Els docents esgoten les últimes bales a la recambra per intentar frenar la polèmica fusió de les ciències al batxillerat. El passat dimarts, una delegació de la plataforma Ciències en Perill, l’agrupació de professors de ciències de les diferents etapes del sistema educatiu, es van reunir amb la consellera d’Educació, Esther Niubó, i altres alts càrrecs de la conselleria per abordar, un cop més, la fusió de les ciències. Durant la reunió, però, segons expliquen des de la plataforma docent, el departament es va mantenir ferm en la seva postura. I, per tant, malgrat les reticències dels professionals del sector, la fusió continua endavant: “La consellera va reiterar que la fusió al batxillerat és inevitable per seguretat jurídica i adequació normativa, recuperant arguments i propostes ja presentats com l’oferta d’optatives altament recomanables i considerant que aquesta fusió ajuda a l’orientació de l’alumnat”, apunten des de Ciències en Perill.
Ara bé, davant “l’immobilisme” de la conselleria, des de la plataforma de docents no descarten prendre noves mesures per fer valdre les seves reclamacions: “No es descarta sol·licitar una reunió al president Salvador Illa per traslladar-li els efectes negatius que aquesta reforma tindrà en la formació científica de l’alumnat”, argumenten. Des de l’entitat denuncien que els plans de la cartera d’Educació per a les ciències en la secundària obligatòria i postobligatòria “no incorporen prou la veu dels docents ni la realitat dels centres”. En aquest sentit, també asseguren que els experts consultats per l’entitat, també s’oposen a la fusió, motiu pel qual consideren que l’executiu català hauria de buscar nous mecanismes per potenciar les assignatures de ciències en aquestes dues etapes educatives.

Els arguments dels docents
A banda dels perjudicis que, segons la plataforma docent, tindrà aquesta reforma per a l’alumnat català, des de Ciències en Perill també denuncien que s’han produït “incoherències” en la reformulació del currículum de batxillerat. El motiu pel qual veuen “incoherències” en aquest procés és que el requeriment del govern espanyol que ha forçat els canvis a la secundària obligatòria també obligava l’administració catalana a modificar les assignatures de literatura, tant catalana com castellana. Ara bé, finalment, la conselleria ha fet la major part dels canvis en les ciències, mantenint les condicions actuals a les literatures: “S’han fet excepcions a l’aplicació d’altres punts del requeriment com en el cas de la Literatura Catalana, però no per a les matèries científiques”, mantenen des de la plataforma. Tenint en compte aquesta situació, des de l’entitat de docents també reclamen al departament que “sol·licitin” al ministeri que encapçala Pilar Alegría un “ajornament de la mesura per avaluar impactes, estudiar alternatives i minimitzar efectes negatius”. Els docents, doncs, es mantenen ferms en la seva postura i continuaran carregant contra la fusió de les ciències a batxillerat.