Un nou episodi de catalanofòbia ha tornat a posar en evidència la manca de respecte que pateixen sovint els usuaris catalanoparlants, que veuen com els seus drets són vulnerats de forma sistemàtica en l’àmbit dels serveis i de l’atenció al públic. En aquesta ocasió, els fets van tenir lloc aquest diumenge, 23 d’agost, cap a les 17 hores, al taulell que l’empresa privada de lloguer de vehicles Goldcar té a la Terminal 1 de l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat. En Francesc Xavier ha denunciat els fets aquest matí a través d’un fil a la xarxa social X.
La situació es va desencadenar quan es va adreçar a l’empleada amb un “Bona tarda. Tinc una reserva” i li va lliurar la documentació corresponent –DNI, carnet de conduir i targeta de crèdit– per recollir un vehicle contractat prèviament a través de la plataforma Rentalcars. La gestió per a l’entrega del cotxe de lloguer transcorria amb total normalitat –fins i tot després d’assignar-li el model de cotxe i discutir les opcions de cobertura i franquícia– quan, de sobte, la treballadora va assegurar que no podia continuar amb el tràmit al·legant que el nom de la reserva no coincidia amb el de la targeta de crèdit.
Malgrat que el client va mostrar la confirmació al mòbil on s’acreditava que el nom “Francesc Xavier” era exactament el mateix que al DNI i a la targeta bancària, la resposta de l’empleada va ser rotunda: es negava a lliurar-li el cotxe.
Ahir, 23 d’agost a les 17:00h tenia una reserva amb @goldcarcares a la T1 de l’aeroport de Barcelona – El Prat, feta a través de Rentalcars.
— xavierms (@xmsjornalista) August 24, 2026
Arribo al taulell, dic «Bona tarda. Tinc una reserva» i lliuro a la treballadora el DNI, el carnet de conduir i la Visa. 🧵 pic.twitter.com/WivcxbBFxA
“Els únics idiomes obligatoris són el castellà i l’anglès”
La perplexitat de l’usuari davant a situació que estava vivint es va resoldre quan la mateixa treballadora va destapar el veritable motiu pel qual es negava a entregar-li el vehicle que havia contractat. Segons el relat de l’afectat, l’empleada de la companyia privada de lloguer de vehicles li va recriminar obertament que hagués mantingut el català durant tota la conversa mentre ella li responia en castellà. Tot seguit, li va etzibar que no tenia “cap obligació d’entendre el català”i que a l’aeroport “els únics idiomes obligatoris són el castellà i l’anglès”. Davant el retret, el client es va limitar a recordar-li que sí que hauria d’entendre la llengua pròpia del país on treballa.
En Xavier també detalla que durant la tramitació inicial no havia percebut cap problema durant la conversa, on ell va mantenir el català i ella li va respondre en castellà. “No m’havia manifestat cap dificultat ni m’havia demanat que canviés de llengua. Al contrari: ja m’havia assignat el vehicle”, remarca l’afectat, que, a més, afirma que “si m’hagués demanat que parlés en castellà, ho hauria fet”. De fet, en Francesc Xavier va arribar un punt que es va adreçar a la treballadora en llengua castellana per confirmar que es negava a tramitar la reserva, com així va ser. “La resposta és inequívoca: no m’atendrà. Deixa d’adreçar-se a mi, deixa de mirar-me i em demana que em retiri del taulell”, exposa. És en aquest punt de la situació, que l’afectat pren consciència del que li està passant: “Goldcar m’està deixant sense el cotxe que tenia reservat després d’haver-me recriminat obertament que parlés en català”. “Em sento maltractat, humiliat i víctima d’una actitud catalanòfoba”, assegura.
Excuses surrealistes per no rectificar
Veient la seva situació de desemparament, en Xavier va sol·licitar ser atès per algun dels altres dos companys que hi havia al taulell. Quan un d’ells finalment el va atendre, en lloc de resoldre la incidència provocada per la primera treballadora de la companyia, li va oferir una explicació completament inversemblant: li va al·legar que al carnet de conduir el seu nom hi figura en castellà “Francisco Javier”, mentre que a la reserva, al DNI i a la Visa hi consta en català “Francesc Xavier”, i que aquesta discrepància impedia el lloguer, arribant a suggerir-li que hauria de canviar el nom del carnet de conduir.

L’afectat considera que l’argumentació del segon treballador no s’aguanta per enlloc perquè, segons diu, port anys llogant vehicles i facilitant la mateixa informació. “Mai m’havien posat cap problema per aquesta diferència”, destaca en Francesc, que no va aconseguir que el treballador reconsideri la seva decisió i li entregui el cotxe: “Ell insisteix i fins i tot em diu que hauria de canviar el nom del carnet de conduir”. Davant d’aquesta situació injustificable, en Xavier va demanar el full de reclamacions i va abandonar el taulell sense vehicle. L’afectat ha explicat a El Món que encara no ha omplert el full de reclamacions i que no sap si ho acabarà fent: “No crec en aquestes coses”.
Resolució a ClickRent i assistència de Rentalcars
Per poder disposar d’un vehicle, el client va haver de fer una nova reserva des del mòbil a través de Rentalcars, aquest cop amb la companyia ClickRent. Posteriorment, es va posar en contacte amb l’atenció al client de Rentalcars per explicar els fets i la plataforma, després de comprovar la incidència amb Goldcar, va accedir ràpidament a cancel·lar la reserva inicial sense cap cost. Finalment, en Xavier –encara “perplex” per la situació que acabava de patir– es va desplaçar en bus llançadora fora de la terminal fins a les oficines de ClickRent. Allà es va demostrar el que ja havia advertit al segon treballador de Goldcar: li van tramitar la reserva i lliurar el cotxe sense cap mena de problema mostrant exactament els mateixos documents. “La meva experiència com a client a ClickRent és totalment oposada a la que acabo de tenir a Goldcar. Rebo un tracte amable i professional que, a més, en aquest cas, és íntegrament en català”, conclou.

