MónEconomia
Una auditoria destapa les escletxes legals dels algoritmes de les VTC

Una nova auditoria elaborada per Eticas Tech en col·laboració amb Taxi Project i l’Observatori TAS ha trobat diverses escletxes a l’algoritme de les VTC de plataformes. Segons l’estudi, el programari que organitza els serveis de firmes com Uber, Bolt o Cabify provoca “discriminació contra els treballadors de plataformes“. L’entitat assegura al seu document que les plataformes de mobilitat compartida incompleixen la normativa de treball en qüestió com les absències justificades a l’activitat laboral. “Els algoritmes poden sancionar els conductors” mitjançant penalitzacions que poden arribar a bloquejar l’accés a l’aplicació –l’única manera de trobar carreres–, un procediment conegut com a “roboacomiadament”.

Segons un dels conductors consultats per Etica i Taxi Project per a l’elaboració de l’estudi, els conductors “no poden rebutjar ni un sol minut de les hores assignades” sota cap motiu –fins i tot aquells justificats per la legislació laboral– en tant que s’exposarien a un important risc de “multes, retallades salarials o fins i tot acomiadament” per part d’un perfil d’empreses que continuen assegurant que els seus col·laboradors són treballadors per compte propi. A més de la severitat de les sancions, l’opacitat del mateix programari bloqueja l’accés a qualsevol informació sobre els comportaments que poden ser castigats. “El procés de decisió en les aplicacions de mobilitat compartida no especifica què constitueix una excessiva o injustificada cancel·lació de carreres”, denuncien els autors del document.

En aquest sentit, les organitzacions darrere de l’auditoria exigeixen una millor aplicació de la normativa laboral cap a l’activitat de plataformes. En primer lloc, reclamen la inclusió dels conductors d’aplicacions de mobilitat compartida en les provisions previstes per la Llei Rider, amb el corresponent reconeixement com a treballadors per compte aliè –i no contractistes autònoms– . Per altra banda, si bé Eticas i Taxi Project lloen l’ambició de la norma en el control de les aplicacions sobre els seus treballadors, reclamen “mecanismes d’aplicació més robustos” en àmbits com la transparència algorítmica.

Les mobilitzacions dels taxis a Barcelona / EP
Les mobilitzacions dels taxis a Barcelona / EP

Discriminació socioeconòmica

Més enllà dels incompliments en legislació laboral, l’auditoria denuncia “discriminació geogràfica per preus” en l’establiment de quotes dels algoritmes de les VTC. “Les plataformes cobren ràtios diferents pel mateix servei en localitzacions diverses”, apunten els autors. Segons les troballes detallades al document, “els consumidors en barris amb baixos ingressos tendeixen a pagar quotes més elevades pels seus viatges a les VTC”. Aquesta tendència, asseguren, coincideix amb les conclusions de diversos estudis recents, tot apuntant que “els districtes amb grans poblacions no blanques, amb més alts nivells de pobresa, residents més joves i alts nivells educatius s’associen amb costos més alts” en els serveis d’aquesta mena d’aplicacions.

En aquest sentit, els autors de l’informe –si bé reconeixen que la mostra per a aquestes conclusions no és la més ampla– qüestionen el compliment per part dels serveis de plataformes de la Llei de protecció general dels consumidors i usuaris. “La natura opaca dels algoritmes de preus d’Uber, Cabify i Bolt fa difícil determinar si fan servir criteris objectius per les diferències en les condicions d’accés, però la nostra anàlisi suggereix que aquest problema reclama una investigació més profunda, tant legal com social”, plantegen els auditoris.

Pràctiques anticompetitives

Segons les dades facilitades per Eticas i Taxi Project, els algoritmes de preus de les tres principals plataformes de mobilitat compartida a l’Estat mostren “altes correlacions de preus” en les rutes en què coincideixen, especialment al voltant del sistema de preus d’Uber. Les coincidències, asseguren, suggereixen una “coordinació dels algoritmes de Cabify i Bolt” amb les escales de ràtios per carrera d’Uber. Els autors denuncien el fenomen com una “possible violació de la llei de defensa de la competitivitat” de l’Estat. “Una coordinació indirecta de preus amb l’algoritme crea un terreny de joc desigual i fa mal a la resta d’actors del mercat, com ara el taxi o altres noves empreses”, conclouen.

Més notícies
Un punt de càrrega del vehicle elèctric / EP
Les renovables fan trontollar el futur model de negoci del petroli català
Notícia: Les renovables fan trontollar el futur model de negoci del petroli català
Comparteix
Els petits propietaris asseguren que la transformació del sector no és imminent, però serà necessària
FILED - 16 March 2015, Lower Saxony, Hannover: People pass by the logo of the Chinese Internet group Alibaba Group during the opening of CeBIT. Photo: Christian Charisius/dpa
(Foto de ARCHIVO)
16/3/2015 ONLY FOR USE IN SPAIN
La matriu d’Aliexpress es dividirà en sis grans empreses
Notícia: La matriu d’Aliexpress es dividirà en sis grans empreses
Comparteix
Aquesta decisió arriba un dia després que el fundador de la plataforma Jack Dt. reaparegués a la Xina després d'un any sense donar senyals de vida
Imatge d'una de les seus de l'HSBC / Rolf Vennenbernd - dp
França escorcolla les seus de cinc bancs per frau i blanqueig de capitals
Notícia: França escorcolla les seus de cinc bancs per frau i blanqueig de capitals
Comparteix
Els escorcolls es produeix en el marc d'unes investigacions preliminars obertes el desembre de 2021
Imatge d'arxiu de l'AP-7 al seu pas per Cerdanyola del Vallès / ACN
Alemanya cedeix i desencalla la prohibició de motors de combustió a la UE
Notícia: Alemanya cedeix i desencalla la prohibició de motors de combustió a la UE
Comparteix
La condició de Berlín ha estat incloure en l'excepció els combustibles sintètics

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa