Gairebé dos mesos després de la primera reunió de grup d’experts que el Govern de Pere Aragonès ha creat, entre d’altres, per donar resposta a l’estocada de les proves PISA, la comissió ha presentat aquest dimecres l’informe sobre les propostes de millora del sistema educatiu. Concretament, n’han elaborat 154. En una trobada des de la seu del departament, el grup impulsor ha fet entrega del document en el qual detallen totes les idees que han recollit durant els mesos de treball. El plantejament de la comissió implica aplicar mesures a mitjà i llarg termini com, “promoure un pacte nacional per la inclusió i l’equitat” o “incrementar el nombre de docents per poder fer més codocències, treballar en grups reduïts i abaixar les ràtios, molt especialment en els entorns més complexos”, entre d’altres. De fet, aquesta última és una de les grans reclamacions del sector educatiu.
El grup que assessora la conselleria d’Educació, dirigida per Anna Simó, també planteja crear un “marc de referència” sobre el procés d’aprenentatge de la comunicació oral, l’escriptura, la comprensió lectora i les matemàtiques -els principals punts que van marcar la davallada de les PISA-, i promoure mesures per “incentivar la participació de l’alumnat”. Aquestes, però, són només quatre de les 18 propostes que planteja la comissió d’experts per millorar el funcionament de l’escola catalana. Per articular l’informe, el grup ha elaborat sis línies d’actuació: treballar per “l’equitat i la inclusió” de l’alumnat, focalitzar l’acció dels docents en les competències bàsiques, garantir el benestar dels alumnes, “millorar la formació inicial dels docents”, i garantir “l’estabilitat econòmica” dels centres.

La pilota, en mans de la conselleria
Aquestes són algunes de les propostes del grup d’experts, però les competències sobre si implementar aquestes idees al sistema educatiu recauen en la conselleria. “La voluntat no és oferir receptes màgiques, hem volgut recollir les propostes, però sabent que en educació cap acció té uns resultats immediats. Hem mirat que les mesures siguin viables, algunes necessitaran més temps, però totes són possibles”, ha argumentat el coordinador tècnic del Grup Impulsor i president del Consell d’Educació de Catalunya, Jesús Vinyes.
Per la seva banda, la consellera s’ha compromès a posar sobre la taula totes les mesures i intentar implementar-les, en la mesura del possible: “El Govern i el Departament d’Educació ens comprometem a aplicar ja mesures urgents les que tinguin més impacte sobre l’alumnat i el sistema educatiu i siguin viables més a curt termini, amb els 50 milions que hi ha previstos als pressupostos, però necessitem que s’aprovin aquests pressupostos”, ha asseverat Simó.