L’acord que es buscava entre la Generalitat i el govern espanyol per al rellançament de l’aeroport del Prat s’ha tancat aquest dilluns al matí en una reunió no anunciada entre el vicepresident Jordi Puigneró i la ministra de Transports, Raquel Sánchez, exalcaldessa de Gavà del PSC i coneixedora del territori i del tema. De fet, Puigneró ja havia anunciat que l’acord era a prop aquest cap de setmana.
Segons ha subratllat el mateix vicepresident en la seva compareixença posterior a la reunió de la Comissió Bilateral, el pacte és, més que per “ampliar” l’aeroport en el sentit d’allargar la pista polèmica, és per convertir el Prat en “un hub intercontinental com a sistema aeroportuari”. És a dir, que la idea és interconnectar de manera eficaç, amb tren d’alta velocitat, els tres aeroports catalans amb més trànsit –Barcelona, Reus i Girona– perquè es puguin gestionar de manera global. A més, tot i que es concreta com serà amb detall, Puigneró ha assegurat que el projecte es farà “amb criteris mediambientals i de sostenibilitat” i que només es tirarà endavant si hi ha el vistiplau de la Comissió Europea.
La decisió ha estat presa al matí entre Puigneró i Raquel Sánchez però ha estat anunciat per la ministra de Política Territorial, Isabel Rodríguez, que ha sigut la primera de comparèixer després de la reunió de la Comissió Bilateral, abans que ho fessin Puigneró i la consellera de la Presidència de la Generalitat, Laura Vilagrà. Rodríguez ha anunciat que l’ampliació suposarà una inversió de 1.700 milions d’euros i ha qualificat l’acord de “grandíssima notícia” perquè permetrà que l’aeroport es converteixi en un ‘hub’ intercontinental.
L’acord arriba després de mesos de debat i actes a favor i en contra del projecte.La ministra portaveu també ha subratllat que suposarà la creació de 83.000 llocs de treball directes i 365.000 en total. Segons Rodríguez, tindrà un impacte del 2,1% del PIB català.
L’acord arriba després de mesos de debat des que el president d’Aena, Maurici Lucena, demanés a la Generalitat que es pronunciés aquest estiu si apostava no per a l’ampliació de la infraestructura, amb l’objectiu de convertir-lo en un ‘hub’ intercontinental i millorar les connexions directes amb les principals capitals del planeta. La proposta, però, suposa la invasió d’un espai protegit mediambientalment, que Aena haurà de compensar.