Catalunya encara el tram final de l’any amb diferents obres previstes per a la xarxa de Rodalies. El gruix principal de les afectacions es produiran a la línia R3, que connecta l’Hospitalet de Llobregat i Puigcerdà passant per Vic, a causa del desdoblament de vies entre Parts del Vallès i la Garriga. Un macrotall per obres que començarà el dimarts 7 d’octubre i s’allargarà setze mesos, fins al gener del 2027, segons el calendari actual ofert per Renfe. Durant els pròxims mesos, però, aquestes no són les úniques actuacions que els gestors de la xarxa ferroviària catalana, Renfe i Adif, duran a terme. De fet, els gestors de Rodalies han optat per endarrerir una setmana les obres de l’R3 per no fer-les coincidir amb altres actuacions necessàries del servei.
Montcada i Reixac, el primer afectat
Les primeres actuacions que es duran a terme a la xarxa ferroviària catalana són les de l’estació de Montcada i Reixac. Durant el cap de setmana del 20 al 22 de setembre, setmanes abans de l’inici del gran projecte de Rodalies, s’interromprà el servei de l’R2 Nord per desplaçar les vies principals i alliberar l’espai que ha de permetre l’execució d’un túnel de quatre quilòmetres d’allargada. Entre d’altres, aquestes obres permetran suprimir alguns passos a nivell, un dels punts més crítics de l’estació, on s’han produït atropellaments mortals. Durant aquest cap de setmana, Renfe ha previst un servei alternatiu per carretera entre Sant Andreu-Mollet Sant Fost a l’R2 nord, mentre que els trens de l’R11 es desviaran per Cerdanyola Universitat, cosa que incrementarà la durada del trajecte, però evitarà que hagin de fer transbord.

Castelldefels pren el relleu
Les segones obres que es posaran en marxa a Rodalies són les de l’estació de Castelldefels, que començaran el dilluns 22 de setembre i s’allargaran fins al diumenge 28, cosa que interromprà el servei de l’R2 i l’R2 sud entre l’estació de Sitges i la de Gavà. Segons detallen des d’Adif, l’objectiu d’aquestes obres és reestructurar l’esquema de vies i andanes de l’estació per separar les circulacions de Rodalies i mitjana distància a la nova estació de Castelldefels i, a banda, renovar les catenàries i els elements de senyalització de la zona. Entre aquestes dues estacions afectades -és a dir, Sitges i Gavà- l’operadora ferroviària ha establert un servei de transport alternatiu per carretera que comptarà amb 55 autobusos amb capacitat per cobrir 41.000 desplaçaments cada dia.
A causa del tall entre Gavà i Sitges, els trens regionals que connecten amb el sud del país també se’n veuran ressentits. Per tal de donar cobertura als milers de passatgers que els fan servir diàriament per anar a la feina, entre d’altres, des de Renfe habilitaran un pla alternatiu molt similar al que ja es va dur a terme durant les obres a l’aeroport del Prat. Els trens origen a Tortosa, Reus o Lleida finalitzaran el seu recorregut a Cunit, des d’on un bus traslladarà els viatgers a la parada de metro de Zona Universitària (L3). Des de l’operadora ferroviària han optat per situar aquesta parada a Zona Universitària perquè, a causa de les obres que s’estan duent a terme al voltant de l’estació de Sants, seria molt complicat poder crear espais d’aturada per als autobusos que provenen de Cunit.

Tercera parada: Vic
Les següents actuacions que es duran a terme a Rodalies són les de la prolongació de la via 2 de l’estació de Vic, de l’R3, els quals afectaran el tram entre la capital osonenca i l’estació de Balenyà. Unes obres prèvies a la posada en marxa del macrotall pel desdoblament de la línia, ja que es duran a terme durant el cap de setmana del quatre i cinc d’octubre. Segons apunten des d’Adif, aquestes obres consistiran a allargar 1.100 metres la via de 2 de l’estació per connectar-la amb la via general de la línia, la qual cosa permetrà “gestionar millor les arribades” a la capital osonenca, especialment des del sud. Les obres es duran a terme durant un sol cap de setmana, però la nova via no entrarà en funcionament de manera immediata. Per donar cobertura al tram afectat pel cap de setmana d’obres, des de Renfe posaran en marxa un pla de transport alternatiu amb 10 busos que donaran servei entre Vic i Balenyà i que tenen capacitat per a unes quinze mil persones al llarg de tot el cap de setmana.

Afectacions, també, a l’Alt Empordà
L’Alt Empordà també viurà fins al mes de novembre algunes petites afectacions en el servei de tren que connecta Figueres i Portbou (R11). Es tracta de les obres per renovar la catenària de la infraestructura de la zona que ja s’han anat fent puntualment en els darrers mesos. El pròxim tall serà el 20 i 21 de setembre, seguit del 4 i 5 d’octubre, el 18 i 19 d’octubre i tots els caps de setmana de novembre, excepte el del 29 i 30. Des de Renfe valoren positivament el pla de servei alternatiu per carretera que han fet servir en el passat, motiu pel qual opten per replicar-lo de cara a les afectacions dels pròxims mesos. En concret, l’operadora ferroviària ha previst 22 autobusos per a cada cap de setmana, els quals permeten transportar unes 6.300 persones, entre Figueres i Cervera de la Marenda.

Els túnels del Garraf, última parada
Les últimes obres previstes per als pròxims mesos, segons detallen des de Renfe i Adif, són les dels túnels del Garraf. Malgrat que encara no tenen una data concreta fixada en el calendari, des de l’operadora ferroviària les situen entre finals d’aquest any i el mes de gener de 2026. Es tracta d’un conjunt de treballs de manteniment a la infraestructura dels túnels del Garraf, perquè, a causa de la seva proximitat al mar, el nivell de corrosió al qual estan exposats és més elevat. La durada prevista per aquestes obres és de tres mesos.
Durant aquest període, els trens de l’R2 i R2 sud circularan per via única entre Garraf i Vilanova i la Geltrú, la qual cosa comportarà una reducció de les freqüències de pas d’aquestes dues línies. A banda, pel que fa als trens regionals -és a dir, l’R13, R14, R15, R16 i R17-, aquests es desviaran per Vilafranca del Penedès, per on circula l’R4, per dirigir-se fins a la capital catalana i a la inversa. Tenint en compte aquesta situació, doncs, des de l’operadora ferroviària no preveuen un transport alternatiu per carretera durant aquests mesos.