Missing 'path' query parameter

Plataforma per la Llengua ha denunciat que treballadors de la companyia aèria Ryanair van discriminar una ciutadana a l’aeroport de Palma pel fet parlar en català. L’ONG del català, que ha assessorat la víctima perquè presenti una denúncia tant a Ryanair com a la Direcció General de Consum de les Illes Balears, ha publicat un àudio que “acredita aquesta discriminació dels fets” ocorreguts el passat 2 de març. “No entendemos catalán porque somos de fuera. Cuando hables en castellano, porque estamos en España, hablamos y nos entendemos“, i, a més, afegeixen que a “Mallorca se habla mallorquín, en todo caso, no catalán”.

Aquesta vulneració de drets lingüístics, segons detalla l’entitat, van ocórrer quan la passatgera, que viatjava amb prioritat i amb la seva habitual maleta blava, va ser aturada a la porta d’embarcament, i se li va comunicar que la seva maleta no era apta per a ser transportada a la cabina. En aquest sentit, Plataforma per la Llengua remarca que quan la persona va intentar esbrinar quin era el problema dirigint-se en català “la resposta del personal va ser confusa i poc col·laborativa”. Aleshores, segons el relat de la denunciant, els treballadors es van adonar que la usuària de l’aerolínia s’expressava en català i va ser aleshores quan de manera grollera, i amb les paraules anteriorment reproduïdes, li van dir que no l’entenien per què eren de fora.

Però l’incident no va quedar aquí, i Plataforma per la Llengua relata que l’hostilitat dels treballadors va anar en augment, i li van demanar que s’apartés de la zona d’embarcament amb l’advertiment que, si no ho feia, n’informarien les autoritats de l’aeroport de Palma. A més, li van prendre el DNI sense oferir cap mena d’explicació sobre el procediment i quan va demanar una solució sobre la maleta, després de ser ignorada, se li va comunicar que havia de pagar un recàrrec per a facturar-la. I quan volia fer el pagament, li van deixar anar que “has perdut la teva oportunitat, ara esperaràs fins al darrer moment o avui no volaràs”. Finalment, i després d’un temps d’espera, va pagar una quantitat extra. Indignada amb la situació, la usuària va sol·licitar els noms dels treballadors de l’empresa irlandesa implicats en l’incident, però només li van proporcionar un “número de treballador”, que no permet verificar els treballadors.

Ryanair vulnera els drets lingüístics de la passatgera

La passatgera va posar els fets en coneixement del servei de defensa dels drets lingüístics de Plataforma per la Llengua, que l’ha assessorada i l’ha acompanyada en el procés perquè presenti una denúncia tant a Ryanair com a la Direcció General de Consum de les Illes Balears. L’entitat considera que Ryanair “va vulnerar, de manera flagrant, els drets lingüístics de la ciutadana” perquè, d’entrada, l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears reconeix el català com a llengua pròpia i oficial, garanteix el dret d’usar-la i prohibeix qualsevol forma de discriminació per raó de llengua. A més, recorda que la Llei de normalització lingüística protegeix el dret de qualsevol persona a expressar-se en català en les seves relacions amb empreses privades, i la llei de protecció dels consumidors de les Illes Balears tipifica com a infracció de consum “incórrer en conductes discriminatòries en la prestació de serveis”.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter