Missing 'path' query parameter

Joan Fuster va haver de patir moltes acusacions primàries en la seua vida. Exabruptes, en molts casos, de capitosts i gent addicta al règim del general Franco a qui va costar entendre què significava la ideologia fusteriana, però que es van desbocar quan van anar apamant-ne les conseqüències. Fuster va haver de suportar també el fel supurat d’escriptors pròxims, fins i tot preceptors, que havien estat alguna cosa anys enrere, però que van quedar entelats per la força de l’escriptor del carrer de Sant Josep. En tot cas, no només hi va haver cards. Algunes de les polèmiques que Joan Fuster va mantenir amb homòlegs de pes tenen molta gràcia. Són intel·ligents i profitoses. Encara que ell se’n desentenguera passats els anys.

És interessant, per exemple, constatar en la correspondència fusteriana, salvada per l’editorial 3i4, la brega que va mantenir amb els germans Ferrater (Gabriel) i Ferraté (Joan) per les teories que ell havia desgranat a l’entorn de l’obra de Salvador Espriu. Joan i Gabriel hi discrepaven feroçment. Ferraté (Joan) no se’n va oblidar mai. L’anècdota li va picar i li va coure durant anys. I per això alguna vegada demanava en privat què havia escrit Joan Fuster que es poguera traduir a l’estranger amb una certa garantia d’èxit. Una vegada algú li va respondre: “Senyor Ferraté, Consells, proverbis i insolències, i el Diccionari per a ociosos, i el Diari”. Joan Ferraté va mormolar, però no es va avalotar. Fet i fet, sabia que l’observació era ben pertinent. Hi ha un Joan Fuster “traduïble”, exportable, més enllà de l’interès aliè per les vicissituds nacionals, lingüístiques o culturals pròpies. Una de les gràcies de l’any de gràcia de sant Joan Fuster, a part la coincidència inèdita de fer confluir els tres governs “autònoms” en un homenatge concelebrat, ha estat precisament la reivindicació d’aquest Fuster més “assagista”. Ell mateix el reivindicava -es reivindicava- i es queixava, aparentment amb amargura, de no haver viscut en un país “normal” que li haguera permès prescindir dels papers “nacionals”, de la irritació necessària contra “el nacionalisme dels altres”. Aquest és, doncs, l’any que reivindica la literatura fusteriana neta de Montaigne, la de l’“agitador d’idees”. En un dels seus papers -sempre lúcids- Joan Francesc Mira s’interroga sobre la definició del gènere de l’assaig i conclou que “assaig” és… qualsevol dels papers escrits per Fuster. Com que aquesta immensa paperassa havia quedat eclipsada per l’escriptor més reivindicatiu nacionalment, bé està finalment parar-li atenció. I complir una de les primeres voluntats de l’autor, que n’estava -i amb raó- ben pagat. Només reeditar o traduir Consells, proverbis i insolències o el Diari justifica tot un any de goigs fusterians.

Salvada la premissa necessària, tot això no hauria d’evitar ni d’apartar el Fuster més “polític”. El Fuster agitador d’idees nacionals que va ser el més combatut, des de la crema en efígie fins a l’intent de crema en persona. El Fuster de Nosaltres els valencians, d’El País Valenciano o dels saborosos pamflets Qüestió de noms, Ara o mai, El blau en la senyera o País Valencià, per què? Però aquest no és un Fuster estrictament “polític”. És un Fuster de definició i reivindicació “nacionals”. Espigolar i trobar el Fuster “polític”, ideològicament “polític”, és més complicat. Durant els anys del franquisme les definicions, insinuades, ambigües o velades, sempre havien de passar pel sedàs de la interpretació del lector. Això podria justificar aquesta dificultat. Però potser la causa real és una altra: la incomoditat fusteriana a l’hora de definir-se en un àmbit en què les declaracions explícites solen derivar en grisos catecismes. I la voluntat d’esdevenir “referència” per com més gent millor.

Hi ha poc Fuster estrictament “polític” als seus papers. Però n’hi ha. I també en les entrevistes que va concedir en què aquestes preguntes li feien arrufar el nas i apujar-se les ulleres lliscant-les amb el dit envà amunt. Un Fuster que es defineix com a “liberalot” o “llibertí”, que lamenta haver estat educat com havia estat educat i haver arribat tard al marxisme, o que reivindica, potser com a compensació, la ideologia d’Antonio Gramsci. Joan Fuster afirmava que el marxisme era una doctrina -“el catecisme de Don Carlos, Cristo!”- i que no es podia prendre com els plats d’un autoservei, aquell sí, aquest no. Ell, òbviament, d’escolà o de doctrinari, en tenia molt poc.

Afirmacions semblants estranyaven o disgustaven alguns sectors beats, militants de l’esquerra, en uns moments -des del final del franquisme fins a la transició de la dictadura cap a on som ara- en què el paper de l’intel·lectual havia de comportar l’autodefinició estricta i el carnet obligat.

Hi ha també un Fuster que expressa insatisfacció, ira i amargor amb la deriva de la denominada “Transició” als seus papers més rebels, més inquiets i més concrets: els que va publicar cada setmana a la guia d’espectacles Qué y Dónde, entre 1979 i 1984, sota l’epígraf “Notes d’un desficiós”. Llegir aquelles gotes de salfumant setmanals permet entendre el desencís, l’empipament i la retirada civil d’un intel·lectual despagat amb els polítics i defraudat amb els resultats de cada nova cita electoral.

És aquest el mateix Fuster que en una entrevista gairebé pòstuma lamentava que el final del franquisme no haguera comportat una “revolució sense trencar els plats”, conseqüència de l ́”escolarització universal i obligatòria”.

Encara hi ha un altre Fuster estrictament “polític” poc conegut: “intervencionista” des de la penombra, que ens ha arribat a través de testimonis i de comentaris seus relativitzats amb la ironia que el definia. És el Fuster activista i compromès amb la pols del carrer. El Fuster que impulsava Vicent Ventura o Manuel Brosseta com les esperances blanques del valencianisme polític -a l’esquerra i a la dreta, òbviament-, poc abans de la mort del dictador. O el que col·laborava econòmicament amb els “partidets” del mateix “manifasser” Ventura. I això volia dir el Partit Socialista Valencià o el Partit Socialista del País Valencià, que va acabar diluït en la lògica àcida del PSOE que defensava Ernest Lluch. O el Fuster que cobria les primeres definicions teòriques del PSAN al País Valencià -octubre del 1974-, el que va ajudar a redactar l’Estatut d’Elx o el que aportava “quatre duros” per a les activitats o les publicacions del mateix partit.

Joan Fuster havia estat de sempre un activista. Un altre gran “manifasser”. En va exercir quan es podia ser poc més que cultural i després amb definició clarament “política”. D’incidir en la política. Aquesta “intervenció” en la realitat era una derivada lògica de la passió que sentia pel seu país. Un país, concretament la llesca valenciana, que ell va criticar per no fer “política,” per no tenir “polítics”. Dit així sorprèn, perquè la nòmina d’aportacions pàtries a allò que podríem denominar administració -ai!- de la cosa pública ha estat considerable. Però no eren aquests ni els polítics ni la política a què aspirava el sant Job de Sueca. Com ell mateix va escriure en l’aplec d’articles titulats significativament Un país sense política: “Ben mirat, el blasquisme fou un moviment ‘municipal’, i prou. ¿Com qualificar de ‘valenciana’ la política d’Azati, de Rodrigo Soriano, de Fernando Valera? ¿Podria ser-ho la de Lluís Lúcia, la de Juli Just, la d’Isidre Escandell, la de Rodolf Llopis? Joaquim Reig, que hagué de ser elegit a Tarragona, o no sé on, s’intercalà en la minoria de la Lliga; Vicent Marco Miranda, eixit dels sufragis del Front Popular, votava amb Esquerra Republicana de Catalunya: d’aquí no hem passat. En la nòmina més recent hi ha els exministres Mortes i Villar Palasí, i els futurs ministres Vidal Beneyto i Calvo Serer… Vostès diran”. No cal dir que Joan Fuster anhelava una política per primera vegada valenciana i hi bregava per fer-la possible. Hi ha, doncs, un Fuster que, com en el cas de Nosaltres els valencians, com que no trobava allò que buscava, es dedicava a afavorir-ho, amb menys sort o encert. Joan Fuster va viure els darrers anys emprenyat i arrimat al marge. Se sentia estafat per les magres conseqüències de la mort del dictador i el brot del nou sistema. Per la Constitució, pels seus pares, pels seus fills i pels seus nets. Tot i que el disgust el deixava espigolar i destriar, i fer costat, per exemple, a Ciprià Ciscar en la introducció, massa tímida per a qualsevol gust exigent, del català en el sistema d’ensenyament valencià. Aquest Fuster darrer es va definir en algunes converses enceses com “més d’esquerres” que les esquerres del moment o “més psanero”que el PSAN. Un Joan Fuster antipartidista, vistes les coses vistes, que confessava a Júlia Blasco les seues darreres incomoditats el 1981: “Hi hauria un tema molt present en els meus escrits: l’opció ‘política’. Derivat de les premisses racionalistes, laiques, ‘il·lustrades’, de què provinc. No d’un ‘partit’, perquè els partits polítics espanyols actuals, per una clara afinitat, solen ser còpies de l’Església papìsta, amb cardenals, arquebisbes, bisbes, vicaris generals, rectors de parròquies, vicaris. Tots els partits són iguals: eclesiàstics. No volen heterodoxos en les seues files. I disparen ‘anatemes’ com qui pixa. L’espectacle és penós. Gràcies a Déu, jo no hi tinc res a veure. Una altra al·legació: deia Gide que ‘si no vols que t’expulsen d’una església, no hi entres’. És el que jo he fet. Però aquesta suau abstenció no vol dir que no m’incline per l’’esquerra’. La meua perplexitat és que no trobe una ‘esquerra’ a la qual inclinar-me. De sobte em trobe que soc més d’’esquerra’ que ningú. I no perquè ho vulga ser, sinó perquè objectivament ho soc. Per pur ‘racionalisme’. Això em proporciona una sensació d’’aïllat’ (i també de ‘manipulat’) que m’amarga”.

No se’n va sortir, Joan Fuster, en la intenció d’aconseguir un país amb “política”, uns “polítics” valencians com ell els definia. Trenta anys després de la seua mort, la política valenciana, si és que se’n pot dir, no és ben segur com ell l’hauria volgut, però tampoc com la va deixar. Hi ha “fusterianisme”, tan impur com es vulga, arreu. I fins i tot una entesa de partits amb la vocació i la definició que ell buscava, però adequada a la “lògica” del moment. També n’hi ha alguns que es defineixen precisament per ser antifusterians, per fer política “anticatalanista”; és a dir, “antivalenciana”. Hi ha hagut algú que haja influït més en la política valenciana que Joan Fuster?

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Una a juny 25, 2022 | 22:28
    Una juny 25, 2022 | 22:28
    Doncs una està més d'acord amb els Ferrater que amb Fuster. Els seus assajos són cosa del segle XIX. Un home que pontifica i es creu el no sap què. A cada pàgina escriu com si parlant s'escoltés, amb un barroquisme impropi, cosa que al mascle valencià corrent el deu excitar molt, però amb una flaire a naftalina que tomba d'esquena. Fuster volia ser un intel·lectual espanyol, però com aquests el rebutjaren se'n pujà a Barcelona a dir-los als burgesos el que volien sentir, allò dels PPCC i la Catalunya Gran. Total, aquests eren els que li pagaven les dinades. També fou molt amic d'en Pla, compartien la mateixa malaltia de l'escepticisme, és a dir, la covardia moral. I tots dos necessitaven de la mateixa cura, que una colla d'acòlits els fes la gara-gara i els servís d'espill del seu ego gegantí. Tot això no val unes bombes, ben cert, però el país possiblement seria millor sense tant d'esguerro fusterià com corre per la premsa i les unis. A la vista està
    • Icona del comentari de: Anònim a juny 26, 2022 | 12:22
      Anònim juny 26, 2022 | 12:22
      Simplificar fins a la caricatura grotesca una trajectòria intel·lectual i literària de primer ordre és precisament el que ens pot portar a reivindicar-ne la vigència i la necessitat.
      • Icona del comentari de: Anònima a juny 26, 2022 | 14:39
        Anònima juny 26, 2022 | 14:39
        De primer ordre, del primer món i de primer els homes que les dones no hi són
    • Icona del comentari de: Secundí a juny 27, 2022 | 16:17
      Secundí juny 27, 2022 | 16:17
      @Una 22:28, no faci de la seva ignorància un argument.
      • Icona del comentari de: Una a juny 27, 2022 | 20:08
        Una juny 27, 2022 | 20:08
        No en sap de cap altra?
  2. Icona del comentari de: Joan a juny 26, 2022 | 17:11
    Joan juny 26, 2022 | 17:11
    Estem orfes de gent gegant, a tot arreu. Ara, inventar.se una llengua, i fer.ho amb la raó de destruir el català, indica que son els valencians, cada dia més espanyolistes
  3. Icona del comentari de: Narcís a juny 26, 2022 | 19:01
    Narcís juny 26, 2022 | 19:01
    Aquest home ( Joan Fuster ) fou un gegant en tots els ordres . . verament, d'allò més gran representant de l' ésser humà català, tot plegat, de l' humanisme en general, tot plegat, defensor de la veritat, el bé, la raó i el dret ( mateix dret natural ) ! PD : la pregunta n' és senzilla : espanya la representen els pobres llàtzers que l' atemptaren així com qui volgueren arrasar sa casa ?
  4. Icona del comentari de: Pere LLimonera i Citronell a juny 27, 2022 | 15:49
    Pere LLimonera i Citronell juny 27, 2022 | 15:49
    Mucho mejor; El llamado Fénix de los ingenios4​ y Monstruo de Naturaleza (por Miguel de Cervantes) renovó las fórmulas del teatro español en un momento en el que el teatro comenzaba a ser un fenómeno cultural de masas. Máximo exponente, junto a Tirso de Molina y Calderón de la Barca, del teatro barroco español, sus obras siguen representándose en la actualidad y constituyen una de las cotas más altas alcanzadas en la literatura y las artes españolas. Fue también uno de los grandes líricos de la lengua castellana y autor de varias novelas y obras narrativas largas en prosa y en verso. Apa Adéu!
  5. Icona del comentari de: Fuster, un falangista irrellevant a juny 28, 2022 | 10:50
    Fuster, un falangista irrellevant juny 28, 2022 | 10:50
    El pecat de Fuster és el mateix que el de Sanchis: ser valencià (és a dir, no ser català) i voler ser català vivint dels catalans; almenys Sanchis ha aconseguit viure dels catalanets de la indapandanxa.
    • Icona del comentari de: Gecko a juny 28, 2022 | 18:14
      Gecko juny 28, 2022 | 18:14
      Quin comentari més poca-solta. Feia temps que no llegia una ximpleria tant gran. El xovinisme espanyol com més va més va més atabalat i fora de sí que mai, s'ha d'estar molt malament. A més és un insult als catalans de les Terres de l'Ebre i de Ponent. Aquest espanyolisme excloent, grotesc, malaltís i ple de supremacia sembla que no té remei. Més que mai ens cal la independència no tenim cap més sortida.
  6. Icona del comentari de: almogaver.cat a juny 28, 2022 | 13:27
    almogaver.cat juny 28, 2022 | 13:27
    Bravo Sr. Sanchis. Per definir en tan petit article de la polièdrica personalitat del Sr. Fuster, Potser dir que els poderosos i subvencionats enemics estatals que va tenir (també són els meus) Inclús li posaren bombes a casa seva. Denota la impressionant valentia, irrevocable convicció i d'amor per als PPCC. Fou tot el contrari d'allò que el Mestre LI, va predicar fa més de 2000 anys, [Deixar-se portar per la corrent (no nadar contra) del "Sempre així". I seràs feliç. El Sr. Fuster hi haguera set molt infeliç si s'hagués deixat portar per la corrent. En la seva decisiva mesura, ell i gent com ell, el Sr. Sanchis inclòs, han fet i fan; cada volta més i més gran, la possible confederació de tres Nacions dels: "Tots iguals i tots diferents" Tres nacions i una Confederació" Els PPCC. És la possibilitatmés odiada del blavero-castellanisme (que és lo mateix: "espanyolisme disfressat") Recordem el consell, més encertat del Sr. Fuster? " Tota política que no fem nosaltres... La faran contra nosaltres!"
    • Icona del comentari de: Quina empanada mental portes xaval @almogaver.cat a juny 28, 2022 | 15:10
      Quina empanada mental portes xaval @almogaver.cat juny 28, 2022 | 15:10
      Tres nacions confederades?. No les nomenes. Si entre elles estan València i Mallorca estàs dient que la "Nació Catalana" només és Catalunya pròpiament dita i que els PPCC no existeixen, llevat que consideris que els PPCC són la confederació de tres nacions diferents, i en aquest cas anomenar-los "Països Catalans" estaria fora de lloc i caldria buscar un nom a l'engendre.

Respon a Anònima Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter