Quan hi penses, sorprèn, però fa només quinze anys no hi havia al mercat pràcticament cap monovolum de volum compacte. I ara quasi es pot assegurar que no hi ha cap fabricant generalista sense oferta el segment. Des d’aleshores, han circulat per les nostres carreteres tres generacions d’Scénic’s. La darrera, estrenada el 2009. L’actualització de la gamma ens ha permès descobrir-li nous trets estètics, mecàniques més modernes i econòmiques i un equipament superior.

La versió Grand Scénic, que és la que hem testat, continua identificant-se al primer cop d’ull però ara presenta una silueta més elegant i contemporània. Les formes de les òptiques s’han modernitzat, igual que les aletes i el paracops. L’estilisme ha introduït també la tecnologia LED, la il•luminació diürna i una nova estratificació del morro: frontal, fars i paracops formen un conjunt dinàmic que esdevé segell de marca amb uns antiboira que continuen situats als extrems inferiors però reblats per una línia cromada proporcionant-li una estampa més dinàmica.

Renault ha jugat la carta de l’estètica oferint, per exemple, noves llandes però no ha oblidat pas els criteris de confort, sentit pràctic i economia d’ús. En el Grand Scénic tot convida al viatge. Encara que sigui en família i a plena càrrega! A l’habitacle, on hi trobem les transformacions més radicals, hi ha espai per a cinc adults però el maleter (de formes prou regulars i amb fins a 2000 litres de capacitat amb tot plegat) reserva dos seients més amagats arrant del terra. Al darrera del conductor hi queda una filera amb tres butacons independents que, en cas de necessitat, poden moure’s, plegar-se o treure’s. El quadre de comandaments és de fàcil lectura i el reblat final sembla bo.

L’ergonomia segueix essent referència perquè la instrumentació queda agrupada per facilitar l’observació dels indicadors; els comandaments se situen en indrets fàcilment intuïbles i les formes del panell són prou suaus. El conjunt destil•la una agradable sensació visual. Ens han agradat especialment el velocímetre digital; els calaixets addicionals tipus Scènic que reposen al terra de l’habitacle, el sistema de repostatge easy fuel que prescindeix de tap; els cinturó de seguretat amb doble mecanisme de pretensió i els airbags adaptatius que porta. Tampoc hi ha llacunes en l’equipament. Es manté la tarja magnètica plana per fer les funcions de comandament a distància i els sensors per automatitzar l’encesa de fars o l’eixuga-parabrises.

El conductor segueix disposant de control de pressió de pneumàtics i sistema mans lliures, orninador de viatge i climatitzador bi-zona i, a més, els francesos li han afegit nous entapissats (pell/Alcántara), mecanisme d’ajut per a les arrancades en pendent i una pantalla TFT amb nous pictogrames. Però el que més sorprèn en el Grand Scènic és el Visio System (opcional o de sèrie en funció de les versions) que activa una alerta acústica quan canviem involuntàriament de carril sense posar els intermitents i s’ocupa de passar automàticament de curtes a llargues i a l’inrevés, en funció del trànsit de cara. El dispositiu regula les funcions a través d’una càmera de 600 metres d’abast, quan detecta un vehicle que s’aproxima de cara o ens apropem als llums posteriors de l’automòbil que ens precedeix.

Mecànicament, el Grand Scénic protagonista d’aquest article muntava un dels tres motors Energy disponibles. En concret, el mateix diesel 1.6 dCi de 130 CV que porten altres turisme i SUV del grup Renault-Nissan, com ara el Mégane o el Nissan el Qashqai.

Aquesta versió incorpora el sistema Stop&Start de parada i arrancada automàtica i un dispositiu de frenada regenerativa. El resultat final es una significativa rebaixa dels nivells de consum i emissions que, a la pràctica, el situen amb unes mitjanes homologades de 4,4 l/100 km i nivells de CO2 de 114 g/km, la qual cosa li estalvien l’impost de matriculació.

Noble i amb petjada ferma, el Grand Scénic no és un auto especialment esportiu però compta amb un remanent de potència molt útil a l’hora d’afrontar avançaments, ports de muntanya o circular a plena càrrega. Mostra una motricitat prou correcte i reaccions previcibles en la majoria d’escenaris i la direcció i els frens proporcionen el grau de confiança que espera el conductor mitjà. En part, perquè munta una direcció que informa bé del què passa sota les rodes i un conjunt de suspensions amb un bon compromís entre efectivitat i confort.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter