La policia “a Catalunya”

"Entre una policia "de Catalunya" i "a Catalunya" hi ha un abisme i una eternitat que l'autonomia ja no pot dissimular"

Què son els Mossos? Aquesta és una de les grans preguntes del llarg, llarguíssim “mentrestant” en el qual ens estem endinsant. No hi ha una resposta simple. Són “una cosa” polièdrica, un cos (què és un cos?), una institució (qui la institueix?), una policia del poble però també dels jutges, i dels polítics, i dels sindicats i de les forces internes dels propis Mossos… i dels que des de fora intenten manipular-los.

Son la policia del “general” i heroi Trapero, fins a cert punt, però també dels que no el volen veure ni en pintura. Son la policia de la Generalitat, sí, i també de l’Estat, cosa que els darrers anys hem tingut prou ocasions com per gravar-nos-ho a foc. Son policia d’Espanya i de Catalunya alhora, de la Catalunya indepe i de l’espanyolista. A vegades son col·legues dels polis espanyols (nacionals) o dels paramilitars de la Guàrdia Civil, però més aviat els veuen amb desconfiança: no se sap ben bé de qui son ni de què van.

Probablement, no ho saben ni ells ni elles, ni mossos ni mosses. Massa fidelitats creuades, massa servituds, massa equilibris, tàctiques i jugadetes. Un resum fàcil seria: són les forces de l’ordre, però qui defineix què és l’ordre i qui mana de veritat? Per aquí plora la criatura.

El millor i el pitjor, per a un exèrcit, una policia o qualsevol mena de cos armat, és quan no se sap qui mana en realitat. Depenen del president? Del jutge de guàrdia? Dels altres cossos policials? De la ciutadania? De les xarxes socials? Del seu propi cap? Tenim, doncs, un “artefacte” que no acaba d’encaixar, en el context d’un país desencaixat.

Els policies, com els militars, han de ser autòmates al servei del poder polític, que a la seva vegada s’hauria de deure sempre a la ciutadania? Sí, però no va gens malament que els cossos armats, els que tenen el monopoli de la violència, tinguin una mica de marge -molt mesurat- per establir equilibris i compensar algunes tensions. A una societat democràtica li convenen policies i funcionaris que tinguin idees pròpies i que no siguin simples esclaus d’una polítics addictes als seus partidismes i personalismes. És un joc de balances, que compensa tensions, però sense oblidar que pel mig hi ha armes, violència institucional, sancions, el codi penal… Presons, garrotades, multes… i bales.

No ho tenim resolt. Ni ho tindrem. Per això grinyola cada vegada que hi ha una crisi, uns aldarulls: l’equilibri és impossible. A Madrid, els poders estan alineats. Cadascú sap el paper que juga, els criteris, el marge de maniobra i la cobertura que es donen els uns als altres, sempre que tothom jugui al mateix joc. Si cal sortir a repartir garrotades, sortim a repartir llenya, però després hi haurà un sistema polític i judicial que empararà les actuacions, perquè són coherents.

Aquí, no. Senzillament, no pot ser. Els Mossos es troben a mig camí entre massa tensions. No poden ser-ho tot per a tothom. El perill és que acabin no essent gairebé res per a ningú, perquè no satisfan plenament cap de les forces en joc: ni els autèntics poders policials i militars, ni els judicials, ni els vicaris de l’autonomia retallada ni la ciutadania.

Té un punt tràgic, la seva situació. Però també té un joc perillós, en mans dels propis Mossos (una mena d’ens mig autònom, mig delegat, mig independent), que fins ara no han gestionat de manera destralera en absolut.

Quan no depens de ningú acabes pensant que depens només de tu, tot i que et cal anar alternant entre els diferents poders, per compensar. Un dia carregues durament contra els aldarulls, l’endemà et vesteixes de policia cívica i mitjancera mega-moderna, dos dies després demanes permís per tenir fusells militars i la setmana següent participes en un desnonament al mateix temps que ajudes un avi o una àvia a travessar el carrer. O mates un terrorista islamista, cosa que mai no els agrairem prou.

La seva contradicció és la del país, perquè no neixen de la sobirania, sinó d’una mena de delegació condicionada i subordinada de poders, sempre sota sospita per part de les autoritats espanyoles.

No ho resoldrem pas ara mateix. Però ens aporta algunes reflexions interessants per al dia, ojalà no massa llunyà, en el qual haurem de decidir de veritat com ha de ser la policia de Catalunya i com garanteix un ordre públic sens dubte necessari, però també discutible. Ara, de moment, son la policia a Catalunya, vigilada per les altres policies. I pels jutges espanyols. Entre una policia “de Catalunya” i “a Catalunya” hi ha un abisme i una eternitat que l’autonomia ja no pot dissimular.

Comentaris

    Narcís 22/02/2021 7:41 pm
    Article perfecte .. i això que era difícil d'explicar!! PD : n'és clar .. una policia dessota govern català sobirà .. cap semblança !
    Los Mossos fueron el gran legado de Jordi Pujol 22/02/2021 5:57 pm
    Y han demostrado tener una visión mucho más integradora, abierta y progresista que la UDEF en lo relativo al trafico de divisas y la evasión de capitales. Solo por ello el nombre de Pujol merecería ser grabado con oro en nuestros corazones.
    La Generalitat és l'estat espanyol a Catalunya 22/02/2021 4:00 pm
    Per tant tot allò que depèn de la Generalitat és espanyol, mossos inclosos i més tenint en compte que els mossos cobren del Ministeri de l'Interior central. Simplement la policia de Catalunya a Catalunya és policia espanyola.
    14
    20
    Respon
    David. 22/02/2021 3:54 pm
    No tinc cap sensació que siguin una policia catalana. Ho haurien pogut ser però ja es sabut que hi va entrar molt de GC i PN i molt de quillo gràcies als nostres magnífics polítics. A més la seva llengua majoritàriament és l'espanyol. Ja està tot dit. S haurien de dissoldre Brimo i ARRO o fer una depuració d'elements fatxa-espanyols. Però és obvi que els nostres polítics ni poden ni volen ni tenen valor.
    138
    30
    Respon
      Pq 22/02/2021 8:08 pm
      Ja ficarem els Reus amics intekectuals d,arran per substituir la Bromo ells si son de raça aria catalana.... Els fascistes son Gent con tú q sou un covards de nerd....
    Una 22/02/2021 2:20 pm
    Els mossos han jurat o promès la constitució del 78. Han estat des de el principi una policia política al servei dels guanyadors de la guerra i dels que van acotar el cap. Visca la terra mori el mal govern.
    49
    17
    Respon
    Gombau 22/02/2021 1:46 pm
    Després de dir tot el que calgui, cal dir que les protestes a Catalunya a favor de Hasel són batusses entre espanyols. Gent que ignora i menysté els paràmetres polítics del país on viu. Batalletes entre espanyols, que els déus confonguin.
    19
    46
    Respon
    JOSEP UN CATALÀ EMPRENYAT .... 22/02/2021 10:14 am
    JOAN ,Aqui pasa una cosa MOLT GREU ,Que LA POLICIA CATALANA ,ELS MOSSOS D´ESCUADRA . " ¡ ES LA UNICA POLICIA DE TOTA LA UNIO EUROPEA QUE NO TE EL SUPORT DEL SEU GOVERN " ! ¿CON PODEN SORTIR A TREBALLAR AIXIS ? Lo RARO que el Govern Català no tregui molta mes Policia O DEMANIN AJUDA A LA POLICIA NACIONAL O GUARDIA CIVIL . Tot per Protejir la Seguratat de Barcelona y els Comerços .AIXO ES KALE-BORROCA Violencia a tota rregla .
    56
    135
    Respon
    JordiP 22/02/2021 10:09 am
    Hi ha una subtil brisa de control i devaluació dels Mossos per part de "poders ocults" radicats a la meseta, amb una poderosa sucursal davant de El Corte Inglés-Diagonal. Amb Sellarés i després Tura el clima intern al cos anava bén encarrilat. És clar, una certa esquerra no deixava de blasmar i importunar tot el que podien. Quan es va donar Interior a en Saura i els Mossos a l'Huguet es va veure com els Mossos eren la nansa idònia per a sacsejar el Govern. I encara estem així. Madrit estira cap un cantó, l'esquerra reivinidicativa cap un altre, els antisistema provoquen tot el que poden i Madrit procura posar tots els pals a la roda possibles. En aquestes condicions, com voleu que una pretesa Policia de Catalunya funcioni mitjanament bé? Sobre tot en ordre públic, que és on es més visible. Com arreglar aquesta situació? Pregunteu al Sellarés i ia Tura. Segur que tenen algo a dir.
    67
    71
    Respon
    Bot 22/02/2021 8:56 am
    Dissidència controlada
    jordi 22/02/2021 8:55 am
    Efectivamente.....Cat está desencajada....y os da igual.. Para los más fanáticos, a ver si desarrolláis una frustración menos violenta que os falta poco para culminar la "revolución de las sonrisas" menudos mierdas que sois. Para los menos fanáticos....ya veis que Cat está en decadencia clara.....No lo veis?
    31
    93
    Respon
    Georgiana 22/02/2021 2:10 am
    No va ser fins dos anys després dels atemptats del 17 i el 18 d’agost del 2017 a Barcelona i Cambrils que el Ministerio de Interior permeteix els Mossos entrar a l’oficina europea de policia, l’EUROPOL, I tan sols des de l’octubre del 2018 que n'és membre de l’òrgan espanyol de coordinació antiterrorista: el Centre d’Intel·ligència contra el Terrorisme i el Crim Organitzat (CITCO). Quan si la disposaven els cossos i forces de seguretat de l’Estat (Policia Nacional i Guàrdia Civil), i també l’Ertzaintza basca. D'acord amb l'autor estem subordinats als poders de l'Estat que no es garant ni de la seguretat ni dels drets, ni la vida dels ciutadans (tan catalans, espanyols o estrangers), tot el contrari. I es vantan d'una democracia plena...
    Rocacorba 21/02/2021 11:25 pm
    El Primer inspector del Cos de Mossos d'Esquadra, va ser ,capitá militar , Lluis Aldeguer / Jafre /, l'any 1.984. Va durar en el càrrec dos, i va tornar al Exerxit, on es va jubilar de coronel, i avui ha mort als 86 anys. Jo l'havia conegut i tractar de militar. Mira, be. Cal recordar, el president Pujol, quan en una o dues promocions de Mosos d'Esquadra, va permetre fer entrar a l'Academia dels Mossos, un 15 % de la convocatoria, a gent dels cosos militars, G. G. C. C. i P. P. M. M. nyola. Hi durant molt de temps, els comandaments, venien d'aquets cosos. Entesos !. Quant el Cos de Mossos d'Esquadra, policia de CATALUNYA, havia de conformar-se de persones del pais, per tant de rel CATALANA.
    Jcm 21/02/2021 10:51 pm
    Aquest "ojala no massa llunyà" fot un mal als ulls , que fa feredat. De tota manera molt d'acord amb l'article.
    joanka 21/02/2021 10:13 pm
    Mentres siguem una colonia i maninndes de madrit els jutges la pilicia ees dugui com es digui és policia espanyola. El seu jefe és realment espanyol amb mentalitat espanyola. No ens enganyem... No és la nostra policia! es una policia i prou depenen de qui mana
    112
    50
    Respon
    Los Mossos son personas que se ganan la vida co un trabajo en ocasiones muy desagradables 21/02/2021 10:00 pm
    A diferencia de quienes cobran por amenizar el eterno mientras tanto con sus siempre interesantes reflexiones. Lo que parece ciertamente agradable, al menos en comparación.
    79
    56
    Respon
    Ricard 21/02/2021 9:17 pm
    Es fàcil: cadascú s'ha de preguntar si està disposat a oposar-se a l'agressió dels castellans. Després cal contar-se i muntar la policia en conseqüència, sense dubtes. Els intolerants amb la ocupacio-agressio-repressio castellana si som minoria hem de marxar i deixar el país en mans dels imbecils.
    50
    69
    Respon

Nou comentari