Renfe valora la primera setmana del tall a Rodalies per les obres al túnel de Roda de Berà (Tarragonès) com a “raonablement positiva” i esquiva les crítiques d’usuaris i ajuntaments pel col·lapse d’algunes línies. “Mentre es fan les actuacions el sistema s’estressa, s’han de fer reprogramacions i la capacitat de recuperació és menor”, ha justificat el director de Rodalies Renfe, Antonio Carmona, en una entrevista a RTVE. Carmona assegura que l’operadora fa un “seguiment exhaustiu” del servei de transport alternatiu per si cal fer ajustos i demanar als usuaris que confiïn en Renfe: “Si fallem, la nostra voluntat és informar”.
El tall de Rodalies per les obres al túnel de Roda de Berà, que durarà cinc mesos, ha obligat a desplegar un pla de transport alternatiu sense precedents entre les estacions de Tarragona (Tarragonès) i Sant Vicenç de Calders (Vendrell). “S’ha treballat durant molts mesos per planificar el servei”, ha assegurat Carmona, que ha defensat que la multitud d’obres que s’estan fent a la xarxa de Rodalies “reportaran millores” en el servei a mitjà termini i ha recomanat agafar-s’ho amb filosofia. “És com quan es fa obres a casa, cal canviar les rutines”, ha explicat.

Usuaris i ajuntaments alcen la veu
Una de les línies que més pateix el tall per obres és l’R2 Sud. Diversos usuaris del Baix Penedès i el Garraf s’han queixat del col·lapse que pateixen a primera hora els trens que connecten Sant Vicenç de Calders amb Barcelona. “Ahir va ser un desastre total”, lamentava un usuari de Cubelles en declaracions a l’Agència Catalana de Notícies (ACN). Hi ha queixes perquè els trens van plens i el sistema d’informadors no funciona prou bé. Molt viatgers procedents de Tarragona en bus arriben a Sant Vicenç de Calders en bus i pugen a Rodalies en lloc d’esperar el servei regional semidirecte a Barcelona.
L’Ajuntament de Cunit (Baix Penedès) ha estat dels primers a reclamar a Renfe que ampliï el servei al corredor sud per descongestionar la línia. El consistori es queixa que els trens arriben plens a Cunit en hora punta i que a Cubelles, la següent estació, ja no hi ha seients lliures. El primer tinent d’alcalde de Cunit, Jaume Casañas, ha demanat a Renfe que dobli el nombre de vagons i que els trens regionals també facin parada a totes les estacions fins a Vilanova i la Geltrú, on hi ha més alternatives per arribar fins a Barcelona. Casañas veu “comprensible” que molts usuaris que venen de Tarragona pugin als trens de Rodalies i no als regionals “perquè segurament és el primer tren que han trobat i no han volgut esperar-se a la sortida del regional que els pertocava”.

Fins i tot el delegat del Govern al Penedès, Lluís Valls, demanava aquest dijous a l’operador “solucions immediates” per descongestionar l’R2 Sud. En una entrevista a l’ACN, Valls es va comprometre a parlar amb el Departament de Territori i amb Renfe “per trobar solucions immediates però també a llarg termini”. Segons el delegat, les opcions que hi ha sobre la taula són augmentar el nombre de vagons o crear més línies de transport per carretera.