Nova rebregada de la Sindicatura de Comptes al departament de Drets Socials, ja molt castigat per l’escàndol de la Direcció General d’Atenció a la Infància i a l’Adolescència (DGAIA). En un nou informe, difós aquest matí per la mateixa auditoria pública destaca que “la manca de seguiment i control eficaços en la gestió de les prestacions ha provocat l’existència de casos que podrien incórrer en incompatibilitats i un volum elevat de pagaments indeguts –167,56 M€ en el període 2016-2024”. A més, destaca que un percentatge elevat ja no es podria reintegrar per haver prescrit. És a dir, entre els Governs de Carles Puigdemont, durant l’aplicació del 155, de Quim Torra i Pere Aragonès. A la consellera de Drets Socials, la Sindicatura li torna a encomanar feina.
L’informe, amb número 6/2025 i al qual ha tingut accés El Món, es titula “Departament de Drets Socials: prestacions econòmiques de dret subjectiu, exercici 2022”. Un control comptable realitzat en compliment del seu Programa anual d’activitats. L’informe, presentat per la síndica Maria Àngels Cabasés com a ponent, va ser aprovat pel Ple de la Sindicatura en la sessió del 20 de maig del 2025. L’objectiu d’aquest informe d’auditoria operativa és “fiscalitzar l’eficàcia, l’eficiència i l’economia de la gestió per part del Departament de Drets Socials (DDS) de les prestacions socials de caràcter econòmic i dret subjectiu”.
“Debilitats”
L’informe és especialment dur en generalitzar que es posen de “relleu debilitats importants que afecten negativament l’eficàcia, l’eficiència i l’economia de la gestió del conjunt de prestacions econòmiques de dret subjectiu”. Essencialment, aquestes debilitats comprometen els àmbits de la planificació estratègica, l’establiment dels objectius i indicadors vinculats a la intervenció pública, l’accés a les dades, la cobertura poblacional, la coherència entre prestacions gestionades pel Departament de Drets Socials i per altres administracions, els temps de resolució de les sol·licituds, les accions de seguiment i control, l’accés efectiu a les prestacions i la seva homogeneïtat territorial”, afegeix.
Així mateix, l’auditoria emfatitza que “durant la fiscalització la Sindicatura ha observat que hi havia risc de conflicte d’interès en la gestió i supervisió d’algunes prestacions externalitzades a un conjunt d’entitats col·laboradores sense ànim de lucre, per a l’activitat de les quals no s’ha garantit un marc de regularitat i transparència, fet que pot comprometre la consecució de l’interès general en la implementació de la política pública”. Un cas com el de la DGAIA.
Per a la Sindicatura, “la quantia destinada a les prestacions econòmiques és insuficient per protegir davant la pobresa, i presenta certes limitacions a l’hora de corregir tendències creixents en costos o diferències territorials”. A més, carrega contra els “temps dilatats en la gestió de les prestacions, la manca de mecanismes de seguiment i control, i la inexistència d’un marc de supervisió que garanteixi que es protegeix l’interès general en tots els casos limiten l’efectivitat de la intervenció”. “S’observa una manca d’equitat territorial en l’accés a les prestacions per part de les persones en situació de pobresa, en termes de municipis”, ressalta l’informe en les mancances.