El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Adif recula i apunta a un cúmul de fatalitats per explicar l’avaria de l’R2 sud

Adif ha reculat i ja no parla obertament d’un llamp com a causa de l’incendi en un quadre de senyals de Gavà que ha afectat la circulació de trens a l’R2 sud. La investigació del gestor d’infraestructures ferroviàries apunta que l’avaria va ser causada per una sobretensió de la catenària que va desencadenar una “concatenació de circumstàncies”. El director general de Conservació i Manteniment d’Adif, Àngel Contreras, ha reconegut que es desconeix què va provocar la sobretensió de la catenària i que tenen diverses hipòtesis, entre elles la del llamp, que el Meteocat ha desmentit.

Els tècnics d’Adif han pogut esbrinar fins ara que una sobretensió va trencar un fil de contacte de la catenària, que va caure fortuïtament sobre un senyal. Poc després es van cremar tots els cables i va provocar un incendi que va afectar la caseta de l’enclavament a Gavà. La investigació, que podria acabar en una setmana, apunta que la sobretensió la podria haver causat un llamp –hipòtesi descartada per Territori perquè el dia de l’avaria no van caure llamps a la zona–, un plàstic enroscat a la catenària o la sobretensió produïda durant el pas d’un tren.

Passatgers esperant a l'andana l'arribada d'un tren a l'estació de Rodalies de Gavà | ACN (Albert Segura)
Passatgers esperant a l’andana l’arribada d’un tren a l’estació de Rodalies de Gavà | ACN (Albert Segura)

Adif ha de revisar milers de metres de cable

Contreras ha explicat que Adif trigarà tres o quatre setmanes a reparar l’avaria perquè ha de revisar gairebé 9.000 metre de cables afectats per l’incendi, a més de diverses targetes electròniques, circuits i senyals. “Estem mirant cables, quins serveixen i quins no per poder restablir l’abans possible el sistema informàtic”, ha detallat el director general de Conservació. Adif nega que l’avaria sigui el resultat d’anys de manca d’inversions, com apunta el president de la Generalitat, Pere Aragonès, i assegura que la catenària afectada estava en “perfecte estat” quan es va produir la incidència.

Aquest dilluns, Aragonès ha considerat que la situació de l’R2 sud és “inacceptable” i ha acusat les “dècades de falta d’inversió” d’estar darrere l’avaria. “No ha estat una prioritat política dels governs espanyols, dels d’abans i del d’ara”, ha insistit. Només l’any passat, l’R2 sud va registrar 148 incidències, és a dir, una cada tres dies.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: JordiP a maig 09, 2023 | 10:35
    JordiP maig 09, 2023 | 10:35
    Bla, bla, bla. Es pensen que som uns bledes ignorants. Les xarxes elèctriques que serveixen una línia de FC estan equipades d'uns dispositius denominats "arrester" (o "surge arrester") que tenen per funció enviar a terra els pics de sobretensió, que no són infreqüents, protegint la instal·lació. I ho fan esplèndidament bé. Tant bé que no recordo haver sentit mai que un llamp o una sobretensió accidental hagi espatllat cap circuit de RENFE o dels FFCCC. I ja tinc uns quants anys. El que deu passar és que els arresters locals han desaparegut, estan curtcircuitats o no han estat revisats (o renovats) en el cicle normal de manteniment. I ja hem vingut a petar al tema de la manca d'inversió en la xarxa de Rodalies de Barcelona. Ho neguen? És inútil senyors: les avaries diàries us contradiuen.
  2. Icona del comentari de: Fart de Caspanya a maig 09, 2023 | 10:59
    Fart de Caspanya maig 09, 2023 | 10:59
    Fart de Caspaña, Fart de Renfe Adif i la seva pmare. Fart de viure en un estat podrit, corrupte i fatxa fins a la medul·la
  3. Icona del comentari de: fat boy a maig 09, 2023 | 11:18
    fat boy maig 09, 2023 | 11:18
    Llamp de llamp de rellamps! (Capita Haddock).
  4. Icona del comentari de: rd a maig 09, 2023 | 13:20
    rd maig 09, 2023 | 13:20
    el tren de la bruixa
  5. Icona del comentari de: Caos a Rodalies a maig 09, 2023 | 13:26
    Caos a Rodalies maig 09, 2023 | 13:26
    D'un desastre de gestió i de la manca d'inversions durant dècades, en diuen una averia. És urgent el traspàs, per començar a definir com s'ha de solucionar tot aquest desgavell.
  6. Icona del comentari de: obol a maig 09, 2023 | 23:07
    obol maig 09, 2023 | 23:07
    La fatalitat més gran és no haver-nos desempellegat d'Espanya encara al segle XXI. A veure si despertem.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa