El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Per què és vigent el mandat de l’1-O
  • CA

En el seu avantpenúltim vídeoarticle, Pilar Rahola, fent això tan seu de qüestionar una decisió de l’espai polític que la protegeix per fer-se passar per una analista independent, aplaudeix la CUP i diu que cal celebrar un nou referèndum perquè el resultat del Primer d’Octubre “ja no és vàlid”. Com que és intel·ligent i domina l’art de la retòrica, Rahola sap fer trampes i que aparentment tot sembli la mar de raonable. Per deslegitimitar l’1-O, argumenta que el resultat ja ha caducat i que, com a demòcrates, estem obligats a referendar de nou la ciutadania, ja que “els resultats de fa quatre anys no poden servir anys després, quan han canviat les contingències i la població”.

Per la mateixa regla de tres, el Brexit, per exemple, s’hauria hagut de tornar a referendar després dels anys de bloqueig en les negociacions i, en aquest món imaginari, el resultat de qualsevol referèndum podria boicotejar-se retardant-te un temps l’aplicació. Més clar encara: si l’octubre del 2017 s’hagués fet efectiva la independència, oi que ara no demanaríem un nou referèndum perquè han canviat “les contingències i la població”? I per què hem de donar legitimitat a un règim constitucional foraster que es va votar fa més de quaranta anys i no a un referèndum d’autodeterminació català celebrat fa quatre?

Més enllà d’això, fa riure que Rahola surti amb l’argument del temps. Encara recordo l’article que va publicar pocs dies després del referèndum. “Sin Precipitación”, es titulava. Hi deia que sobretot no féssim la DUI perquè no era el moment. Hi deia que s’havia d’actuar amb “paciència”. Amb aquest discurs, amb aquestes cagarrines tapades amb promeses de jugades mestres, Rahola anava preparant el terreny per quan l’engany dels seus proveïdors fos públic, perquè naturalment ella ja sabia que Puigdemont estava enganxat als turmells d’Espanya suplicant unes autonòmiques sense 155, com ell després ha explicat tants cops.

Més tard, Rahola tampoc va defensar l’aplicació del mandat del referèndum, mai la vaig veure emprenyada amb Puigdemont pel fet que no tornés, com havia promès, per fer efectiva la independència. Quan era el millor moment, Rahola demanava seny i paciència. Ara, resulta que hem fet tard. Com diria ella, homeeeeee!

Ara, aquestes mateixes cúpules demanen un nou referèndum, que és la manera més ràpida d’esborrar del mapa el mandat del 2017 i, per tant, de renunciar a la independència. La cúpula de Junts també vol que passem pàgina, però els convergents, com que no tenen cap altre projecte polític que la seva pròpia supervivència, són especialistes a fer un doble discurs que els permeti captar gent d’aquí i d’allà. Per això tenen Sánchez i alhora tenen Puigdemont. Per això durant aquests quatre anys de vegades han dit que el mandat del referèndum era vigent i d’altres han dit que se n’havia de fer un de nou. Quim Torra es va comprometre, en el seu discurs d’investidura, a organitzar un nou referèndum en aquella legislatura. Ara Laura Borràs diu que no. Sense anar més lluny, Pilar Rahola, dos dies després d’aquest vídeoarticle, coincidint amb l’aniversari del referèndum, en va publicar un altre en què ja no defensava com una lleona la necessitat de votar un altre cop, sinó que deia tot el contrari: “Hi ha un mandat i aquest mandat l’han d’exercir els representants de Catalunya”. I així sempre…

El Primer d’Octubre, quan malgrat l’Estat vam executar el que ens donava la gana d’executar, els catalans vam fer la independència. Que les cúpules dels partits ens deixessin tirats i incomplissin el mandat, no pot ser motiu per invalidar-lo, com tampoc ho pot ser la repressió espanyola, ni el boicot d’una part de la població. Si fos així, si les regles fossin aquestes, qualsevol referèndum podria ser desactivat amb la mobilització d’uns quants.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Octubrista a octubre 02, 2021 | 21:55
    Octubrista octubre 02, 2021 | 21:55
    Pel que fa al referèndum del Primer d'Octubre del 2017 només hi caben dues actituds que s'exclouen mutuament: A) Considerar-lo com plenament vàlid pel fet de ser l'expressió de la voluntat del poble de Catalunya expressada lliurement i que, per tant, cal aixecar la suspensió de la declaració d'Independència del Parlament de Catalunya del 27-O , o, per contra, la opció B) Considerar com a font de legitimitat el cop d'estat del 155 i nul el referèndum del 1-O i que, per tant hem de continuar sota el jou de Castella, a menys que el poder colonial, bonament, algun dia, accedeixi a deixar-nos fer-ne un altre etc. Tot el demés són collonades.
  2. Icona del comentari de: Doctor Strangelove a octubre 02, 2021 | 22:09
    Doctor Strangelove octubre 02, 2021 | 22:09
    Els catalans NO, els independentistes, melona! Quina mania en donar carnets de catalanitat! Doc.
    • Icona del comentari de: Hiperventilat a octubre 03, 2021 | 13:51
      Hiperventilat octubre 03, 2021 | 13:51
      Català NO, espanyol doctorat sexual a la Juan Carlos I.
  3. Icona del comentari de: És que les votacions de l'1-O no van ser un referèndum a octubre 02, 2021 | 22:31
    És que les votacions de l'1-O no van ser un referèndum octubre 02, 2021 | 22:31
    Per això ne es va generar cap mandat. La Generalitat va incomplir almenys 20 dels 34 articles de la seva pròpia llei de referèndum. Exemples: sense cens, sense síndics, permetre paperetes impreses en domicilis i sense sobre, i el més graciós: Article 10.2. "Las administraciones públicas catalanas deben mantenerse neutrales en la campaña electoral y abstenerse de utilizar sus recursos presupuestarios para favorecer cualquiera de las opciones en la campaña del referéndum". Està tot dit. Cap mandat.
    • Icona del comentari de: Montserrat Galí a octubre 03, 2021 | 17:55
      Montserrat Galí octubre 03, 2021 | 17:55
      Miri, un referendum esta per sobre d´unes lleis que poden ser fetes ad hoc per qui mana. Hi ha un concepte que es diu legitimitat que está per sobre de la legalitat. Si una papereta s´imprimeix a casa no te importancia, doncs sabem que hi ha paisos on no hi ha paperetes per votar: es un simple procediment. Aqui lo que importa es la legimitat que tenen els catalans d´expressar el que volen, amb papereta o sense papereta, emb funcionaris o sense. Hi ha paisos on cap funcionari pot intervenir en unes eleccions, hi ha paisos on les organitzen els governs. Son regles fetes pels qui manen.
    • Icona del comentari de: T'equivoques en profunditat @Montserrat Galí a octubre 04, 2021 | 11:38
      T'equivoques en profunditat @Montserrat Galí octubre 04, 2021 | 11:38
      Un referèndum es regeix per una llei feta ad hoc, o no, perquè sigui legal i legítim. El que dius no té cap sentit, no sé si te n'adones.
      • Icona del comentari de: Gonzalo a octubre 07, 2021 | 06:33
        Gonzalo octubre 07, 2021 | 06:33
        Claro,claro. Y lo del vídeo aquel que se veía a la gente metiendo papelitos en la caja aquella de plástico, en medio de la calle, sin que nadie les tomasen los datos,superdemocratico. Eso y la falta de censo oficial. Falta de notificación de quiénes serían presidentes y vocales de las mesas electorales,superdemocratico. A ver si os enteráis, banda de mendrugos, que esa butifarrada estaba suspendida y era ilegal.
  4. Icona del comentari de: Luisnomeacuerdo a octubre 02, 2021 | 22:59
    Luisnomeacuerdo octubre 02, 2021 | 22:59
    A ver que algún lazinazi más espabilado, que ya es difícil, le expliqué a esta hiperventilada que todo se ha acabado, game over para los fanáticos fascistillas independentistass. Tienes que mejorar tu alimentación que te afecta al entendimiento. Tipo tabarnes tienes que volver al cole a estudiar gramática Castellana, la de tu país. Tontolaba.
    • Icona del comentari de: Parsley a octubre 03, 2021 | 07:21
      Parsley octubre 03, 2021 | 07:21
      Luisnosoycuerdo te va como anillo al dedo campeón.
  5. Icona del comentari de: Ok corral a octubre 02, 2021 | 23:35
    Ok corral octubre 02, 2021 | 23:35
    El mandat i l'actuació dels votants catalans.era clara l'1-O. I ho és encara. Però com van ser els propis líders qui es van desdir i rendir al 155 i al TS alguns, doncs no queda altra que tornar-hi. Els falsos periodistes que es venen poden dir que sí per guanyar temps i despistar. Cal no votar els covards. Els Ñ colonitzadors o no que no s'amoïnin, tan ñols i fatxes com vulguin, però q no es refiïn de ñ.
  6. Icona del comentari de: Claro claro a octubre 02, 2021 | 23:35
    Claro claro octubre 02, 2021 | 23:35
    Pobre chica de verdad, me da mucha pena... Creyó ciegamente a los embustero de sus políticos, y ahora la frustración y la bilis está subiendo por su garganta y es un sin vivir. La Rajola es una lazinazi desde su infancia, siempre ha sido sus sueños húmedos desde la adolescencia, y tiene una foto del Fuigpelmon en su lavabo y en la mesita de noche. ??? Cambiará de rumbo tantas veces le diga el Pelomocho, credibilidad 0. Querida, nunca habrá independencia sin tirar un papel al suelo, las performances no sirven de nada a parte de vender camisetas de colores. No os queda otra que llegar al conflicto...y no el político, yo os estaré esperando en frente no lo dudes, me muero de ganitas!? ? ?
    • Icona del comentari de: Ahi està el españolito valiente! a octubre 03, 2021 | 20:42
      Ahi està el españolito valiente! octubre 03, 2021 | 20:42
      El de los güevos gordos, el colono, el conquistador (y no de mujeres, precisamente) Eres un bocazas español! Un chulo español! Un mierda español! De frente, dice el chulito este? Desde el anonimato eres muy valiente, però en la realidad vais en manada, como las plagas españolas…
  7. Icona del comentari de: Referendum pels gossos espanyols? NO GRACIES TAULETA DE FEIXISTES PSOE.ERC.PODEMOS a octubre 03, 2021 | 08:12
    Referendum pels gossos espanyols? NO GRACIES TAULETA DE FEIXISTES PSOE.ERC.PODEMOS octubre 03, 2021 | 08:12
    Un referendum autoritzat per la f4anquista españa es un BUTIFARRENDUM JUNQUERAS. España franquisme i sotanes, merda de gos
  8. Icona del comentari de: Narcís a octubre 03, 2021 | 13:11
    Narcís octubre 03, 2021 | 13:11
    No sé què diu de na Rahola . . però avui per avui és qui més clar i catalana és . . tot dient allò que sabem i no pocs no gosen dir ! PD : el referèndum ja fou i amb resultats diàfans fora mida ( així torna'l a fer és estúpid, patètic sinó d' interessos bastards ) . . altra cosa seria torna'l a fer consensuat amb estat botxí, estat botxí que mai permetrà, atés que quin delinqüent dóna veu a la víctima !
    • Icona del comentari de: Doctor Strangelove a octubre 03, 2021 | 14:05
      Doctor Strangelove octubre 03, 2021 | 14:05
      Narcís ets tan ruc, que fins i tot fas gràcia! Tots t,estimem. Déu no et va donar neurones, per això estas tocat pel Senyor! Doc.
  9. Icona del comentari de: Juan a octubre 03, 2021 | 15:53
    Juan octubre 03, 2021 | 15:53
    Moltes gràcies per l’article, Àstrid Bierge. Pilar Rahola fa part d'aquest grup d'"independentistes" que viuen del "processisme del procés" que consisteix a fer semblant que diuen alguna cosa quan, de fet, no diuen res (de nou). Es repeteixen fins a l'avorriment. N'hi ha un grapat, però, la Sra. Rahola, a més a més, és tan estrident (sonorament parlant) que, en veritat, fa fàstic.
  10. Icona del comentari de: Javier a octubre 03, 2021 | 19:15
    Javier octubre 03, 2021 | 19:15
    No os dais penita? La Cataluña de hoy es mitad catalanoparlante y mitad castellanoparlante. No cabe una independencia que deje el castellano fuera de las instituciones, hospitales, ayuntamientos, colegios.. Si en Escocia llevasen en sus programas independentistas la idea de borrar el Ingles de su futuro pais los tratarian de Nacis. Y la Cataluña del pasado tiene una cosa que no se enseña por aqui y desmonta vuestro relato colonial. En los siglos V, VI y VII existió un Reino Visigodo en Cataluña. No llegasteis antes que los castellanos. De hecho vuestros ascendentes son los mismos que los de los castellanos (Iberos, Romanos, Arabes, Visigodos) identicos hasta el siglo IX cuando llegan los Francos a Cataluña. Insultar la raza castellana, que es lo que mejor haceis, es insultar a una parte muy grande de vuestra raza. Los Visigodos vinieron del norte de Europa, igual que los Francos. Los Catalanes no vinieron del Norte de Europa. Compartís demasiado ADN con los castellanos para estar todo el día insultandolos. Como Nación nunca tuvisteis Rey, como por ejemplo Escocia sí lo tuvo. Y esto es porque cuando dejasteis de pertenecer al Reino Franco empezasteis a pertenecer al Reino de Aragón.
  11. Icona del comentari de: StrangeSupremacista a octubre 03, 2021 | 20:45
    StrangeSupremacista octubre 03, 2021 | 20:45
    Que no t’assabentes, auxiliar Strange! Que Dèú no existeix, imbècil sense títols!

Respon a Narcís Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa