Les assignatures pendents que frenen el cotxe elèctric

És l’aposta d’administració i sector automobilístic, però els experts alerten de la gran quantitat de mancances que encara té per poder-se estendre

La solució per reduir la contaminació provocada pel transport privat passa, en el futur immediat, pel cotxe elèctric. Les administracions públiques hi aposten amb força i el sector automobilístic també ho reclama. Però les despeses elevades que comporten per als usuaris –començant per la compra–, les dificultats per carregar-los i l’autonomia limitada que tenen són assignatures pendents que frenen l’expansió d’aquest tipus de vehicle. Els problemes associats als cotxe elèctrics encara superen els avantatges, i caldran mesures d’impuls si es vol avançar cap a la tan anunciada transició verda en l’automoció. 

Els cotxes elèctrics són encara minoritaris, però tot i així l’Automobile de Barcelona ha situat l’electrificació dels vehicles com una de les principals atraccions del saló. Marques com BMW, Renault, Seat o Nissan hi han presentat les seves novetats, moltes d’elles models elèctrics o híbrids. El president de l’Automobile, Enric Lacalle, ha admès, però, que per avançar en l’electrificació i que “el cotxe elèctric comenci a funcionar de forma majoritària” falten infraestructures de càrrega. 

El cotxe esportiu elèctric ‘Carmen’, d’Hispano Suiza, un dels models exposats al saló Automobile Barcelona / ACN

Carregar el cotxe: missió gairebé impossible

Coincideix a assenyalar la falta de punts de càrrega com el principal problema l’economista Andrei Boar, de la UPF-Barcelona School of Management. “No hi ha zones de càrrega suficients i això depèn de l’administració, cosa que no fa preveure que s’avanci gaire de pressa”, assenyala l’expert, que assegura que els punts de càrrega haurien de ser tan fàcils de trobar com les benzineres. Per ara, assegura, les úniques persones que poden tenir un cotxe elèctric són les que tenen infraestructures de càrrega a casa.

El govern de Pedro Sánchez té ben clar que sense una inversió en infraestructures de càrrega el vehicle elèctric no es podrà implementar, si més no, en els terminis previstos. Per això, a través del Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica (Perte) del vehicle elèctric la Moncloa preveu invertir més de 24.000 milions entre 2021 i 2023 per “impulsar la mobilitat sostenible”.

El president espanyol, Pedro Sánchez, en l’acte de presentació del PERTE del vehicle elèctric / ACN

En coordinació amb l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (Anfac), l’executiu espanyol preveu posar en marxa una plataforma de seguiment del desplegament de punts de càrrega per avaluar “els ritmes necessaris” i els problemes que vagin sorgint en la implantació d’aquestes infraestructures. L’objectiu, 340.000 punts de càrrega per al 2030.

L’Ajuntament de Barcelona s’ha compromès, també, a multiplicar per cinc els punts de càrrega públics abans del 2024. Actualment, només hi ha 600 punts de recàrrega i la majoria estan situats a pàrquings B:SM.

Bateries poc eficients i poca autonomia

Però augmentar els punts de càrrega encara no seria suficient per avançar cap a l’electrificació del cotxe. Així ho creu Andrei Boar, que assenyala com a problema l’autonomia de les bateries. “Es poden implementar per a distàncies curtes, però per marxar de cap de setmana, per exemple, no donen prou autonomia. El cotxe et pot deixar tirat en qualsevol moment”, lamenta.

A banda, la lentitud en la càrrega d’aquestes bateries complica implementació de cotxe elèctric. “Ningú pot estar dues hores al carrer esperant que la bateria es carregui”, sosté, abans d’afegir que han de ser molt més ràpides si es vol que s’utilitzi el vehicle elèctric pel dia a dia. “Avui en dia, no és gens rendible comprar-se un cotxe elèctric”, sentencia.

Un vehicle elèctric carregant la seva bateria a Plaça Catalunya / ACN

L’electricitat, cara com la benzina

El preu dels cotxes elèctrics és més elevat, per norma general, que el dels vehicles a benzina o dièsel. “Tot i les ajudes de l’administració, és el doble de car“, apunta Boar, que considera que el preu se suma a la “tempesta perfecta” que dificulta la implantació d’aquest tipus de vehicle. “Per molt que no paguis la benzina, pagues l’electricitat, que no para de pujar”, assenyala l’expert, que titlla el cotxe elèctric de “zero rendible” en l’actualitat.

Canviar la bateria pot costar 30.000 euros

“Hi ha pocs models i la majoria són poc atractius pel seu disseny. Això sumat al preu elevat que tenen fa que la gent es decanti per cotxes de combustió o com a molt per híbrids”, assenyala Víctor Hueso, responsable de vendes d’un concessionari Toyota a Granollers. “No és només el preu del cotxe en si, sinó el cost dels recanvis quan hi ha una avaria. Algunes bateries poden costar 30.000 euros“, apunta Hueso. A més, sosté, les ajudes per comprar un cotxe elèctric són “gairebé les mateixes que per canviar un cotxe de combustió per un de nou”. “És un procés llarg, perquè encara s’està investigant i res està al 100% adaptat a les necessitats del públic”, explica. Subratlla que s’evidencia per la quantitat de problemes i avaries que estan tenint els vehicles que ja han sortit. “La tecnologia no està prou desenvolupada”, afegeix, tot i admetre que “pot ser una bona solució per disminuir la contaminació en un futur”.

