La plataforma de Docents per la Qualitat Educativa, formada per professors de llengua catalana, llengua castellana, filosofia, economia i empresa, física, química, biologia, geologia i ciències ambientals, ha tornat a denunciar les “polítiques educatives” que ha emprès el Departament d’Educació, ara en mans de la consellera Esther Niubó, des de l’any 2010. Aquesta vegada, però, la plataforma de docents ha fet un pas més i ha decidit demanar formalment ajuda a la síndica de greuges, l’organisme encapçalat per Esther Giménez-Salinas. Segons denuncien des de la plataforma, les reformes educatives que han impulsat tots els titulars de la cartera d’ensenyament des de l’any 2010 “vulneren drets fonamentals de l’alumnat i el professorat i comprometen seriosament la qualitat del sistema educatiu públic català“.
En la comunicació formal remesa a la síndica, els docents asseguren que les “demandes” que ha traslladat el professorat en els darrers anys “han estat sistemàticament ignorades malgrat haver estat presentades al Parlament i en reunions amb responsables del Departament”. En aquest sentit, de fet, la plataforma de docents adverteix que, en aquests moments, aquestes reclamacions encara prenen més força, ja que compten amb el suport de les principals organitzacions sindicals del país -que han endurit en els darrers mesos el pols amb l’administració catalana-, els claustres, les universitats, les associacions i les entitats socials. És per aquest motiu que demanen a la síndica que investigui les actuacions de la conselleria d’Educació per determinar si “s’han vulnerat drets educatius” dels estudiants catalans.

La fusió de ciències a batxillerat, un punt d’inflexió
Un dels motius que ha accentuat el malestar dels docents, cosa que ha acabat desembocant amb aquest escrit a la síndica, és la polèmica fusió de matèries científiques a batxillerat. En aquest sentit, la plataforma docent adverteix que aquests canvis, impulsats per l’actual consellera a petició d’un requeriment del govern espanyol, suposen una “retallada horària” en matèries clau per a la formació de les noves generacions. En detall, la plataforma docent denuncia que aquesta problemàtica afecta diferents àrees de l’ensenyament. Per una banda, a l’assignatura de filosofia, ja que denuncien que Catalunya és l’autonomia on es fan menys hores d’aquesta matèria. En segon lloc, en llengua catalana: “Es mantenen les retallades d’hores lectives tot i l’augment del currículum, fet que empitjora les competències lingüístiques de l’alumnat”, denuncien des de la plataforma docent. En aquest sentit, també lamenten que els estudiants catalans fan menys hores de castellà que els alumnes de la resta de territoris de l’estat, però que igualment han d’aconseguir els “resultats òptims” en els indicadors espanyols. Els docents també lamenten la reducció d’hores de ciències a batxillerat, cosa que ha posat en peu de guerra a tota la comunitat educativa, i que s’ha perdut “coherència i contingut” a l’assignatura d’economia i empresa a la secundària postobligatòria.
La plataforma de docents també ha denunciat a la síndica que, en la darrera dècada, s’han imposat canvis metodològics a les direccions dels centres educatius que han repercutit negativament en el nivell acadèmic dels alumnes: “S’han implementat metodologies sense proporcionar els recursos ni la formació adequada, sobrecarregant els docents i comprometent l’aprenentatge”, lamenten des de l’agrupació de professionals. A banda, des del col·lectiu també denuncien a la síndica que totes les reformes curriculars que ha impulsat la cartera d’ensenyament en els darrers anys s’han fet sense tenir en compte la veu dels docents: “Les reformes curriculars han estat imposades sense una negociació efectiva amb els docents, contravenint els principis de participació democràtica i menyspreant l’expertesa del professorat”, reblen des de la plataforma. Per tots aquests motius, doncs, els docents han optat per portar les seves reclamacions a la síndica de greuges.