El director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, ha sortit al pas de les crítiques que ha rebut Trànsit després de l’accident a l’AP-7 que va acabar amb un tall de catorze hores i cues quilomètriques durant tot el divendres. Lamiel ha assenyalat que les conclusions que extreuen des de la major autoritat viària de Catalunya porten el SCT al mateix lloc: millorar la comunicació cap als conductors perquè puguin evitar la zona de l’accident i evitin quedar atrapats. El director del SCT sí que ha assenyalat que una d’aquestes tres mesures, un tall complet de la via i el desviament obligatori, podria enutjar els conductors, però que “les conseqüències de no fer-ho són pitjors que les de fer-ho”. Lamiel ha assenyalat que les tres mesures és millorar la informació que el SCT proporciona als ciutadans mitjançant els canals ordinaris (mitjans de comunicació), instal·lar panells en zones on s’hagi de prendre decisions per canviar de via circulatòria i finalment el tall de via i el desviament obligatori.

Per altra banda, preguntat per la seva possible destitució, Lamiel s’ha limitat a destacar la nota de la Conselleria en la qual es desmentia la seva destitució i on “la consellera mostrava confiança en la meva tasca”.

Tres mesures per evitar un nou caos a les carreteres catalanes.

Ramon Lamiel ha entonat el mea culpa, i ha assegurat que des del SCT hi ha va haver-hi un “error de concepte” en la comunicació de l’accident a l’AP-7. “El més important no és el que va passar sinó quines conclusions hem extret”, ha explicat.

“Quan atenem una emergència d’informació, comunicació de l’emergència, ens vam pensar que tothom està assabentat perquè nosaltres el vivim hora a hora”, explica un Lamiel que assenyala que el públic que circulava a l’AP-7 a primera hora del matí (quan es va produir l’accident) era diferent del de la tarda, ja que al matí era un públic informat perquè el desplaçament era, majoritàriament, per motius laborals mentre que el de la tarda era un desplaçament més recreatiu o d’oci. En aquest aspecte, Lamiel ha assenyalat que es va informar des del minut 1, i admet que per part dels usuaris potser va haver-hi “un ajornament de la presa de decisions” -és a dir, no canviar de via malgrat els avisos-. Per evitar aquestes situacions vol reforçar la comunicació amb un “responsable del sinistre” que es dediqui a “reforçar la comunicació de com evoluciona l’accident, en coordinació amb els equips viaris a les emissores, posant-se a disposició perquè informi l’equip”. “Un portaveu, diguem-ho així”, ha afegit.

L’accident mortal a l’AP-7 va provocar retencions a l’Hospitalet de l’Infant | Ariadna Escoda (ACN)

No és l’única mesura que ha anunciat, ja que la “segona línia d’acció” segons Lamiel serà reforçar la comunicació instal·lant panells en punts on s’hagin de prendre decisions -a les sortides o canvis de via abans d’arribar a l’accident o a les cues-. “Tu pots estar informat, però ajornes la decisió ‘ja sortiré a la següent'”, assenyala un Lamiel que destaca que aquests panells estan destinats a dir-li al conductor “cap aquí, més avall tindràs problemes”.

Finalment, la mesura més dràstica que el SCT contempla és que s’intervingui en el trànsit junt amb els Mossos d’Esquadra. “Tallar la carretera i no deixar passar, i desviar obligatòriament el trànsit”, un fet que assegura que no és fàcil de plantejat, ja que les desviacions sovint es fan per vies més lentes o més llargues, i per tant els conductors han de fer més quilòmetres. “Com més quilòmetres li fas fer a una persona més l’arrisques, a vegades això ens conté”, explica el director del Servei Català de Trànsit. Lamiel, a més, ha afegit que entén que els conductors es puguin enutjar si se’ls obliga a canviar la direcció, però assegura que “les conseqüències de no fer-ho són pitjors que les de fer-ho. Quedar atrapat en un embús és deteriorar la salut”

Comparteix

Icona de pantalla completa