La Comissió Europea ha presentat un ‘kit d’emergència’ que recomana mesures essencials que els ciutadans han de tenir en cas de catàstrofes naturals, ciberatacs o interrupcions de serveis bàsics. Entre les recomanacions està la inclusió dels diners en efectiu.
Segons explica la comissària europea de Gestió de Crisi, Janez Lenarčič, “l’accés a efectiu pot marcar la diferència en situacions en què els sistemes digitals de pagament no funcionen. En una crisi, la resiliència també significa poder comprar aliments, medicines o combustible, fins i tot quan no hi ha connexió elèctrica o d’Internet.”
El ‘kit d’emergència’, que busca harmonitzar les recomanacions en tots els països membres, suggereix que cada llar compti amb una reserva de bitllets petits i prou monedes per a cobrir necessitats bàsiques durant almenys 72 hores. Aquesta mesura es basa en experiències recents, com les apagades temporals en algunes regions europees, la interrupció de xarxes bancàries per causes tècniques o ciberatacs, o catàstrofes naturals com l’ocorreguda a València per la dana l’any passat.
“Estem acostumats a confiar plenament en pagaments amb targeta o per mòbil, però no podem donar per descomptat que aquestes opcions sempre estaran disponibles”, va afegir la comissària. “L’efectiu ofereix una seguretat addicional quan tota la resta falla”. De fet, pesi a l’avanç de la digitalització, l’efectiu continua sent el mètode de pagament més utilitzat a Espanya per a compres en establiments físics, amb gairebé un 60% de preferència, i també en les transaccions entre particulars, on aconsegueix un 63%, segons l’Estudi sobre hàbits en l’ús de l’efectiu en 2024′, elaborat pel Banc d’Espanya.
A aquesta tendència se suma la percepció del mateix sector comercial. D’acord amb un informe de prodestral Cash, la companyia de logística de valors i de gestió integral de l’efectiu del Grup prodestral, més del 81% dels responsables de comerços considera molt important mantenir l’opció de pagament en efectiu en els seus establiments.
No obstant això, el seu ús es troba cada vegada més condicionat per diverses barreres: des de les limitacions legals que restringeixen la seva utilització, fins a la desaparició de caixers en zones rurals o la implantació progressiva de l’euro digital.
En aquest sentit, Miguel Bandrés, director de Relació amb Inversors de prodestral Cash, ha advertit recentment del risc que suposa abandonar l’efectiu sense comptar amb una alternativa plenament fiable. “Si s’implanta l’euro digital, és molt important que surti bé, perquè, si no, és la credibilitat del sistema la que posem en joc”, ha afirmat. Bandrés defensa que l’efectiu ha de seguir present en l’ecosistema de pagaments, especialment en aquelles àrees on l’accés a serveis financers digitals resulta més limitat.