L’ecologia i la singularització dels vins, els reptes de les denominacions d’origen catalanes pel 2020

El 2019 ha estat un any d’eleccions a les denominacions catalanes i hem consultat als presidents i presidentes dels consells reguladors per saber on focalitzaran els seus esforços en aquest any que comença

 

Vinyes del Penedès | M.R.F.

 

Les denominacions d’origen catalanes es preparen per afrontar aquest 2020 i hem volgut conèixer quins són els bons propòsits d’any nou.

 

Vicenç Ferré, que s’ha estrenat com a president de la DO Tarragona voldria arribar a la producció d’un milió i mig d’ampolles en aquest any que arribaria de la mà de la incorporació de 5 o 6 cellers nous. De moment 3 ja estan pràcticament a punt i d’aquest manera s’arribaria als 40 cellers embotelladors.

 

Un altre dels objectius principals es posar el focus en la varietat macabeu i una de les maneres de fer-ho serà la realització de la primera jornada professional a Tarragona, dia 20 d’abril. A més a més, la voluntat és donar a conèixer aquesta varietat vinculada a la DO Tarragona.

 

I d’una de les més petites a una de les més grans, la DO Catalunya que produeix 60 milions d’ampolles de vi. El seu president, Xavier Pié, explica a Vadevi que es continuarà treballant per fer que el vi sigui transversal amb la vinculació amb diverses activitats culturals i populars. I més que parlar de reptes, Pié parla de preocupacions com la nova situació que pot comportar la sortida del Regne Unit de la UE, els aranzels dels Estats Units i també els nous escenaris que s’obren amb el canvi climàtic, i des d’aquesta denominació es preparen per afrontar-les.

 

Precisament els desastres climatològics són els que han centrat la realitat de la DO Conca de Barberà els últims mesos del 2019. Una riuada el mes d’octubre va arrasar literalment el celler Rendé Masdéu però tota la comarca se’n va veure afectada amb major o menor mesura. Però així i tot i amb forces, el seu president Bernat Andreu, explica que aquest 2020, els esforços se centraran en atraure visitants i en la millora i impuls de l’oferta enoturística.

 

La vinya ecològica és un dels pals de paller de la DO Alella. Només falta un celler perquè tots ho siguin i precisament la voluntat del president d’aquesta denominació, Joaquim Batlle és precisament aconseguir-ho aquest 2020. Però més enllà d’això que és un repte continu, Batlle vol posar l’èmfasi en fer que els vins amb DO Alella siguin més presents tant a Barcelona com al Maresme. Entenen que la sostenibilitat és també que a les zones més properes al territori es consumeixin el seus vins.

 

Carinyena blanca a Agullana (Alt Empordà)
Carinyena blanca a Agullana (Alt Empordà) | Còsmic Vinyaters

 

El repte de la proximitat a la DO Empordà no el tenen. Els seus vins són els més consumits a les comarques de Girona i són presents a la majoria de locals i restaurants. Ara bé, també es posen deure per aquest any que comença. S’han marcat fins a 20 objectius però per Xavier Albertí, el seu president, el més important és el de definir el perfil de la marca DO Empordà de cara a la projecció arreu. A més a més aquest 2020 estrenaran una nova seu.

 

A la DO Pla de Bages encaren l’any nou amb la mirada posada en les noves varietats. De les 25 que s’han identificat en treballaran 10 a fons per comprovar el seu potencial. Però alhora volen impulsar el creixement de la DO i es vol iniciar el camí per facilitar als pagesos que sembrin vinya per tal d’incrementar les 500 hectàrees actuals. D’altra banda, el seu president Joan Soler, explica que en aquest any, que a més se celebrarà el 25è aniversari de la denominació, es continuarà amb el projecte de recuperació de la memòria històrica. “A través del testimoni de la gent gran del Bages, volem recuperar una de les èpoques esplendoroses de la comarca, en la que després de la fil·loxera, hi havia registrades prop de 22.000 hectàrees de vinya”, explica Soler.

 

Per Tomàs Cusiné, que està al capdavant de la DO Costers del Segre l’estudi de noves varietats com la trobat, que podria convertir-se en un dels raïms emblema de la denominació serà un dels objectius d’aquest exercici. Hi ha diverses varietats de muntanya que s’estan treballant en tres centres experimentals amb els que s’intentarà fer un front comú amb un repte molt clar, diu Cusiné, que els vins siguin molt bons. I tot plegat sense perdre de vista l’ecologia. S’iniciarà un estudi profund a llarg termini, per tal d’aconseguir que en un futur tota la DO Costers del Segre pugui arribar a ser 100% ecològica.

 

També és el que volen a la DO Penedès. El seu president Joan Huguet té aquest repte també. El de fer que les 2.500 hectàrees que ara mateix es dediquen a l’elaboració de vins sota aquesta denominació puguin tenir la certificació ecològica. Però més enllà d’això que plana per sota totes i cada una de les decisions del Consell Regulador Huguet explica que tal i com es va decidir al plenari del mes d’octubre, durant el 2020 es desenvoluparà la nova categorització dels vins del Penedès amb noves figura: el Vi de Mas i el Gran Vi de Mas. Es tracta de posar en valor el territori i serviran per marxar a les etiquetes els vins tot que surtin de la DO Penedès.

 

Tot plegat amb la mirada posada també amb les negociacions dels escumosos de la DO Penedès, els Clàssic Penedès amb Corpinnat, els cellers escindits de la DO Cava, que treballen per fer un front comú.

 

Vinya del Priorat
Vinya del Priorat | M.R.F.

 

Des de la DO Terra Alta, s’estan arremangant per feina amb diverses línies tant des del punt de vista intern com extern. El seu president, Joan Arrufí explica que es modificarà el plec de condicions de la denominació per adaptar-la als nous temps. Es treballarà per normalitzar la producció intentant evitar un mal ús de la Tarja Vitivinícola i es millorarà la comunicació territorial amb els associats. Això pel que fa de cara endins, però de cara a fora la garnatxa blanca seguirà sent el centre de la promoció de la DO Terra Alta amb promoció nacional catalana de tots els vins en diferents actes i esdeveniments. La promoció exterior es treballarà en missions inverses de prescriptors dels Estats Units i la primera expedició al mercat suec.

 

Per Pilar Just, la presidenta de la DO Montsant continuar fiançant el mercat català i no deixar de banda la continuïtat de promoció als mercats estrangers és un dels reptes. Una altra de les línies de treball és aprofundir en els estudis d’autoconeixement per consolidar la DO com a model d’identitat territorial dels seus vins. S’analitzarà des de diferents punts de vista: les vinyes, l’entorn, el clima, els terrers i també les persones. I l’últim dels grans objectius és aconseguir la sostenibilitat la traçabilitat dels vins que surtin de la DO Montsant.

 

Finalment posem el focus a la DOQ Priorat. El seu president Sal·lustià Álvarez, explica a Vadevi que es plantegem dos grans objectius. D’una banda, donar cobertura i traçabilitat als vins de la DOQ perquè els consumidors tinguin plenes garanties de que els que hi ha dins a l’ampolla i el que diuen les etiquetes es cert. I d’una altra, aprofundir en donar suport, col·laboració i ajuda als joves pagesos i petits empresaris vitivinícoles.