La comissió d’investigació de l’ONU considera que ja “hi ha evidències clares” que tant Israel com Hamas han comès “crims de guerra” en aquests primers quatre dies de conflicte obert. A través d’un comunicat, la comissió que s’encarrega d’examinar la situació al territori palestí assegura que des del primer atac de dissabte han estat recollint proves de crims de guerra. Per una banda, creu que els atacs de Hamas contra “civils desarmats són abominables i intolerables”, motiu pel qual se’ls pot titllar de crims, i que, per altra banda, la contraofensiva israeliana ordenant el “setge total” a Gaza tindrà “un cost en vides de civils i suposa un càstig col·lectiu”, que es pot considerar una “evidència” ferma de crim de guerra.
“La comissió es compromet a investigar els esdeveniments actuals i identificar els responsables per les violacions del dret internacional de totes les parts, tant els qui cometen directament crims internacionals com els qui ocupen llocs de responsabilitat”, apunten. Aquestes afirmacions van molt lligades amb les quals ha fet aquest mateix dimarts al matí l’alt comissionat de l’ONU pels Drets Humans, Volker Türk, que ha reconegut públicament que el setge israelià a Gaza és contrari al dret humanitari internacional. Per això, tot i que des de l’ONU no exigeixen un ‘alto al foc’ immediat, des de la comissió insten “les forces de seguretat israelianes i els grups armats palestins a respectar estrictament el dret internacional humanitari i el dret internacional dels drets humans”. Qui també ha condemnat els actes bèl·lics dels darrers dies ha estat el cap de la diplomàcia europea, Josep Borrell: “Condemnem tots els atacs. Tots vol dir tots”, ha afirmat Borrell des d’Oman, on s’han reunit els ministres d’exteriors dels 27 per tractar aquesta problemàtica.

Un corredor humanitari
Per la seva banda, des de l’OMS demanen obrir un corredor humanitari a la Franja de Gaza per evacuar tota la població civil atrapada pel setge i la pluja de bombes de l’exèrcit israelià. “Es necessita un corredor humanitari per fer arribar els subministraments mèdics essencials a la població”, ha dit un portaveu de l’organització. Només quatre dies després de la guspira que ha desencadenat una dura guerra oberta, l’ONU calcula que hi ha més de 1.600 persones que han perdut la vida i més de 6.400 persones que han resultat ferides. Per una banda, les autoritats israelianes han confirmat la mort d’unes 900 persones al país i de més de 2.600 ferits, mentre que, per la banda palestina, les autoritats han confirmat 760 morts i gairebé 4.000 ferits.