Missing 'path' query parameter

Montserrat Forcada, la veïna de Molins de Rei que la setmana passada va denunciar una discriminació lingüística que ella i la seva filla van viure aquest 2 de juliol amb un metge de l’Institut Català de Retina (ICR), situada al districte de Sarrià-Sant Gervasi de Barcelona, ha denunciat els fets al Departament de Salut. La denuncia, a la que ha tingut accés El Món, va contra el doctor Emmanuel Esteban Martínez, nascut a l’Argentina, i l’ICR i s’ha presentat de forma telemàtica amb dos documents adjunts: un amb l’explicació dels fets i el full de reclamacions de l’ICR que va omplir la pacient in situ. També ha estat en contacte amb Plataforma per la Llengua, que s’han interessat el seu cas i també ha posat els fets en coneixement del Departament de Política Lingüística. A més, subratlla que la història amb el metge va començar fa un any quan van anar a fer-se la revisió oftalmològica anual.

El document on relata els fets, i com també ha explicat a aquest en conversa diari, Forcada exposa que ella i la seva família són pacients de l’Institut Català de Retina “des de fa molts anys” i lamenta que des de fa uns anys “cap metge ens atén en català”. Així i tot, ells han pogut continuar parlant en català “i, en general, ningú ens diu res, més enllà d’algun cas puntual en què algun professional ens ha demanat que li traduïm paraules concretes que no entenia, cosa que sempre hem fet”. A més, remarca que ja fa un any van tenir una revisió oftalmològica amb el mateix metge que enguany: “Durant la visita, ens va demanar que li parléssim en castellà perquè no entenia el català”, però s’hi van negar i es van oferir a “parlar més a poc a poc o traduir-li qualsevol paraula que no comprengués”. En finalitzar la revisió, els va comentar que “feia poc que havia arribat a Barcelona i que, per aquest motiu, desconeixia la nostra llengua”. “Li vaig suggerir que fes un curs per aprendre’l i em va respondre: ‘I tant que el faré, perquè el català és una llengua molt bonica'”, subratlla la Montserrat, que creu que “ho va dir en to de burla”.

Un any després d’això, el passat 2 de juliol, els hi va tocar el mateix metge i, segons el relat de la denunciant, “tot just entrar a la consulta ens va dir: ‘¡Son ustedes las del catalán! Pues les ruego que se quiten de mi agenda y que no se vuelvan a agendar conmigo para evitar situaciones desagradables. Me acojo al derecho de uso de la lengua común, así que no las voy a atender’. Ella explica que li va traslladar que ella s’acollia al seu dret de no canviar de llengua, però que en cap moment exigia al doctor que la canviés, però “em va interrompre mentre parlava, no em va voler escoltar (així li ho vaig fer saber) i ens va obrir la porta perquè marxéssim de la consulta”. “Ens va fer fora”, denuncia.

Una dona a una consulta d’oftalmologia / Pixabay

Va haver d’anar a un altre centre a posar la queixa per escrit

Com ella ha explicat en conversa a aquest diari, i consta al relat dels fets traslladats a Salut, immediatament va explicar el que havia passat a un recepcionista –que també els va parlar en castellà– del centre que l’ICR té al carrer Pau Alcover, 67, i que li va comunicar que havien de tornar un altre dia perquè no la podien visitar malgrat que ella duia les gotes posades i tenia les pupil·les dilatades. “Van fer diverses trucades per saber si hi havia al centre algun metge que entengués el català, però no en van trobar cap”, lamenta.

El recepcionista li va explicar que per posar la queixa formal i per escrit, que també adjunta en la denúncia, s’havia de dirigir a la seu central de l’IRC, situada al carrer Ganduixer, 67. Allà va explicar els fets a un senyor que el va atendre de “manera professional i neutral” i li va traslladar que tenia dret de”presentar una queixa escrita”. “Així ho vaig fer, mitjançant el full d’incidències dels pacients. També li vaig comunicar que denunciaria els fets perquè considerava que era la meva obligació”, subratllat. Finalment, la Montserrat i la seva filla van poder ser ateses per un altre metge que no parlava català, però que sí que l’entenia, i, segons destaca, ho va fer de “manera correcta i professional”. “Vam acabar al cap de tres hores”, detalla a aquest diari l’afectada.

Trucada de l’ICR per insinuar que “no tirés endavant” la denúncia

En la denúncia, la Montserrat detalla una trucada de la directora de Comunicació i d’Experiència del Pacient de l’ICR, Laura Gómez. Durant la conversa li va proposar reunir-se aquest dilluns, però l’afectada no pot fins a finals de juliol per qüestions personals, però li va traslladar la seva “predisposició” a parlar amb qui calgués i a explicar els fets. Des de l’IRC, que també es van posar en contacte amb ella a través de les xarxes socials, li van traslladar que volien escoltar l’opinió del metge, però ella li va insistir que “era objectiu i innegable era que el doctor es va negar a visitar-nos, tant a mi com a la meva filla menor d’edat”. Així mateix, li va comunicar que presentaria denúncia. “Em va dir que això ‘arribaria molt lluny’, insinuant que potser no la tirés endavant”, exposa l’afectada.

Tot i això, la Montserrat exposa que la conversa va ser “cordial i afable”, i que ella va “mostrar bona predisposició”, però alhora va ser “ferma en la decisió de tirar endavant la denúncia perquè considero profundament que és la meva obligació”. Amb tot, va reclamar a l’Institut Català de la Retina que tot el que li havien dit li fessin arribar per escrit i va demanar “si acomiadarien el doctor Emmanuel Esteban Martínez, ja que, segons havia pogut comprovar, no soc la primera pacient que es queixa d’aquesta persona per motius lingüístics”. De fet, aquest doctor té altres queixes en les ressenyes de Google que té l’IRC. Després d’aquesta trucada, però, no ha tingut cap més contacte amb els responsables de l’Institut. Ella, segons ha deixat clar a El Món, només traurà la denúncia si rep disculpes de forma pública per part del metge i de l’IRC i si el fan fora.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter