El Govern ha decidit començar, a la seva manera, el traspàs de Rodalies a la Generalitat. El vicepresident, Jordi Puigneró, ha anunciat aquest dimarts que el seu executiu ha decidit adjudicar a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) la gestió del servei de Rodalies de Lleida a partir del 2024. D’aquesta manera, el Govern pretén expulsar Renfe d’aquesta part del territori català i iniciar un traspàs de facto. La intenció, segons ha explicat Puigneró, és que l’actual R12 es desdobli i passi a ser les RL3 i RL4, de manera que també pretenen que hi circulin mes trens.
Puigneró ha recordat que “aquesta legislatura ha de ser la del traspàs de Rodalies“, i és per això que ha emplaçat el govern espanyol a deixar de banda “els traspassos de fireta i de pa sucat amb oli” -en referència al traspàs del 2009, amb el qual el Govern va passar a controlar pràcticament només els horaris dels trens- i fer “un traspàs real i complert”. El vicepresident ha promès que durà aquesta qüestió a la mesa bilateral entre la Generalitat i la Moncloa per resoldre aspectes més tècnics però no de fons, com el conflicte polític. “La ciutadania no es mereix l’actual servei que està prestant Renfe a Catalunya“, ha etzibat.
El vicepresident ha explicat que la intenció del Govern de la Generalitat en aquesta operació per començar a expulsar Renfe de les vies ferroviàries catalanes és substituir els trens antics i incorporar noves unitats que siguin més “sostenibles” i que a bord tinguin servei de connexió a internet a través de xarxa wifi. El Govern calcula que el 2026 hi hagi més de 450.000 viatgers. És a dir, que espera que hi hagi un 55% més de demanda ferroviària que la que hi va haver el 2018, les darreres dades anteriors a la pandèmia del coronavirus.