Missing 'path' query parameter

Arnau Muntadas, l’advocat de la clienta d’una fleca de l’Estartit (Baix Empordà) que ha estat denunciada per defensar els seus drets lingüístics considera que la querella s’acabarà arxivant perquè “no té recorregut penal”. Una discussió entre la propietària de la fleca i la clienta, que va demanar una barra de pa en català, ha acabat als jutjats. La dona ha estat denunciada per amenaces i assetjament perquè la dona va tornar a l’establiment per demanar explicacions i recriminar l’actitud tant de la propietària com de la treballadora que la va atendre.

A la vista que s’ha fet aquest dijous a la Bisbal d’Empordà, Muntadas ha demanat que s’arxivi la causa. “La víctima ha relatat la discussió arran de poder parlar en català i ja està. Entenem que un assetjament ha de ser una cosa reiterada i amb intensitat i les amenaces en cap moment s’han pogut provar”, assegura. Només la demandant ha declarat com a testimoni, mentre que la clienta s’ha acollit al seu dret a no declarar perquè vol esperar que primer ho facin els testimonis de la discussió i de les enganxades posteriors. “No s’han practicat totes les proves, un cop s’hagi fet la nostra clienta no té cap problema a fer-ho”.

Acció Cassandra, impulsada pels advocats Lluís Gibert i Josep Rosell, ha assumit la defensa de Maria Teresa Oliveras, s’ha fet càrrec de la seva defensa i asseguren que és “víctima d’un clar cas de discriminació i vexacions” per voler ser atesa en català. A més, considera que “lluny de descriure una situació d’assetjament, corresponen a l’exercici pacífic i ferm dels drets de la querellada a ser atesa en català i a defensar la seva dignitat davant d’un tracte vexatori i discriminatori”.

Exterior de la fleca de l’Estartit (Baix Empordà) on es va produir la discussió per demanar una barra de pa en català / ACN

La discussió per demanar una barra de pa en català

Els fets es remunten al 22 de juny del 2024, quan la dona va entrar a la fleca i va demanar una barra de pa. La clienta explica que la dependenta li va exigir que li ho demanés en castellà, però que ella es va negar. L’estira-i-arronsa amb la treballadora va fer que la propietària intervingués en la discussió defensant la dependenta, i ara ha interposat una querella contra la clienta perquè en dies posteriors va tornar a la fleca a retreure-li el tracte. També està demandada per un delicte d’amenaces per unes publicacions a les xarxes socials que la demandada nega haver escrit.

Segons el relat aparegut a la premsa local dies després de l’incident, la dona va entrar al local i va preguntar: “Que no teniu barres de pa?” La dependenta, de males manera, li va exigir que li digués en castellà, segons la clienta, que es va negar a canviar l’idioma. Poc després, va aparèixer la propietària, que va recriminar-li que parlés en català. “Tu saps parlar castellà, la noia t’ha demanat que li parlis en castellà perquè no entens el català. Què t’has cregut?”, li va etzibar.

Sempre segons la seva versió, la clienta va tornar l’endemà per intentar aclarir la qüestió, però la mestressa de la fleca la va rebre a crits: “Ni se t’acudeixi acostar-te aquí… Ets espanyola, parla en espanyol… Què posa el teu DNI? Morta de gana!” Després de parlar amb els Mossos d’Esquadra, la clienta va tornar una tercera vegada per demanar el full de reclamacions per posar una queixa a Consum, però no li van voler donar. “Fora d’aquí, ets espanyola i moriràs sent espanyola”, li va etzibar la propietària. La Policia Local hauria intervingut per aconseguir el full de reclamacions. 

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter