El Departament d’Educació ha anunciat que prohibirà els telèfons mòbils a l’aula a totes les etapes de l’educació obligatòria a partir del curs 2025-2026. És la principal decisió que ha pres la conselleria després d’analitzar les conclusions del grup d’experts i les avaluacions d’Ivàlua fetes en aquest àmbit. A infantil hi haurà una restricció progressiva de les pissarres digitals interactives i s’eliminaran progressivament les tauletes digitals, dues mesures que s’aplicaran al llarg del que queda de legislatura, segons Educació. A més, a partir del curs 2026-2027 el departament no donarà un ordinador a cada alumne de 5è com fins ara, sinó que aquesta dotació quedarà restringida de 6è a l’ESO. Els alumnes de 5è podran fer servir ordinadors del centre.
La consellera d’Educació, Esther Niubó, ha explicat que es tracta de posar “ordre” a l’ús de les pantalles, no a eliminar-les per complet. “En cap cas estem en contra de la digitalització, ni dels coneixements i oportunitats educatives que aporten en l’alumnat en terme d’igualtat i equitat”, ha dit Niubó. “No hi volem posar fre, sinó ordre, per assegurar-nos que la digitalització és positiva i no té un impacte negatiu sobre la salut, el benestar o l’aprenentatge de l’alumnat”.

El coordinador del grup d’experts que ha avaluat les propostes d’Educació, Màrius Martínez, ha assegurat que en cap moment s’han fet “conclusions taxatives”, ja que es tracta d’una qüestió molt complexa. “Hi ha una necessitat d’abordar l’alfabetització digital d’una manera segura, i això interpel·la tothom. Els infants i joves tenen dret a l’educació digital, i al mateix temps a la seguretat, al benestar i a la salut”, ha insistit. Martínez ha recordat que hi ha una “sobrecàrrega digital i problemes d’addicions” entre els joves que també cal abordar a dins de les aules.
Els efectes de la pandèmia sobre l’ús de les pantalles
La directora general d’Innovació, Digitalització i Currículum, Mercè Andreu i Rosés, ha reconegut que la pandèmia de la Covid-19 va impulsar un procés de digitalització de les aules massa ràpid i que fins ara el departament no s’havia “aturat” a reflexionar sobre “l’impacte en els joves”. Una anàlisi que també ha defensat Niubó. “Sense avaluació no pot haver-hi millora. Era necessari fer un pas més i dotar els centres d’unes instruccions que anessin més enllà”. La consellera ha reconegut que la retirada dels mòbils a primària, vigent aquest curs, ha tingut molt bona acollida entre les famílies i el professorat, però que s’ha vist que no era suficient i per això s’ha estès també a tota l’educació obligatòria.