Què sabem de viatjar? A simple vista la gent arriba a l’aeroport, factura l’equipatge, passa els controls de seguretat, i puja a l’avió per desplaçar-se fins al seu destí, però en tot aquest procés hi intervenen moltes persones. Abans que arribin les maletes a l’avió han de passar tot un entramat de cintes. Segons descriu la cap del Departament d’Instal·lacions Especials de l’aeroport del Prat, Sheila Muñoz, a Barcelona una maleta fa un viatge de 2,1 quilòmetres per les cintes abans d’arribar a l’avió. Però quant temps triga a fer tot aquest recorregut? Segons explica Muñoz, des que els viatgers facturen les seves maletes, els equipatges tarden 3,5 minuts a recórrer algun dels sis patis de la T2B fins als remolcs de les empreses de ‘handling’ que les transportaran fins a l’avió.
Els equipatges pugen per una cinta situada a pocs metres dels taulells de facturació, en una zona restringida al públic, on s’identifiquen i es distribueixen a cada avió. Aquest equipament es troba a la Terminal 1 (T1) i permet que l’equipatge passi una inspecció. De fet, l’equipament ja compta amb els requisits de la nova normativa europea de detecció d’explosius EDS (Explosive Detection System) Standard 3. Hi ha un total de 12 màquines equipades amb la tecnologia més avançada que permeten inspeccionar detalladament cada una de les maletes. Segons expliquen des de l’aeroport a l’Agència Catalana de Notícies (ACN), en tres minuts i mig, cada equipatge passa el primer nivell del control automàtic EDS i és derivat cap al remolc de l’empresa de ‘handling’ perquè el traslladi a la bodega de l’avió. De fet, segons apunta Aena, el 80% de les maletes el supera sense problemes en comparació al 50% de l’anterior sistema, cosa que permet agilitzar encara més el procés.

Què passa si una maleta és sospitosa?
La inspecció de l’equipatge es fa a través d’una màquina, però què passa si la maleta és sospitosa. Muñoz detalla que la normativa preveu fins a quatre fases més que poden dilatar una mica més aquest procés. En cas que l’equipatge sigui sospitós, passa a una segona fase de la inspecció que consisteix en l’anàlisi de la maleta per part d’operadors de seguretat. Si, tot i així, consideren que conté algun producte que pot comprometre la seguretat del vol, s’eleva a un tercer nivell i la maleta passa per una altra màquina que l’escaneja amb la supervisió, aquest cop, de la Guàrdia Civil. L’últim nivell d’anàlisi s’arriba quan es confirma que l’equipatge conté material explosiu. En aquest cas, és tancat en un contenidor pressuritzat i es trasllada a un espai controlat per fer-lo detonar, però des de l’aeroport asseguren que no s’ha arribat mai a aquesta situació.

