Missing 'path' query parameter

Catalunya està a la cua d’Europa en matemàtiques i té gairebé un 42% dels alumnes de 4t de primària amb un nivell baix (29,9%) o molt baix (11,9%), segons l’Estudi Internacional de Tendències Matemàtiques i Ciències 2023 de l’Associació Internacional per a l’Avaluació del Rendiment Educatiu (IEA). Els alumnes catalans obtenen una mitjana global de 489 punts, només per davant de França (484) i Xile (444). Amb aquestes dades, s’agreuja encara més la crisi oberta pels mals resultats en comprensió lectora dels estudiants de 4t de primària en l’estudi PIRLS, fet amb dades del 2021, però publicat a finals del 2023. El rànquing el lideren Corea del Sud (594), el Japó (591) i Lituània (561)

El Departament d’Educació ha sortit al pas l’alarma generada per l’estudi i ha assegurat que s’estan aplicant mesures per revertir els mals resultats, però que els canvis en educació “necessiten temps”. La presidenta del Consell Superior d’Avaluació i directora general d’Innovació, Digitalització i Currículum, Mercè Andreu, ha explicat que ara s’estan recollint els “fruits” de les retallades de la crisi econòmica del 2008 i els efectes de la pandèmia de la Covid-19. “Ens preocupen una mica i ens ocupen”, ha dit. Un dels aspectes més preocupants és que hi ha una bretxa important de gènere i les nenes (481) obtenen pitjors resultats que els nens (498).

Imatge d’arxiu d’una escola de Catalunya / ACN

Andreu ha explicat que l’educació durant la pandèmia i la postpandèmia “no es pot comparar amb un dia a dia a l’escola” i ha confiat que ara, amb la situació normalitzada, sigui “més fàcil” revertir els mals resultats. La presidenta del Consell Superior d’Avaluació ha posat èmfasi en la necessitat de millorar la formació dels docents i de concretar els aprenentatges mínims en diverses matèries, començant per matemàtiques, ciències i llengua per facilitar-los la tasca. L’estudi va avaluar al llarg de l’any passat 980 alumnes de 4t de primària procedents de 49 escoles catalanes —33 públiques i 16 concertades—. En l’edició del 2023 hi ha participat 59 països d’arreu del món.

Catalunya, lluny de les grans potències

Els resultats de la IEA deixen Catalunya a 9 punts del conjunt d’Espanya (498), a 25 punts de la mitjana de la Unió Europea (514) i a 36 de la mitjana de l’OCDE (525). Pel que fa a la resta d’alumnes, n’hi ha un 37,6% amb un nivell intermedi, un 17,5% amb nivell alt i un 3,3% amb nivell avançat. A l’estat espanyol, Catalunya està a la cua en coneixements matemàtics bàsics en situacions senzilles i només supera les Illes Canàries (485) i les Illes Balears (475). Al conjunt de l’Estat, un 9,8% dels alumnes tenen un nivell molt baix, un 28% baix, un 36,9% intermedi, un 21,1% alt i un 4,2% avançat.

Resultats més optimistes en ciències

En el camp de les ciències, els resultats de Catalunya són lleugerament millors. Els alumnes de 4t de primària obtenen una puntuació global de 502 punts, amb 35% dels estudiants amb un nivell baix (24,9%) o molt baix (9,1%). Els alumnes amb nivell intermedi suposen el 40,2%, mentre que una quarta part tenen un nivell alt (21,9%) o avançat (3,9%). En aquest apartat, Catalunya està pràcticament al mateix nivell que Espanya (504) i per sobre de França i Bèlgica (488). A escala internacional, està 11 punts per sota de la mitjana de la Unió Europea (413) i a 24 de mitjana de l’OCDE (526). Els resultats entre nenes (501) i nens (503) són molt similars.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter