El brot de hantavirus que va començar en un creuer de luxe i que ja ha deixat tres persones mortes es dirigeix cap a les Illes Canàries, on està previst que arribi diumenge vinent al matí. Segons ha explicat el president de les Illes Canàries, Fernando Clavijo, el vaixell afectat fondejarà però no atracarà al Port de Granadilla, al sud de Tenerife, com estava previst inicialment. “Creiem que el fet que no atraqui és una molt bona notícia perquè els vectors de possible contagi i de risc disminueixen”, ha apuntat el president canari, que també ha demanat a l’executiu espanyol que el creuer estigui “el menor temps possible” a les costes de l’arxipèlag.

El creuer havia sortit del port argentí d’Ushuaia i es dirigia a Cap Verd, però la seva destinació final eren les Illes Canàries, cap a on navega ara, amb 14 espanyols a bord, dels quals cinc són catalans. La ministra de Sanitat, Mónica García, confia que els ciutadans de l’Estat que viatgen al vaixell on s’ha declarat un brot d’hantavirus faran quarantena voluntària a l’hospital militar Gómez Ulla de Madrid, però si no és així, disposen de les “eines legals” per preservar la salut pública, ha dit a TVE. La quarentena ha de ser de 45 dies, tot i que s’ha d’acabar d’establir quan es considerarà el dia 0. Segons l’OMS, hi ha cinc casos confirmats i altres tres de sospitosos.

30 passatgers van desembarcar del creuer

D’altra banda, l’empresa Oceanwide Expeditions, propietària del creuer MV Hondius, on s’ha detectat el brot d’hantavirus, ha confirmat que 30 passatgers -inclòs el cos del primer creurista mort a bord del vaixell- van desembarcar a l’illa de Santa Helena el 24 d’abril passat. En un comunicat, la companyia ha informat que el passatger va morir l’11 d’abril i que el primer cas d’hantavirus “no es va confirmar fins al 4 de maig”. “Tots aquests passatgers estan sent contactats per la companyia. S’està treballant per identificar els passatgers i els tripulants que van embarcar i desembarcar en diferents escales des del 20 de març”, ha assegurat l’empresa. Ara mateix, la resta del passatge del vaixell està assimptomàtic.

Una hostessa d’un vol de KLM, hospitalitzada

Una de les passatgeres que va agafar un avió es va trobar malament i va acabar morint. Es tracta d’una dona neerlandesa de 69 anys. La companyia KLM ha emès un comunicat en el qual diu que se la va permetre volar des de Johannesburg a Amsterdam a causa del seu estat de salut. KLM assegura que la usuària va estar “breument” a bord. Segons mitjans neerlandesos, l’hostessa que va estar en contacte amb la passatgera es troba hospitalitzada a Amsterdam. Està aïllada i se li estan fent proves, tot i que presenta símptomes lleus. Ara les autoritats, busquen als ciutadans que van estar en contacte amb els infectats.

Tot i que ara mateixa a Catalunya no hi ha cap cas, el president de la Generalitat, Salvador Illa, s’ha referit al brot de hantavirus en una piulada a la xarxa X. Illa ha demanat a tothom que estigui “a l’altura” d’un moment “excepcional” en referència a l’episodi d’hantavirus. “Catalunya ho estarà”, ha assegurat des del seu compte. “Actuem amb responsabilitat i coordinació entre administracions. Amb la salut pública no es juga. Cal posar la ciència i la lleialtat institucional per davant de tot”.

Una treballadora de l’OM davant d’un avió medicalitzat pel brot de hantavirus / OMS

Ara, “no hi ha risc” a Europa, diu la UE

La Comissió Europea ha confirmat reunions amb Espanya i les autoritats sanitàries com l’Organització Mundial de la Salut (OMS) o el Centre Europeu per a la Prevenció i el Control de Malalties (ECDC) pel brot d’hantaviurs detectat al creuer MV Hondius. La portaveu de l’executiu comunitari, Eva Hrncirova, ha reiterat el missatge que a hores d’ara “no hi ha risc” a Europa i que estan en contacte des que es va informar del primer contagi. Tot i això, ha avisat que no s’ha de “subestimar” la situació i cal estar preparat “per actuar en qualsevol circumstància”.

Comparteix

Icona de pantalla completa