Missing 'path' query parameter

Plataforma per la Llengua va anunciar recentment que la coneguda marca de roba texana Levi Strauss & Co. havia començat a etiquetar en català els seus productes. “Per fi, Levi’s inclou el català a l’etiquetatge”, va anunciar al seu compte oficial d’X, abans Twitter. L’exemple d’aquesta marca mundialment coneguda ha estat seguit per Salsa Jeans i Dockers, dues empreses del sector tèxtil mundialment conegudes. De fet, Dockers pertanyia a la firma tèxtil nord-americana Levi Strauss, que aquesta setmana ha subscrit un acord definitiu per vendre la marca a Authentic Brands Group per un valor inicial de 277 milions d’euros, que podria augmentar en 71 milions d’euros addicionals en funció del rendiment del negoci sota la propietat del grup que aglutina una cartera d’una cinquantena de marques, entre les quals hi ha Reebook, Sports Illustrated o David Beckham.

La decisió d’aquestes tres marques –la de Levi’s va ser anticipada per l’ONG del català a finals d’abril– l’ha anunciat el Departament de Política Lingüística al seu compte de Twitter: “Aquesta primavera, les marques Levi’s i Salsa Jeans han començat a etiquetar en català gràcies a la petició del Departament de Política Lingüística”, i també ha assegurat que “Dockers s’hi afegirà ben aviat“. De fet, Plataforma per la Llengua va remarcar que decisions com les adoptades per aquestes companyies són clau per “normalitzar la situació del català en l’àmbit socioeconòmic” i per situar-la “allà on li pertoca”.

Més marques es passen al català

D’altra banda, el Departament del conseller Francesc Xavier Vila ha comunicat que altres marques del sector tèxtil han començat a etiquetar en català. És el cas de la marca de roba Florencia, que compta amb 11 botigues a Catalunya i una a Palma de Mallorca, i que ha incorporat la llengua a les etiquetes de cartó i també al web. Una altra marca que ha inclòs recentment el català en l’etiquetatge tèxtil és la francesa de moda infantil i per a bebès Okaïdi-Obaïbi, que també ofereix en català el web de venda en línia. 

Set marques van incorporar el català a l’etiquetatge l’any 2024

El 2024 ha vist la llum la incorporació de la llengua catalana en les etiquetes de set marques: Adolfo Domínguez, Boston, Brighty&Co, C&A, Hug&Clau, Mayoral i Zeeman. El Departament de Francesc Xavier Vila en el balanç que va fer del programa Emmarca’t durant l’any 2024 va detallar que de 77 grans marques que s’havien tornat a analitzar l’any 2020, 12 tenien havien incorporat el català a l’etiquetatge, que representa el 15,6 % del total; i han continuat sumant-s’hi fins ara 29 grans marques, com ara Bimba y Lola, Cortefiel, Guess, H&M, Primark o Uniqlo, amb les quals se supera la barrera del 50 %. De fet, Política Lingüística ja va avançar que aquest 2025 incorporarien l’etiquetatge tèxtil en català marques com Abercrombie&Fitch, Gilly Hicks, Hollister i Scalpers, entre d’altres. Emmarca’t serveix per fomentar la llengua en marques de 21 sectors que operen a Catalunya.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter