Breu endarreriment en el macrotall per obres de l’R3 de Rodalies, que s’allargarà setze mesos i que estan a punt de començar. Segons ha informat Rodalies, les obres de la nova fase de desdoblament del tram entre Parets del Vallès i la Garriga de la línia començaran el dimarts 7 d’octubre, i s’allargaran, d’acord amb les previsions actuals, fins al gener del 2027. Aquestes noves obres en la xarxa ferroviària començaran el mateix dia que les actuacions per a la remodelació “integral” de l’estació de Montcada Bifurcació, eix troncal de la xarxa de trens de Catalunya. Durant vuit mesos, des del 7 d’octubre fins al maig de 2026, segons les previsions de Renfe i Adif, el servei estarà interromput entre l’estació de Montcada i la de la Garriga a causa d’aquestes obres. A partir del mes de maig, amb la remodelació de Montcada culminada, l’R3 encara continuarà afectada entre l’estació de Mollet Santa Rosa i la de la Garriga.
Dues fases en un macrotall a l’R3 que durarà 16 mesos
Segons les estimacions dels gestors de Rodalies, la primera fase del macrotall de l’R3 afectarà prop de 20.000 viatgers diaris, mentre que la segona fase, amb la recuperació d’un tram, la xifra d’afectats es reduirà una mica, fins a 16.000. Per tal de garantir la mobilitat dels usuaris i “minimitzar” les conseqüències de les obres, des de Renfe posaran en marxa un pla de transport alternatiu per carretera amb 58 autobusos, que permetran els desplaçaments de 43.500 persones cada dia.
Durant aquestes obres es continuarà treballant en la creació de la nova estació de Parets del Vallès per millorar la capacitat de la infraestructura: “Serà una estació més moderna, integrada i plenament accessible, formada per un nou edifici de viatgers, zones verdes, aparcaments i àrees d’esbarjo que donarà resposta a un nou model de mobilitat, ampliant-ne l’àrea d’influència”, defensen des de Renfe.

Una prova prèvia per evitar el caos
L’últim gran tall per obres que va viure l’R3, l’octubre del 2023, va estar molt marcat pel caos organitzatiu en el transport alternatiu que havia de donar cobertura als usuaris de Rodalies afectats. Aprenent dels errors del passat, el portaveu de Renfe a Catalunya, Antonio Carmona, ha assegurat que enguany es duran a terme alguns viatges d’autobús sense passatgers els dies previs a les obres per afinar el funcionament del servei per carretera.
Un cop començades les obres, s’oferiran trajectes de bus directe entre Barcelona i Centelles cada deu minuts; autobusos que faran el recorregut entre Barcelona i Vic amb parada a Centelles cada quinze minuts, i un autobús cada hora entre Barcelona i la Garriga, els quals estaran disponibles des de les sis del matí i les deu de la nit. A banda, des de Renfe també reforçaran el servei ferroviari del nord de la línia -és a dir, el tram que s’enfila fins a Puigcerdà- amb 34 freqüències de pas més.