Renfe comprarà 100 nous trens, 69 de Rodalies i 32 de Mitja Distància per destinar-los a la xarxa ferroviària de Catalunya al marge de la signatura del contracte programa que encara s’ha d’acordar amb la Generalitat. El president de Renfe, Isaías Táboas, havia remarcat en diverses ocasions que la signatura d’un nou contracte entre l’operadora i la Generalitat era una condició indispensable per tirar endavant aquesta compra. Per la seva banda, l’exvicepresident del Govern i exconseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, assegurava que abans de negociar-lo, volia que el govern espanyol aclarís si aprovaria o no un traspàs integral de Rodalies. Amb Puigneró fora de l’executiu, es relaxa l’exigència del traspàs total de Rodalies i la companyia estatal fa un gest amb el Govern d’ERC en solitari.
Així doncs, el govern espanyol, amb la prèvia autorització de la Secretaria d’Estat de Pressupostos i Despeses, ha donat llum verda aquesta setmana que la companyia incrementi el seu endeutament fins a un màxim de 879,3 milions d’euros perquè pugui adquirir combois nous.
El BOE d’aquest dimecres recull l’autorització per a la compra dels nous trens de Rodalies i, en concret, forma part de la disposició addicional setena del real decret 18/2022 de mesures de reforç de la protecció dels consumidors d’energia i contribució a la reducció del consum de gas natural. A més, el govern espanyol remarca que aquest canvi d’escenari era “urgent” perquè calia “garantir l’homogeneïtat en el dret a la mobilitat i el nivell de qualitat que es presta en tot el territori de l’Estat”.
A finals del 2020 es presentava el Pla de Rodalies, el qual inclou la compra de fins a 101 trens nous per a Catalunya. Així i tot, Renfe va adjudicar a la planta d’Alstom de Santa Perpètua de Mogoda, el març de 2021, la fabricació de 152 trens per al servei de Rodalies de tot l’Estat espanyol, sense incloure els que s’havien de destinar a la xarxa catalana perquè no s’havia signat el contracte programa.
Trens de 100 metres i amb més capacitat
Els nous trens encarregats per Renfe tenen una longitud de 100 metres i compten amb un 20% més de capacitat que les unitats actuals. L’objectiu és minimitzar el temps d’espera entre pujada i baixada dels passatgers. Entre les novetats també destaquen la incorporació de connexió wifi, seran accessibles i disposaran d’un apartat reservat per a bicicletes i cotxets infantils.
A més, el contracte inclou el manteniment dels combois durant els primers 15 anys.