb resultat final incert.

Espanya té dos fronts oberts simultàniament, molt perillosos, que superen de llarg les seves forces: Europa i Marroc. I en els dos, oh desgràcia de desgràcia, els agradi més o menys, apareix el seu pitjor malson, el factor de desestabilització: Catalunya.

D’aquí els indults reversibles, les tremolors quan surt la paraula amnistia i l’insomni que causa la remota possibilitat de reformar la sedició. Sánchez no només necessita o vol guanyar dos anys de coalició electoral amb bascos i catalans. També aposta per una arriscadíssima jugada estratègica en la qual pot acabar com el gran salvador de l’Espanya democràtica, el que haurà evitat el desastre al qual ens porten a tots els dinamiters ultranacionalistes i els inquisidors judicials que s’han independitzat de l’Estat de dret.

Sánchez té a Catalunya i Euskadi les úniques aliances que li poden permetre superar l’etern empat electoral amb la ultradreta. Potser només vol guanyar temps o guanyar eleccions, sí, però haurà de fer alguna cosa més…

Catalunya, davant d’aquest panorama, no pot permetre’s no tenir una «política espanyola». Ull, política, no la gestió de l’autonomia i la submissió servil que prediquen els partidaris de tornar a una obediència que és la via segura cap a la decadència més absoluta. Una «política» que és molt més i va més enllà de les relacions entre els governs espanyol i català. Similar a la que practiquen els bascos, vaja, tot i que amb objectius força diferents. Dit d’una altra manera: un espai més per a un Puigdemont, si sap alçar el vol sobre els partits, que per a un Aragonès. Dos espais diferents i complementaris.

Quina «política espanyola»? Una de molt perillosa, lluny de les fantasies per passar l’estona: mentre busquem una nova porta de sortida, cal -egoïstament- sanejar l’Estat espanyol, democratitzar-lo, europeïtzar-lo. És a dir, acabar d’una vegada amb el franquisme que ha sobreviscut en el poder judicial, el policial i militar, entre d’altres.

Això no vol dir emprendre una nova «operació reformista» per quedar-nos-hi a canvi d’una propina, sinó per marxar-ne. Però sense la combinació entre una nova «política espanyola» i una nova «política europea», (que serà imprescindible reinventar quan Espanya hagi netejat aparentment la seva imatge internacional), no trobarem la porta de sortida.

El que es tracta és de fabricar una porta i posar-la on ara només hi ha una reixa.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Jordi Comasobirana a juny 06, 2021 | 20:33
    Jordi Comasobirana juny 06, 2021 | 20:33
    Sr Rovira: és el q s'ha fet durant els darrers 40 anys i el resultat ha sigut una pèrdua de temps colossal / els nostres polítics es deixen estafar sempre i no saben aprofitar les conjuntures favorables, per això millor seria no anar a Madriz i vacunar-se contra la madriditis
  2. Icona del comentari de: Doctor Strangelove a juny 06, 2021 | 20:50
    Doctor Strangelove juny 06, 2021 | 20:50
    A veure cara de pomes agres, vols fer un favor a la humanitat? Sí, doncs vés al pol nord i no tornis mai més! I deixa de cobrar dels del 3%, vell sicari lleig! Doc.
  3. Icona del comentari de: Ramon a juny 06, 2021 | 22:25
    Ramon juny 06, 2021 | 22:25
    A sota diuen que hem estat 40 anys perdent el temps. Jo més aviat diria que els patriotes, els nacionalistes catalans, hem estat 40 anys intentant el redreçament nacional i identitari contra les esquerres sucursalistes o sigui contra Espanya. I això no és perdre el temps.
  4. Icona del comentari de: Ramon a juny 06, 2021 | 22:28
    Ramon juny 06, 2021 | 22:28
    Em fot molta gràcia els que ara diuen que va aconseguir-se poc. WHERE WERE YOU WHEN CATALUNYA NEEDED YOU? Tal vegada votant l'enemic? Tal vegada traient bilis contra Jordi Pujol cada 11 de Setembre al Fossar per acabar conxorxant-vos amb aquell enemic? Haver fet més costat a Jordi Pujol i en lloc de fer-lo a les esquerres sucursalistes, miserables!
  5. Icona del comentari de: Ramon a juny 06, 2021 | 22:31
    Ramon juny 06, 2021 | 22:31
    Em fot molta gràcia els que ara diuen que va aconseguir-se poc. I és clar, que el balanç no és gens bo, Però... WHERE WERE YOU WHEN WE NEEDED YOU? Tal vegada votant l'enemic? Tal vegada traient bilis contra Jordi Pujol cada 11 de Setembre al Fossar per acabar conxorxant-vos amb aquell enemic? Botiflers des de la LOAPA fins que es resetegen perquè els van canviar Maragall per Montilla i llavors tenen la santa barra de trobar que s'havia aconseguit poc. Haver fet més costat a Jordi Pujol i en lloc de fer-lo a les esquerres sucursalistes, miserables!
  6. Icona del comentari de: Vendetta a juny 06, 2021 | 23:05
    Vendetta juny 06, 2021 | 23:05
    Ejpanya?.. ke es derrumbi es lo millor, al enemic ni aigua
  7. Icona del comentari de: fat boy a juny 07, 2021 | 00:13
    fat boy juny 07, 2021 | 00:13
    Ha, ha, ha, si, home, el que es bo per Espanya es bo per Catalunya. Si volen mes pla Marshall que vinguin a l'ambaixada de la Republica i ja en parlarem si ens conve o no pero demanant-ho educadament i en bona forma despres de que hagin tornat tot el que ens han robat des del 1714, que el mes facil es que sigui que no.
    31
    Icona de dislike al comentari de: fat boy a juny 07, 2021 | 00:13 12
    Respon
    • Icona del comentari de: Doctor Strangelove a juny 07, 2021 | 07:35
      Doctor Strangelove juny 07, 2021 | 07:35
      Mira caracul Rovira, els polítics indepres que van a los madriles només hi van per cobrar. Fan una mica de circ, els de la capital s,ho miren i quartos cap a la butxaca. Així que cara de restret no ens venguis sopars de duro. Doc
    • Icona del comentari de: Gonzalo a juny 07, 2021 | 15:13
      Gonzalo juny 07, 2021 | 15:13
      Embajada de la republikita....???? Jajajajajaja!!! Chico gordo, deja las drogas!!!!!! Jajajajajajaja!!!!!! Salvo si te las ha recetado l médico por tu indigencia mental, claro....
      • Icona del comentari de: fat boy a juny 07, 2021 | 15:38
        fat boy juny 07, 2021 | 15:38
        Ah, Conyzalo, Conyzalo. The ghost of having to bend your back at last is haunting the work-shy Diegos like you. You'd better go to Colombia to train as a mule before it is too late.
  8. Icona del comentari de: Luisnomeacuerdo a juny 07, 2021 | 00:46
    Luisnomeacuerdo juny 07, 2021 | 00:46
    Oye estreñio tu te puedes marchar de tu país, España, cuando quieras un buen sitio es vaterlu a ponerle el desayuno al pastelero loco y limpiar la casa de la repugblica. Payaso que no vales I para estar escondido.
  9. Icona del comentari de: Donec Perficiam a juny 07, 2021 | 08:32
    Donec Perficiam juny 07, 2021 | 08:32
    Estic d'acord que FarSanchez utilitzarà els indults per netejar Caspaña davant Europa . Podria ser que per cobrar els 140 mil mil-lions d'ajudes Europees, l'hagueren obligat a fer-ho... Però no podem seguir pensant en Caspaña, hauriem d'haber aprés ja fa molt de temps, que aixó ens arrossega al sotmetiment i l'engany cada vegada. Hem de pensar només en clau Catalunya i el que necessitem (marxar). Tota la resta és fum i patacades. Catalunya té un potent sindrome d'Estocolm....
  10. Icona del comentari de: federalista a juny 07, 2021 | 09:51
    federalista juny 07, 2021 | 09:51
    si home si rovira tu segueix a,b ñes teues palles mentals petitones, i provincianes la majoria dels catalans volem estar fedrats amb espanya europa el mon i galaxia, la catalunya carolingia medieval indepre que somnieu quatre retrasats, es aixo un somni humit on us corregeu a,mb una estelada independent de tot, apa a cascar-la o a fer nova catalonia molt lluny als limits de l'univers observable o mes enlla pesats mes a prop no us vol ningu jajajaja.
  11. Icona del comentari de: Ramon a juny 07, 2021 | 10:49
    Ramon juny 07, 2021 | 10:49
    Un català que pretengui una convivència plurinacional amb els espanyols ve a ser quelcom tan imbècil com una gasela pretenent una convivència vegetariana amb els guepards.
    50
    Icona de dislike al comentari de: Ramon a juny 07, 2021 | 10:49 55
    Respon
  12. Icona del comentari de: Ramon a juny 07, 2021 | 10:53
    Ramon juny 07, 2021 | 10:53
    Allò que volem els catalans és la independència. El vot unionista no prové de catalans "federalistes" sinó de colons espanyols. Allò que volem els catalans és la llibertat de Catalunya. O sia que Catalunya, triomfant, torni a ser rica i plena bo i havent fet endarrere aquest gent tan ufana i tan superba. L'eventual alternativa plurinacional, confederal, respectuosa amb la nostra història i la nostra identitat dins el nostre territori òbviament normalització real del català inclosa i entesa com objectiu del propi estat comú, aquest eventual i, coneixent els espanyols, utòpica alternativa haurien de ser ells que la proposessin. Fer-no des de Catalunya és la xerrameca, el fum i la hipocresia maragalliana de sempre.
    51
    Icona de dislike al comentari de: Ramon a juny 07, 2021 | 10:53 55
    Respon
    • Icona del comentari de: Gonzalo a juny 07, 2021 | 15:11
      Gonzalo juny 07, 2021 | 15:11
      Zzzzzzz.....Zzzzzzzzz........
  13. Icona del comentari de: federalista a juny 07, 2021 | 11:46
    federalista juny 07, 2021 | 11:46
    hipocresia maragialñana ramon que tromfa el psc no son 4 gats crec ramonet, apa a cas-carla amb el teu somni humit petitot medieval i provincia som al segle 21 ramon, i tu ets a l'edat mitjana, saps que ben a prop anirem a marte carolingi xiflat.
  14. Icona del comentari de: Atenció! a juny 07, 2021 | 11:57
    Atenció! juny 07, 2021 | 11:57
    Es españa que ocupa militarment Catalunya.Per tant es españa qui ha de marxar de Catalunya. T’ho podries gravar al cap?
  15. Icona del comentari de: Ricard a juny 07, 2021 | 16:29
    Ricard juny 07, 2021 | 16:29
    Discrepo. Els castellans no fan política. Així doncs no s'hi pot fer política. És una immensa pèrdua de temps i energia tractar amb castellans.
    28
    Icona de dislike al comentari de: Ricard a juny 07, 2021 | 16:29 31
    Respon
    • Icona del comentari de: Doctor Strangelove a juny 07, 2021 | 17:00
      Doctor Strangelove juny 07, 2021 | 17:00
      El que va ser una pèrdua de temps, va ser aquell polvo mal fet! Fes a dir rucades al bar, tros de quòniam! Doc.
  16. Icona del comentari de: Vayamos al grano, por favor. a juny 07, 2021 | 19:46
    Vayamos al grano, por favor. juny 07, 2021 | 19:46
    ¿Alguien podría aclararnos cuando se empezaban a contar los dieciocho meses? Yo ya me he perdido.
    • Icona del comentari de: fat boy a juny 08, 2021 | 16:17
      fat boy juny 08, 2021 | 16:17
      When Gibraltar has fallen as a ripe fruit.

Respon a Jordi Comasobirana Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa