“Hi ha un gran desplegament d’autobusos i trens, però jo encara no he entès com funciona”. Amb aquestes paraules descriu Marcel Marco la situació que es viu aquest dimarts a l’estació de Sant Vicenç de Calders (el Vendrell), un dels punts més afectats pel tall històric de Rodalies entre Barcelona i Tarragona per les obres del túnel de Roda de Berà en el marc de corredor mediterrani. A primera hora del matí, prop d’un centenar de persones -més de les habituals, segons comenten- s’han aplegat als afores de l’estació per emprendre el seu trajecte cap a la feina o altres destins. Dins de l’estació, una vintena d’operaris d’informació de Renfe equipats amb una armilla groga, repartits entre les diferents andanes i els afores de l’estació, intenten calmar els ànims dels passatgers i donar-los tota la informació necessària per garantir un bon servei: “Molts passatgers, sobretot la gent més gran, està molt desconcertada amb tot el que està passant”, comenten alguns d’ells en conversa amb El Món.

Al bar de l’estació, entre el brogit dels passatgers de les andanes i les corredisses de les persones que arriben amb el servei d’autobusos alternatiu que ha habilitat Renfe per connectar el Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre -Tortosa, especialment- amb Sant Vicenç de Calders -l’estació des de la qual parteixen i arriben els trens de la capital catalana-, la situació sembla més calmada. Un petit microclima dins el desgavell informatiu de la jornada. “Sort que m’han avisat de com anaven les coses perquè no ho tenia gens clar”, comenta Mònica López, que havia demanat un cafè amb llet per prendre asseguda a la terrassa de l’estació, però en veure els retards que s’han ocasionat durant les primeres hores de la jornada ha optat per demanar-lo per emportar. Alguns usuaris expliquen que els moments més caòtics s’han viscut a “primera hora del matí”, però que a mesura que ha avançat la jornada la situació s’ha anat estabilitzant.

Dues informadores amb armilles grogues davant dels autobusos alternatius a Sant Vicenç de Calders pel tall de Rodalies / ACN

Renfe garanteix el bon funcionament de la jornada

Mentre els usuaris corren pels passadissos i les andanes a la recerca del vehicle que han d’agafar per fer el seu trajecte habitual, el president de Renfe, Raül Blanco, ha assegurat que el “desplegament inicial” del pla alternatiu de transport de Tarragona pel tall de Roda de Berà “està funcionant amb normalitat”. Unes declaracions molt similars a les que ha fet el secretari de mobilitat del Govern, Manel Nadal, que ha tret pit de la bona gestió de l’administració catalana envers el tall de Rodalies entre la capital catalana i el Camp de Tarragona, que s’allargarà cinc mesos: “S’ha treballat molt, és un pla alternatiu impressionant”, ha asseverat el secretari de mobilitat de l’executiu de Salvador Illa. Nadal fa referència a les 611 expedicions d’autobusos amb 30.500 places diàries que l’operadora ferroviària ha habilitat per sortejar el tall de Roda de Berà i garantir la mobilitat de milers d’usuaris de les línies R14, R15, R16, R17 i RT2. Tot i això, el director de Rodalies, Antonio Carmona, s’ha compromès aquest dimarts en una declaració a mitjans a dur a terme “petits ajustos” per evitar el col·lapse i el malestar dels usuaris: “Demanem disculpes pel canvi en la mobilitat de les persones, però és una inversió històrica del govern espanyol”.

Un cop els usuaris arriben a l’estació de Sant Vicenç de Calders, diversos operadors d’informació de Renfe els ordenen en fileres en funció del seu destí. A una banda, els passatgers que van a Tarragona, a l’altre els que van a Salou i el parc d’atraccions PortAventura, i a l’última els que segueixen la carretera fins a Tortosa. “Ho tenen bastant ben organitzat”, comenta una dona que espera a la cua amb la seva filla per anar a passar uns dies al parc d’atraccions. Quan el volum d’afluència de passatgers que surt de l’andana és més gran de l’habitual, però, la situació es descontrola lleugerament i els nervis tornen a convertir-se en els grans protagonistes dels afores de l’estació.

Desenes d’usuaris fent cua per agafar els autobusos alternatius a Sant Vicenç de Calders / G.M.

La confusió també arriba a l’estació de Sants

La confusió que s’ha viscut aquest matí a l’estació de Sant Vicenç de Calders també s’ha notat a les andanes 11 i 12 de l’estació de Sants, a Barcelona. “Jo ara només sé que he d’agafar el tren de dos quarts de vuit fins a Sant Vicenç de Calders. Un cop allà no tinc ni idea de quina situació em trobaré ni si hi haurà prou autobusos per a tothom”, lamenta Oriol Ramis, mentre espera pacientment l’arribada del tren amb els auriculars posats. Les cares llargues envaeixen tots els racons de l’andana. “És molt complicat arribat a la feina”, exclama. En arribar, però, els seus dubtes es dissipen i la cara de preocupació dibuixa un somriure: “Pensava que seria més difícil”. Els nervis, la confusió i la incertesa s’han convertit en els grans protagonistes de les primeres hores de l’arrencada del nou tall de Rodalies, que s’allargarà, com a mínim, cinc mesos. Tot i els entrebancs, però, l’administració catalana i Renfe mantenen la calma i es preparen per fer front a les complicacions de les obres de Roda de Berà, una de les inversions històriques de Rodalies.

Comparteix

Icona de pantalla completa