Un dels camps on encara s’ha d’investigar més és en el transport de mercaderies. “El terreny dels camions segueix sent gairebé exclusiu del dièsel i la gasolina, amb el permís del gas natural vehicular que s’està fent el seu espai en la curta i mitja distància”, explica Oriol Montanyà, professor d’operacions de la UPF-Barcelona School of Management.

Avançar cap a la neutralitat climàtica

El transport consumeix una tercera part de l’energia total de la Unió Europea i emet una quarta part de les emissions d’efecte hivernacle. “Si volem avançar cap a la neutralitat climàtica i la mobilitat sostenible necessitem impulsar vehicles alternatius a la combustió tradicional”, defensa Montanyà, que veu en els cotxes elèctrics una bona alternativa per reduir la contaminació. 

A banda, les dades mostren que més de 100 milions d’europeus suporten nivells de soroll molt més alts que els recomanables, el que també es podria solucionar amb la implantació dels cotxes elèctrics. “Són vehicles que no emeten gasos d’efecte hivernacle ni altres partícules nocives i a més tenen un altre gran avantatge: redueixen significativament la contaminació acústica”, resol Montanyà. 

Tot i ser una alternativa bona per reduir la contaminació, aquest expert alerta que encara hi ha marge de millora, donat que la fase de producció de l’electricitat també produeix emissions i per tant no es tracta d’una energia 100% neta. A banda, els vehicles elèctrics necessiten una bateria que, al final de la seva vida útil, es converteix en un residu que conté metalls pesants i compostos químics, el que dificulta el seu tractament i reciclatge. 

Comentaris

    Anònim 08/10/2021 9:35 pm
    I del que ningú parla: de que l'electricitat és neta depèn de com la generis. Si procedeix de combustibles fòssils, pot ser tan bruta com el gasoil o la benzina i, si és d'origen nuclear, estàs contribuint a la contaminació radioactiva del planeta que causa més morts que l'altra (però de la qual tampoc se'n pot parlar)
    ciutadà 09/10/2021 7:53 am
    Anónim, completament d'acord. Ah!. I un altre llast-i no petit- son les companyies petrolieres que, cap el 1969, 1969!. van deturar el desenvolupament de unes noves bateries- les actuals- comprant les patents i guardant-les en un calaix.
    Gerard 09/10/2021 10:36 am
    Tothom sap (però fa veure que no) que el cotxe elèctric no és cap solució… Com podríem carregar les bateries de tots els cotxes aparcats al carrer? Algú (poca gent) amb garatge particular i potser comunitari podria arribar a tenir punt de recàrrega per la nit… Però la resta? Omplirem de punts de recàrrega els carrers? Qui en faria el manteniment? Qui els pagaria? El futur, per tant, passa per buscar altres fonts d’energia pels cotxes (pila d’hidrogen, per exemple) o eliminar la majoria de cotxes.
    Montserrat Galí 09/10/2021 5:31 pm
    Eliminar la majoria de cotxes es la veritable sol.lució d´inici. Costa d´acceptar pero es molt senzilla de veure. Ciutats petites amb transport public eficient i net. Bicicletes, caminar mas, como es feia abans (I no necessites anar al gimnas), horaris de feina i d´escoles racionals, etc...tot aixó primer que tot. Es clar, acabar amb el model economic actual.
    Ignasi S 09/10/2021 6:46 pm
    Tot l'article és una exageració de les pegues que te el vehicle elèctric. Son una mica més cars que els de benzina, però circumstancialment, ja que els materials son més barats. El què passa és que com que no se'n fan tants, ho fan més car. El preu de l'electricitat per fer 100 km és vàries vegades més barat que amb benzina. Cal dir que el motor de benzina té un rendiment combinat d'un 20-28% i el motor elèctric d'un 95%. També s'acostumen a fer més aerodinàmics. Les bateries no costen 30.000 euros. No sé quines bateries heu trobat, però en un vehicle normalet costen vàries vegades menys. L'autonomia actualment és força alta. Pot superar els 500 km. La càrrega ràpida no necessita 2 hores sinó que pots carregar-la al 70% en uns 15 minuts. Son masses errors, tots en la direcció d'anar contra el cotxe elèctric que fa pensa que no és casualitat.
    Anònim 10/10/2021 8:25 am
    Montserrat Galí, tens tota la raó, però....... Llavorsa sortiran amb allò de, "La indústria del automóbil s'enfonsa!". A més, caldrien moltíssimes millores en la xarxa de transport públic. I aixó no es fa en poc temps.
    Altri 10/10/2021 9:54 am
    Després de 26 cotxes ara tinc el dissetè i tampoc es elèctric. Perquè tinguis una plena integració aquest han de gaudir d' avantatges diverses. Tindre una autonomia mínima de 1000 kms. Que el preu de la càrrega sigui a un preu irrisori i per descomptat que aquest abús desmesurat d'augments constant desapareix per tornar els de màxim 40€/mgb. Que el previst pagament per circular no existeixi si acas amb un preu per VINYETA reduït. Que les portes giratoris desapareguin els presidents un cop arribin a la jubilació la cobrin com qualsevol altre ciutadà i no puguin cobrar d'enlloc més. Ah! I finalment no es poden vendre cap ni un fe gama mitja per sobre de 20000€

Nou comentari